HIDUP BERSAMA DALAM KEPELBAGAIAN: ISLAM DAN BUDAYA DAMAI
Dr. Siddiq
Fadzil
Mukadimah
Pengangkatan tema hidup bersama dan budaya damai
sebenarnya dilatari keprihatinan yang mendalam terhadap masa depan masyarakat
Malaysia yang pelbagai kaum, agama dan budaya. Setelah 61 tahun merdeka kita
masih mempertanyakan kewujudan bangsa Malaysia yang padu dan utuh. Apakah
hingga ke saat ini Malaysia masih seperti yang disebut oleh Rustam A.Sani, “...Malaysia is just a state without nation - or at least, a
state with several competing nations”? (Rustam A.Sani,
2008:59).
Di sebalik tema ini juga tersirat keresahan
terhadap persoalan di mana Islam dalam proses pembinaan bangsa selama ini?
Apakah Islam telah difungsikan sepenuhnya sebagai kekuatan penyumbang utama
kepada kerukunan masyarakat majmuk dan seterusnya kepada agenda pembinaan
bangsa? Ada kekhuatiran andainya Islam tidak menjadi penyumbang, sebaliknya
penghalang kepada perpaduan kaum dan kesatuan bangsa.
Kepelbagaian dan Hidup Bersama
Hidup bersama adalah padanan kata coexistence yang sekaligus
terjemahan istilah al-ta`ayush atau
al-`aysh al-mushtarak yang
banyak dipakai dalam wacana masa kini tentang hidup berdampingan dengan damai
dalam kalangan warga masyarakat pelbagai kaum, agama dan budaya. Kamus al-Wasit memberikan pengertian
kata ta`ayashu dan
`ayasha sebagai:
تعايشوا: عاشوا على الالفة والمودة، ومنه
التعايش السلمي ، وعايشه : عاش معه.
والعيش معناه الحياة ، وما تكون به الحياة
من المطعم والمشرب والدخل.
Isu tentang peaceful
coexistence atau al-ta’ayush
al-silmiy mulai menjadi pembicaraan dalam kalangan
masyarakat dunia setelah tamat Perang Dunia Kedua apabila dunia terbelah kepada
dua blok yang bersaing dan bersengketa. Sementara itu muncul pula blok ketiga
iaitu negara-negara berkecuali. Keselamatan dunia yang terancam perang dengan
senjata pemusnah massa menimbulkan kebimbangan dan sekali gus menumbuhkan
wacana tentang keperluan hidup bersama secara damai dalam kalangan
negara-negara dunia. Namun demikian konflik dan perpecahan terus berlaku dalam
kalangan masyarakat dunia sehingga ada yang menyebut era ini sebagai era
perpecahan.
Malaysia yang ditakdirkan menjadi sebuah
masyarakat majmuk, telah mengalami proses pembinaan budaya hidup bersama sejak
lama. Bagaimanapun kerukunan hidup bersama itu selalu terganggu, terutama
apabila politik racist menjelma
dan menggila pada musim-musim tertentu. Kerana itu budaya hidup bersama masih
memerlukan pemantapan dengan memperkukuh asas binaannya, termasuk asas
keagamaan. Agama (Islam) harus difungsikan untuk mendukung aspirasi hidup
bersama dengan damai dalam masyarakat majmuk. Dalam kaitan inilah timbulnya wacana
fiqh al-ta’ayush atau
fiqh hidup bersama.
Budaya hidup bersama harus berpangkal dari sikap
positif terhadap kepelbagaian. Seperti yang dinyatakan oleh al-Shaykh Abdu ‘Llah
bin Bayyah bahawa untuk menangani masalah kepelbagaian dan pluraliti, perlu ada
sikap menghormati dan menyenangi kepelbagaian. Justeru, kepelbagaian adalah
kekayaan dan keindahan. Demikianlah hakikatnya, kepelbagaian (bangsa dan
bahasa) adalah bahagian daripada ayat-ayat
Allah dalam erti penyerlahan hikmah ciptaan Tuhan
dan penjelmaan keindahan nikmat kurnia-Nya. Andainya kepelbagaian diurus dan
dikendalikan dengan bijaksana, ia akan menghasilkan kesalingan yang produktif -
saling memperkaya dan memperkasa.
Perbezaan tidak bererti permusuhan, tetapi
kekuatan dan kekayaan budaya. Kata kunci dalam memahami tujuan penciptaan
kepelbagaian (bangsa dan kaum) ialah lafaz lita’arafu
dalam surah al-Hujurat:
13 yang biasanya diterjemahkan sebagai “untuk saling
mengenal”, tetapi tentu sahaja tidak sebatas saling mengenal. Ta’aruf (saling mengenal) pasti ada
kelanjutannya iaitu saling bekerjasama, saling memanfaatkan, saling memperkaya,
saling memperkasa dan seterusnya. Kerana itu kata lita’arafu difahami dengan dua
makna: saling mengenal dan saling berinteraksi serta hidup bersama secara damai
dan harmonis,
الاول ان يعرف بعضكم
بعضا، والثاني ان تتعاملوا فيما بينكم بالمعروف.
Dialog Sebagai Wahana Ta’aruf
Untuk merealisasikan matlamat ta’aruf, wahana terbaiknya
adalah dialog, sesuai dengan pendekatan Qur’ani yang banyak sekali memakai
kaedah hiwar dalam
menyampaikan mesejnya. Tepat sekali apabila al-Shaykh ‘Abdu ‘Llah bin Bayyah
mengatakan bahawa dialog (hiwar)
adalah kewajipan keagamaan dan sekali gus keperluan kemanusiaan (al-hiwaru wajibun diniyyun wa daruratun insaniyyah)
(Bin Bayyah, ‘Abdu ‘Llah, 2016: 25-54). Menerusi dialog yang intensif dan
ekstensif semua pihak dapat saling memahami dan seterusnya saling menghormati.
Dialog yang sihat dan produktif hanya mungkin terlaksana jika didasari
kesediaan menerima orang lain, dan bukan hanya orang lain, tetapi orang lain
yang berbeza (qabul al-akhar al-mukhtalif ).
Menerima orang lain yang berbeza tidak seharusnya menjadi masalah kerana
premisnya adalah menghormati perbezaan dan menyenangi perbezaan (ihtiram al-ikhtilaf wa hubb al-ikhtilaf)
sebagaimana yang telah disebutkan di atas. Dialog dalam masyarakat berbeza
kaum, agama dan budaya akan mempertemukan pelbagai sudut pandangan dan
seterusnya menghasilkan rumusan yang mantap untuk menangani masalah bersama.
Islam memang menganjurkan dialog sebagai wahana
komunikasi dengan pihak-pihak lain yang berbeza seperti golongan ahl al-kitab. Sirah nabawiyah
mencatatkan bahawa Rasulullah s.’a.w. berdialog dengan pelbagai pihak, termasuk
kaum musyrikin Quraysh yang memusuhinya. Untuk menjayakan dialog, umat Islam
diingatkan dengan pesan al-Qur’an agar ia dilakukan dengan cara terbaik (bi ‘llati hiya ahsan). Maksudnya, umat
Islam harus mencapai tahap kepiawaian dialog yang mengatasi pihak lain.
Nilai Keadilan dan Kebaikan
Untuk memenuhi tuntutan keagamaan dan kemanusiaan,
umat Islam harus tampil mempelopori usaha penciptaan masyarakat yang bersatu,
hidup bersama dalam perbezaan dan kepelbagaian. Umat Islam memiliki modal
kekuatan moral yang terumus pada pesan al-Qur’an, “balaslah dengan cara yang lebih baik, sudahnya nanti mereka
yang bermusuhan dengan kamu akan berubah menjadi teman setia”
(Fussilat:34).
Demikianlah undang-undang akhlaqi ketentuan Tuhan: kebaikan akan membawa
kebaikan; siapa menabur bakti, dia akan menuai budi; siapa menanam kasih, dia
akan memetik sayang.
Menyikapi dan melayani pihak lain, siapa pun
mereka, termasuk yang berbeza agama harus berasaskan prinsip keadilan (al-qist/al-‘adl) dan kebaikan (al-birr). Demikianlah mesej ayat 8 surah
al-Mumtahanah yang
menyebut tahap minimum pelayanan terhadap orang bukan Islam ialah memberikan
keadilan, dan selebihnya adalah berbuat kebaikan terhadap mereka. Pesan al-Qur’an
ini dapat membina asas kesediaan umat Islam untuk menyumbang kepada realisasi
matlamat hidup bersama, berdampingan secara harmonis dengan golongan bukan
Islam. Sesuai dengan undang-undang akhlaqi bahawa kebaikan akan disambut dengan
kebaikan, penegakan prinsip keadilan dan nilai bakti kemanusiaan akan
mewujudkan budaya kesalingan dalam masyarakat yang berbeza kaum, agama dan
budaya. Justeru, keadilan dan bakti kemanusiaan akan mendapat apresiasi semua
pihak kerana ia adalah nilai yang dikongsi bersama oleh seluruh warga
masyarakat majmuk.
Umat Islam memang seharusnya mampu meyakinkan
pihak-pihak lain dengan nilai-nilai unggul akhlak kemanusiaan. Nilai-nilai
unggul yang dibuktikan dengan amal nyata pasti akan merangsang pihak lain
berbuat yang sama. Antara nilai unggul yang harus sentiasa dijunjung tinggi
ialah nilai kemuliaan insan (karamah
insaniyyah). Manusia adalah makhluk mulia, terlepas dari
persoalan bangsa, agama dan budayanya. Kemuliaan insan adalah kurnia Tuhan (al-takrim al-Ilahiy) yang bererti Tuhan
sendiri yang memuliakan manusia, dan kerana itu tidak siapa pun yang berhak
menghina manusia dengan cara apa pun. Sebagai makhluk mulia, maruahnya harus
dilindungi dan kebebasannya harus dijamin. Manusia tidak boleh diaibkan dan
tidak boleh dibelenggu atau dipenjara tanpa dasar undang-undang yang adil.
Budaya Damai
Prinsip asas Islam dalam hubungannya dengan pihak
lain adalah damai (salam). Perang
adalah suatu kekecualian atas sebab-sebab tertentu. Ajaran Islam jelas sarat
dengan semangat damai, dan kerana itu nilai damai seharusnya membentuk watak
dan budaya umat. Kata salam ada
di mana-mana: kata salam adalah
seakar dengan nama al-Islam itu
sendiri, Salam adalah
nama Tuhan, salam adalah
nama syurga, salam adalah
kehidupan yang didambakan oleh setiap orang Islam, salam adalah ucapan hormat yang sekali
gus do’a umat Islam untuk orang lain, salam
adalah kata penutup sembahyang (yang diucapkan
dan ditebarkan ke kanan dan ke kiri), dan di mana-mana lagi. Orang Melayu
menyerap nilai salam ke
dalam budayanya setelah mengadaptasi kata salamah
menjadi “selamat”. Bahasa Melayu banyak sekali
memakai kata “selamat” dalam pelbagai konteks: selamat datang, selamat jalan,
selamat pagi, selamat malam, selamat maju jaya, selamat pengantin baharu,
kenduri do’a selamat, selamat panjang umur, telah selamat dikebumikan dan
seterusnya. Di samping itu banyak pula kata terbitan dari akar kata salima yang dipakai sebagai nama orang
Melayu seperti Salim, Salimah, Salmah, Salmiah,
Selamat dan Slamet.
Mungkin banyak lagi fenomena budaya seperti itu dalam kehidupan Melayu,
termasuk amalan berjabat tangan yang disebut dengan kata bersalaman.
Demikianlah kentalnya semangat damai dalam jiwa manusia Melayu-Muslim. Rasanya
cukup alasan untuk mengatakan bahawa kita adalah umat yang paling berpotensi
menjadi penyebar budaya damai.
Memang umat Islam adalah umat pengemban misi
damai ke seluruh jagat raya sesuai dengan ciri khas agama Islam sebagai rahmatan li al-‘alamin. Menyebar
rahmat kepada seluruh warga alam bererti penyejahteraan makhluk seisi alam -
manusia, flora dan faunanya. Kegagalan menyelamat dan menyejahterakan manusia,
haiwan dan tetumbuhan bererti kegagalan melaksanakan amanah penyebaran rahmah dan salam. Rasa berdosa kerana gagal
melaksanakan amanah penyejahteraan inilah yang terungkap dalam puisi
kiyai-budayawan Mustofa Bisri, SELAMAT IDUL FITRI,
Selamat idul fitri bumi
Maafkanlah kami
Selama ini
Tidak semena-mena
Kami memperkosamu.
Selamat idul fitri langit
Maafkanlah kami
Selama ini
Tidak henti-hentinya
Kami mengelabukanmu
Selamat idul fitri mentari
Maafkanlah kami
Selama ini
Tidak bosan-bosan
Kami mengaburkanmu
Selamat idul fitri laut
Maafkanlah kami
Selama ini
Tidak segan-segan
Kami mengeruhkanmu
Selamat idul fitri burung-burung
Maafkanlah kami
Selama ini
Tidak putus-putus
Kami membrangusmu
Selamat idul fitri tetumbuhan
Maafkanlah kami
Selama ini
Tidak puas-puas
Kami menebasmu
Selamat idulfitri para pemimpin
Maafkanlah kami
Selama ini
Tidak habis-habis
Kami membiarkanmu
Selamat idul fitri rakyat
Maafkanlah kami
Selama ini
Tidak sudah-sudah
Kami mempergunakanmu
Selamat idul fitri.
Membudayanya amalan meminta maaf dalam kalangan
umat Melayu, terutama pada hari raya, menunjukkan bahawa umat kita sangat
mementingkan damai. Bagi mereka ‘idu
‘l-fitr dan ‘idu
‘l-adha adalah hari kemaafan dan perdamaian. Yang
menjadikan puisi Mustofa Bisri di atas istimewa ialah mesej damainya yang
inklusif dalam pengertian merentas alam - alam insan, alam haiwan, alam
tetumbuhan, langit, bumi dan lautan.
Fiqh al-Muwatanah
Hidup bersama dalam kepelbagaian yang menjadi
inti perbahasan fiqh al-ta’ayush sebenarnya
sangat terkait dengan fiqh al-muwatanah (fiqh
kewarganegaraan). Membina kerukunan hidup dalam kepelbagaian tidak hanya dengan
“nilai-nilai moral asas” yang dikongsi bersama, tetapi perlu didukung oleh
nilai-nilai kewarganegaraan seperti nilai mengakui dan menghormati perbezaan,
persamaan hak dan tanggungjawab, persamaan di hadapan undang-undang dan
lain-lainnya. Nilai-nilai kewarganegaraan ini mengatasi kaum dan golongan,
tetapi tidak meleburnya. Setiap kaum dan golongan dijamin haknya untuk kekal dengan
jati diri masing-masing. Dengan demikian masyarakat tetap majmuk dan pelbagai
tetapi terpadu dalam bingkai kesatuan seperti Perlembagaan Negara, Rukun
Negara, Bahasa Kebangsaan, Falsafah Pendidikan Negara dan lain-lain lagi.
Inilah yang kita namakan “kepelbagaian dalam bingkai kesatuan”.
Dalam konteks politik Islam, kewarganegaraan (muwatanah) pada hakikatnya
bukanlah suatu yang baru atau asing. Ia adalah konsep yang mengakar pada
Perlembagaan Madinah (Sahifah Madinah)
zaman Rasulullah s.’a.w. Perlembagaan tersebut mengatur kerukunan hidup dalam
ke-bhinneka-an
masyarakat majmuk (Muslimin, Yahudi dan kaum musyrikin) yang bersama menempati watan bumi Madinah. Kebebasan beragama
yang menjadi prinsip dasar ajaran Islam terlaksana sepenuhnya, dan ini secara konsekuensial
membawa kepada kewujudan masyarakat pelbagai agama. Tetapi perbezaan dan
kepelbagaian ini tidak menghalang pembentukan kesatuan umat (ummatun wahidah). Inilah yang
termeterai dalam pasal 25 Perlembagaan Madinah:
يهود بنىي
عوف امة مع المؤمنين، لليهود دينهم وللمسلمين دينهم.
Pasal tersebut memproklamasikan pembentukan satu
ummah gabungan kaum Muslimin dengan Yahudi. Kesatuan ummah tersebut tidak
menafikan hak kebebasan beragama dan tidak melebur jati diri keagamaan
masing-masing. Implikasi peruntukan ini ialah kewajipan menghormati agama lain,
termasuk menghormati para penganutnya dan tempat-tempat ibadatnya. Sejarah
Islam, khususnya zaman Nabi dan Sahabah banyak mencatatkan peristiwa
penghormatan terhadap penganut-penganut Kristian yang meninggal dunia. Qays ibn
Shammas (seorang sahabiy) diizinkan oleh Rasulullah s.’a.w. menziarahi jenazah
ibunya yang beragama Kristian. Abu Wa’il mengalami hal yang sama, lalu bertanya
kepada ‘Umar ibn al-Khattab, dan jawapannya juga sama. Demikian juga ‘Abdu ‘Llah
ibn Rabi’ah yang ditimpa peristiwa yang sama, lalu bertanya kepada ‘Abdu ‘Llah
ibn ‘Umar, jawapannya juga sama.
Komitmen menghormati tempat-tempat ibadat agama
lain dipertegas pula dengan ayat 40 surah al-Hajj
yang menyatakan bahawa rumah-rumah ibadat Yahudi
dan Kristian wajib dihormati dan kerana itu ia tidak boleh diceroboh.
Rasulullah s.’a.w. dan para khalifahnya dengan setia telah melaksanakan ayat
tersebut. Sepanjang hayat mereka tidak pernah meruntuhkan geraja, tempat ibadat
Yahudi atau rumah api. Demikian juga para ulama zaman silam yang berpendirian
tegas menghalang segala bentuk tindakan menceroboh rumah ibadat agama lain.
Sejarah mencatatkan al-Imam al-Layth ibn Sa’d mèmbantah tindakan gabenor Mesir
meruntuhkan gereja-gereja di wilayahnya. Al-Imam al-Layth menulis surat protes
kepada Khalifah menuntut pemecatan gabenor yang mengingkari pesan Nabi s.’a.w.
agar melayani umat Qibti Mesir dengan baik. Dengan alasan tersebut Khalifah
telah memecat gabenor berkenaan dan memerintahkan pembinaan semula gereja-geraja
yang telah diruntuhkan.
Umat pelbagai kaum dan agama di Madinah telah
disatukan atas prinsip keadilan dan persamaan, bukan atas dasar majoriti atau
minoriti. Prinsip keadilan dan persamaan hak dan tanggungjawab disebut dalam
pasal 37:
ان على اليهود نفقتهم ، وعلى المسلمين
نفقتهم ، وان بينهم النصر على من حارب اهل هذه الصحيفة
Dari semangat Perlembagaan Madinah yang
sedemikian itulah terumusnya prinsip persamaan “Mereka mendapat àpa yang kita
dapat, dan menanggung apa yang kita tanggung”. Ini bererti semuanya mendapat
status kewarganegaraan penuh (al-muwatanah
al-kamilah) dengan hak dan tanggungjawab yang sama.
Roh Perlembagaan Madinah harus dilestarikan dalam
menangani masalah masyarakat majmuk hari ini. Perlembagaan Madinah adalah
sebuah model perlembagaan yang realistik, menerima realiti kemajmukan seadanya.
Kerana itu ia wajar dijadikan acuan pembinaan masyarakat Malaysia dan bangsa
Malaysia yang bersatu dalam kepelbagaian. Cita-cita hidup bersàma sebagai satu
bangsa atau satu ummah harus dijayakan sesuai dengan maqasid al-shari’ah yang selamanya
bermatlamat memelihara tatanan hidup yang dapat merealisasikan maslahah dan menghindari mafsadah. Mengurus kepelbagaian
demi kehidupan bersama yang damai adalah maslahah
utama bagi warga Malaysia yang berbilang kaum,
agama dan budaya. Silang-sengketa dan konflik antara agama atau antara kaum
adalah mafsadah yang
wajib dihindari. Usaha merealisasikan maslahah
hidup berdampingan dalam perbezaan ini harus
didasari semangat keadilan dan toleransi demi mencapai maqasid kesejahteraan
dan pemerataan rahmah Ilahiyah.
Merajut damai dalam kepelbagaian memang
memerlukan tahap toleransi yang tinggi. Untuk itu istilah-istilah tertentu
dalam sejarah politik silam yang kini sudah tidak relevan dan tidak dapat
diterima, seperti istilah kafir
harbiy dan kafir
dhimmiy seharusnya digantikan dengan istilah lain yang
dapat diterima dan lebih menepati realiti hari ini. Sesuai dengan semangat
kebersamaan istilah yang realistik ialah al-muwatinun
atau warganegara, istilah yang inklusif meliputi
semua - Muslim dan bukan Muslim. Seperti yang dinyatakan oleh al-Qaradawiy
bahawa fuqaha’ silam menyebut kaum dhimmiy
sebagai ahl
al-dar (warga negara Islam) yang bererti mereka bukan
orang asing. Jika demikian mereka sebenarnya adalah ahl al-watan yang selayaknya
disebut al-muwatinun (warganegara)
sama dengan warga Muslimin dan tidak barbau diskriminatif. (Al-Qaradawiy,
Yusuf, 2010: 40).
Al-muwatinun sebenarnya
ialah mereka yang disebut dalam turath fiqh siyasah sebagai al-ra’iyyah. Istilah al-ra’iyyah dengan makna yang
inklusif, meliputi Muslim dan bukan Muslim itulah yang dipakai oleh Sayyidina ‘Ali
ibn Abi Talib k.w. dalam surat pelantikan Malik al-Ashtar sebagai Gabenor Mesir
yang penduduknya Muslim dan Kristian (Qibti),
اشعرقلبك
المحبة للرعية واللطف بهم والعطف عليهم ، ولاتكونن عليهم سبعا ضاريا تغتنم اكلهم ،
فانهم
صنفان: اما اخ لك في الدين ، او نظير لك في الخلق.
Berasaskan catatan di atas, kata rakyat (ra’iyyah) dapat digunakan di samping kata
warganegara (muwatinun).
Pesan Sayyidina ‘Aliy k.w. tersebut mengingatkan bahawa
rakyat muslimin adalah saudara seagama, sementara
yang bukan Muslim pula adalah warga sesama manusia. Pada hakikatnya warga
sesama manusia juga bersaudara. Persaudaraan kemanusiaan itulah yang disebut ukhuwwah insaniyyah atau ukhuwwah bashariyyah.
Dari segi realitinya, status harbiy-dhimmiy sebenarnya memang
sudah lama tidak ada. Selewat-lewatnya pada pertengahan abad ke-19, iaitu pada
zaman Turki ‘Uthmani status dhimmiy tidak
lagi wujud. Mengenai isu ini al-Ghunaimi menyatakan, “When Sultan Abdel Majid issued the Khatti-Sherif of
Gulhane, in 1839, proclaming the principle of equality between the Muslims and
the Christians, the classical legal status of the dhimmis, presumably,
was to disappear.” (Al-Ghunaimi, Mohammad Talaat, 1968:213).
Demikianlah hakikatnya, kita seharusnya bersikap realistik bahawa realiti
politik telah berubah. Kita tidak lagi hidup pada era empayar Islam. Sekarang
adalah zaman dawlah wataniyyah atau
negara nasional.
Fiqh Politik Baharu
Perubahan al-waqi’
al-siyasiy (realiti politik) menuntut penyesuaian fiqh
politik warisan abad-abad silam. Dalam pembinaan fiqh, waqi’ (realiti) adalah salah satu unsur
penting di samping nass dan faqihnya.
Kerana itu al-waqi’ al-maliziy al-mu’asir (realiti
kemalaysiaan masa kini) harus diperhitungkan secara saksama dalam usaha
pembinaan fiqh al-ta’ayush (fiqh
hidup bersama) dan fiqh al-muwatanah (fiqh
kewarganegaraan) yang realistik dan berorientasi kemalaysiaan. Fiqh yang tumbuh
dalam realiti kemalaysiaan itu harus mampu menjawab persoalan-persoalan tentang
hubungan Muslim dengan bukan Muslim dan sekali gus merangsang serta mendorong
ke arah pembentukan bangsa Malaysia dengan beracuan Perlembagaan Madinah
berasaskan formula kepelbagaian dalam bingkai kesatuan.
Fiqh politik yang realistik harus dapat menerima
hakikat perlunya perkongsian kuasa Muslim-bukan Muslim demi maslahah hidup bersama. Untuk
itu prinsip keadilan dan kewajaran harus menjadi asas perkongsian kuasa dengan
mengambil kira keseimbangan proporsinya dan keserasiannya dengan kenyataan
kesejarahan dan kebudayaan negara ini. Dalam sejarah pemikiran politik Islam,
perkongsian kuasa Muslim-bukan Muslim telah diwacanakan dan dilaksanakan.
Al-Mawardiy misalnya, membolehkan orang dhimmiy
menjadi Wazir
al-Tanfidh (Menteri Pelaksana). Dari segi praktiknya pula,
Dr. Hamid ‘Abdu ‘Llah Rabi’ dalam ulasannya terhadap manuskrip Suluk al-Malik fi Tadbir al-Mamalik oleh
Shahab al-Din Ahmad ibn Muhammad ibn Abi al-Rabi’ yang ditulis untuk Khalifah
al-Mu’tasim bi ‘Llah al-‘Abbasiy, menyebut bahawa zaman pemerintahan al-Ma’mun
dicirikan oleh tahap toleransi yang luar biasa sehingga jawatan Perdana
Menterinya disandang oleh seorang Katolik iaitu Fadl ibn Marwan (Rabi’ Hamid ‘Abdu
‘Llah, 1983: 240-241).
هذه الفترة امتازت بالتسامح حتى ان رءيس وزراء
الماءمون كان كاثوليكيا محتفظا
بديانته وهو " فضل بن مروان " ...
Bagaimanapun apa yang sesuai pada masa lalu di
Baghdad, tidak semestinya sesuai pada masa kini di Malaysia. Asas
pertimbangannya adalah maslahah. Fiqh
politik yang berteraskan prinsip keadilan tidak harus sekadar memberikan
justifikasi syarak kepada segala amalan politik yang berlaku. Sebaliknya harus
melakukan koreksi terhadap segala penyimpangan dari prinsip keadilan. Segalanya
harus dinilai dari sudut pandang keadilan. Demikianlah seharusnya fiqh politik
menilai persempadanan gerrymandering dan
malapportionment misalnya.
Ia harus dinilai dengan neraca keadilan, bukan dari segi siapa untung siapa
rugi. Keadilan politik adalah tonggak kerukunan hidup bersama masyarakat
majmuk.
Pendidikan dan Masyarakat Majmuk
Untuk mendukung aspirasi tersebut, pendidikan
memainkan peranan kunci kerana ia adalah wahana pembinaan generasi menerusi
pembudayaan nilai-nilai umum moral sejagat dan nilai-nilai kewarganegaraan.
Dalam kaitan ini perlu dilihat sejauh mana keupayaan sistem pendidikan
kebangsaan kita mewadahi generasi muda berbilang kaum dengan keseimbangan
komposisi dan intensiti interaksi yang seperlunya. Pendidikan Islam juga harus
menyesuaikan diri dengan realiti kemajmukan masyarakat.
Pendidikan Islam di Malaysia seharusnya berciri
khas pendidikan Islam dalam masyarakat majmuk. Untuk itu pendidikan fiqh al-ta’ayush dan fiqh al-muwatanah wajar dipertimbangkan
menjadi bahagian daripada kurikulumnya. Selain itu perlu juga ditinjau sejauh
mana telah berlaku interaksi Musim-bukan Muslim dalam persekolahan Islam, Cina
dan Tamil. Adalah suatu yang memprihatinkan apabila ada aliran persekolahan
dalam masyarakat majmuk yang tidak mengalami interaksi antara kaum. Falsafah
Pendidikan Kebangsaan perlu diperkukuh dengan memasukkan matlamat pendidikan
untuk pembinaan bangsa. Untuk waktu ini ungkapan yang menyebut matlamat
melahirkan rakyat Malaysia yang dapat, “.... memberikan sumbangan terhadap
keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan negara.”, mungkin boleh dijadikan
asas pijakan pendidikan keharmonian antara kaum.
Khatimah
Agama, khususnya Islam, harus berfungsi dan
berperanan membangun budaya damai dan seterusnya menjayakan agenda pembinaan
bangsa. Sikap menghargai perbezaan dan kepelbagaian harus dipupuk berasaskan
kefahaman terhadap sunnah penciptaan dan hikmah di balik ayat-ayat Tuhan. Sementara itu
nilai persaudaraan perlu difahami dan diamalkan dalam erti yang luas, tidak
terbatas hanya dalam lingkaran persaudaraan seagama (ukhuwwah diniyyah), tetapi meliputi
persaudaraan setanah air (ukhuwwah
wataniyyah) dan seterusnya persaudaraan kemanusiaan (ukhuwwah insaniyyah).
Kedamaian hidup bersama dalam kepelbagaian adalah
suatu tuntutan keagamaan dan sekali gus suatu keperluan kemanusiaan. Kerana itu
ia perlu diatur dalam suatu tatanan hidup yang religius. Untuk itu fiqh al-ta’ayush harus dikembangkan di
tengah kemajmukan masyarakat Malaysia. Kejayaan ini akan membolehkan dunia
belajar dari eksperimen dan pengalaman Malaysia membina satu bangsa dalam
pengertian satu ummah yang
lahir dari gabungan mantap dan harmonis pelbagai kaum, agama dan budaya.
Bacaan:
Al-Ghunaimi,
Mohammad Talaat. 1968. The Muslim
Conception of International Law and the Western Approach. The
Hague: Martinus Nijhoff.
Al-Qaradawiy,
Yusuf. 2010. Al-Watan wa al-Muwatanah. Kaherah:
Dar al-Shuruq.
Al-Rabi’,
Shihab al-Din Ahmad ibn Muhammad ibn Abi. 1983. Suluk al-Malik fi Tadbir al-
Mamalik, jil.2 (ed. Hamid ‘Abdu ‘Llah
Rabi’). Kaherah Dar al-Sha’b.
Bin Bayyah, ‘Abdu
‘Lllah. 2016. Al-Hiwar Wajibun Diniyy wa Daruratun
Insaniyyah. Dlm. Liqa’ Abu Zabiy Nahw Alam Mutafahim wa
Mutakamil. Abu Zabiy: Majlis Hukama’ al-Muslimin.
Hidayat,
Surahman. 2012. Al-Ta’ayush al-silmiy bayna al-Muslimin
wa Ghayrihim Dakhila Dawlatin Wahidah. Kaherah: Dar al-Salam.
Huwaydiy,
Fahmiy. 1999. Muwatinun la Dhimmiyyun. Kaherah:
Dar al-Shuruq.
‘Imarah,
Muhammad. 2008. Al-Islam wa al-Ta’addudiyyah. Kaherah:
Maktabat al-Shuruq al-Dawliyyah.
Rustam A.
Sani. 2008. Failed Nations? Concerns of a Malaysian
Nationalist. Petaling Jaya: SIRD.
Siddiq Fadzil.
2016. Pembinaan Bangsa: Kepelbagaian dalam
Bingkai Kesatuan. Shah
Alam: Institut
Darul Ehsan.
KDH/IDE/UNISEL 17102018.
No comments:
Post a Comment