PORT DICKSON: JAUHILAH KEJAHATAN
Seorang Ustaz menyampaikan kuliah subuh mengolah kitab bahrul mazi
berkaitan kejahatan. Dia berseloroh tentang tahap tingkatan kejahatan dengan
memberikan contoh dengan menggunakan celupan bahasa Inggeris - jahat, jahater,
jahatest. Katanya, Abrahah merupakan yang paling jahat kerana memimpin
pengikut-pengikutnya untuk melakukan rancangan
terkutuk iaitu ingin meruntuhkan Ka'bah. Begitu jahatnya Abrahah dengan
pengikut-pengikutnya kerana sanggup berangkat dan meredah perjalanan yang jauh
daripada Yaman hingga ke Makkah. Abrahah dan pembesar-pembesarnya menunggang
gajah manakala tentera-tentera pengikutnya menjadi macai (istilah ustaz)
setia dan rela berjalankaki sepanjang perjalanan.
Amat jelek manusia upahan yang tanpa maruah dan moral kekal meneruskan
agenda jahat penuh dendam kesumat dan khianat.
Amat malang pula apabila pimpinan parti agama membuat fitnah jahat dan
menjadi pencacai politik bankrap.
Anwar Ibrahim tidak pernah ada
masalah dengan para alim ulama dan mufti-mufti semasa dia menjadi seorang
pemimpin kerajaan terdahulu atau sekarang.
Anwar tidak ada masalah dengan ulama' mu'tabar dunia malah mereka
sentiasa mendokong dan membelanya serta berhujah menyokongnya. Anwar tidak ada
masalah dengan Ikhwan, Hamas atau kelompok pergerakan Islam mahupun PLO mana
sekalipun, walaupun musuh-musuh cuba berkali-kali untuk mencemuhnya di mata
para pejuang. Para pejuang Islam terutama Hamas dan Ikhwan lebih mengenali
Anwar, mempercayainya dan mereka lebih mengenali gelagat konco-konco regim
serta pengampu kerana mereka telah melalui fitnah yang sama.
Anwar tidak menimbulkan masalah dengan agama lain, bangsa lain, aliran lain
dan berhubung mesra dengan ramai tokoh politik lain dalam ataupun di luar
negara. Prinsipnya adalah engagement. Dia mengambil pendekatan
berkenalan dan bersahabat dengan semua
orang. Dia mengambil pendirian inklusif menyantuni kepelbagaian bangsa dan
budaya serta pandai menyesuaikan diri berdamping dengan rakyat. Dia berdialog
dengan semua orang. Dia berdialog dan
bersua muka membina rangkaian kenalan sejak zaman dia memimpin pergerakan belia
lagi. Adakah mereka marah Anwar kerana dia berjaya berkomunikasi dan
berinteraksi dengan semua pihak samada di negara atau antarabangsa, Muslim dan
bukan Muslim?
Anwar berpegang kepada politik beridealisme. Inilah kata-katanya sendiri
tentang pendiriannya:-
"I grew up in a time of great social transformation wherein the
interplay of ideas and events coincided with student activism, religious
revivalism and political turmoil. Not content to be a mere bystander, I chose
to be an active participant instead. I emerged from all this convinced that
while a life of contemplation and solitude can indeed be invigorating to the
mind and the soul, a life of contemplation coupled with action and fraternity
can be even more so. I have no regrets for the road not taken because the one
that I took has led me to a challenging and fulfilling public life. And it is
in this domain that I will continue to actively and fully participate in the
realization of the higher ideals of life."
"Saya dibesarkan pada zaman transformasi sosial hebat di mana berlaku
cetusan ledakan idea-idea dan peristiwa-peristiwa berbetulan serta bertindan
dengan aktivisme mahasiswa, kebangkitan agama dan pergolakan politik. Saya
tidak rela berada selaku pemerhati sahaja, bahkan saya memilih untuk menjadi
ahli yang berpartisipasi aktif. Saya muncul daripada semua ini dengan
berkeyakinan bahawa sementara pilihan hidup secara bertafakur, berfikir dan
bertapa menyendiri boleh menyegarkan dan melazatkan minda dan jiwa, tetapi
hidup bertafakur digandingkan pula dengan gerak tindakan dan pupuk persaudaraan
lebih memugarkan aktualisasi diri. Saya tidak menyesali jalan yang ditempohi
kerana jejak laluan ini telah membawa saya mengalami dan menghayati kehidupan
cukup mencabar dan penuh bermakna bagi saya. Dan di ruang lingkup inilah saya akan terus berperanan secara
aktif dan menyertai dengan seutuhnya bagi merealisasikan cita-cita dan matlamat
hidup yang lebih tinggi."
Sebahagian mereka yang sanggup membuat tuduhan berat dan mengeluarkan
kenyataan fitnah lebih mengenali Anwar
Ibrahim tetapi dengan sombong dan sengaja melakukan kedurjanaan. Adakah mereka
sudah lupa peribadinya yang terkenal mengamalkan ibadah solat sejak kecil,
berpegang kepada ajaran Islam, memperjuangkan Islam sebagai ad din sejak
bangku persekolahan dan mengasaskan pergerakan kebangkitan Islam negara? Adakah
mereka lupa bahawa dia yang mengajar dan mendidik mereka, menyedarkan mereka
dan menginspirasikan mereka untuk turut serta dalam gelombang kebangkitan baru
Islam pada waktu mereka masih muda? Adakah mereka lupa bahawa inilah orang yang
menjadi lambang setiakawan dan memberikan erti persahabatan dalam perjuangan?
Adakah mereka tidak sedar kewibawaan Anwar mengartikulasi, merapatkan perbedaan
dan membawa bersama aktivis dan ahli politik pelbagai kaum dan parti untuk
bersama dalam satu pakatan moral – moral compact demi kesejahteraan dan
keharmonian serta masa depan negara.
Memang berbaris dan bergilir malah berebut-rebut sekalian tukang ampu,
pencacai, para pemberita pembawa naba
fasiq dan pengaut pangkat dan laba, bersusun sesak dengan bermacam-macam
idea dan makar bagaimana dan apa kata-kata
nista dan celaan yang direka bagi mengutuk dan menginginkan supaya
hancur lebur manusia bernama Anwar Ibrahim. Mereka mahu rakyat meragui
keikhlasan dan idealisme perjuangan yang dibawa Anwar. Asalkan rakyat terutama
orang Melayu ragu, matlamat mereka tercapai. Betapa bodoh sekalipun rekayasa
dan tuduhan itu, asalkan Anwar diganyang. Matlamat kerdil dulu semata-mata bagi
mengekalkan kuasa pemerintahan regim lama menghalalkan cara tak kira betapa
korup dan fasad penaja dan penaung mereka. Bukankah nyata sekali ini kerja
orang jahat?
Maka segala ajaran Islam tentang Iman, Islam dan Ihsan diketepikan begitu
saja. Segala hukum shariah mereka langgar dengan membuat tuduhan melulu tanpa
bukti dan tanpa bicara, tanpa pengadilan. Apabila jelas ada pimpinan pendokong
dan batu api di belakang mereka terdiri daripada kleptokrat, korup, terdedah dengan
bertimbunan selundupan di kediaman dan
berakhlak rendah, mereka diam seribu bahasa. Mereka ada penyakit di dalam hati
mereka.
Sebelum ini mereka cuba mematahkan kemaraan Anwar Ibrahim dengan menuduh
dan menjadikannya penjenayah, malah mengurungnya di dalam penjara. Tidak cukup
dengan itu, mereka cuba bunuh karakternya dengan cara yang amat aib dan paling
hina dalam sejarah. Kemudian mereka cuba menanamkan keraguan umat kepada
kefahaman agamanya. Semoga Allah swt melindungi kita daripada fitnah mereka!
Mereka mengambil kesempatan kebebasan yang ada, mempergunakan segala
kelebaran akses media, siaran perdana dengan segala perlindungan dan penajaan.
Ini mengingatkan kita semula kepada satu masa dahulu tentang angkara geng Datuk
T dan cubaan gila video aib mereka, menyebar kejahatan secara berleluasa. Malah
pegawai-pegawai bersubahat, mengaturkan sumpah palsu di masjid yang memalukan tanpa
menghirau dosa atau tercalarnya moral, maruah dan syi’ar agama. Modus operandi
mereka sama saja walaupun kaedah cara kutukannya berbeda – ‘fitnah dan biarkan
saja’ - asalkan tercalit keburukan kepada Anwar dan menghakis kepercayaan
rakyat kepadanya.
Adalah jelas ini satu kejahatan yang besar. Matlamat mereka amat cetek sekali iaitu cuba menghalang dan
menjadi satu lagi alat rintangan kemaraan seorang pemimpin yang masih mendapat
tempat pada hati sanubari kebanyakan penduduk negara ini.
Selama 20 tahun lamanya, serangan demi serangan peribadi, fitnah, tuduhan,
pendakwaan, di perbicaraan, di kaca TV, akhbar, di internet - mencela diri
Anwar dan keluarganya, menggasak dan menggodam penyokongnya serta
sahabat-sahabatnya dalam gerakan Islam, masyarakat sivil dan aktivis
masyarakat. Betapa banyaknya saham kejahatan terkumpul oleh parti, regim,
penyokong, pencacai, pemberita, penulis, ahli panel, pegawai, pengacara dan
penganalisa, segala makhluk yang dikerahkan serta para pendengar dan pembaca
yang setia. Istilah keji, terkutuk dan kata-kata paling nista telah
diperkenalkan kepada masyarakat tak kira
tua, muda dan kanak-kanak. Semua ini
dilakukan secara tersusun, berterusan dan tanpa segan silu ataupun rasa
bersalah selama 20 tahun dan ada yang masih berjalan lagi. Semua ini
semata-mata untuk menyekat Anwar Ibrahim
dan perjuangannya. Apabila dimuhasabah semula sudah tentu lebih banyak perkara
yang bermanfaat dan menyelamatkan diri dan membina negara bangsa yang boleh
dilakukan dengan segala sumber, jentera,
tenaga dan masa yang terbuang dengan bergelumang angkara fitnah dan ini
sudah pasti tidak akan boleh ditebus semula.
Barangkali mereka lupa siapa yang memulakan era menfitnah Anwar kerana
mereka semacam mahu menjadi pewaris dan penyambung angkara bejat yang basi dan
lama. Mereka pasti akan hampa dan kehampaan ini fatal jika tidak kembali ke
pangkal jalan, kerana azab yang akan hinggapi dan melekat terpalit selama-lamanya.
Sahabat-sahabat sejati Anwar Ibrahim di dalam gerakan Islam, masyarakat
sivil dan rakyat jelata telah lama kenal peribadi dan perjuangannya, tidak
pernah meraguinya dan sentiasa menyokongnya. Prinsip yang dipegang adalah pada
menegakkan kebenaran dan keadilan, prinsip Islam yang menolak kezaliman, kebatilan dan kepura-puraan.
Inilah pengkalan yang selamat dan bahtera perjuangan Islam. Kawan-kawan yang
telah isytihar meninggalkannya dan memilih pula untuk bersekongkol memfitnah
juga tahu semua ini, namun mereka telah memilih jejak kelam dan mengambil jalan
yang berpuaka seolah-olah tiada titik kembali ke pengkalan lagi.
Banyak lagi sekatan berat yang bakal menempuhi ahli politik idealis bernama
Anwar Ibrahim. Apabila ditanya kenapa dia masih sanggup menjejaki jalan ranjau
penuh penderitaan ini dengan segala mehnah dan fitnah, dia menjawab, dengan
merujuk kepada ungkapan Islah mastata'tum - surah Hud:88 - “Tidaklah
kami mahu melainkan untuk melakukan islah sekuat daya kami.”
Apabila ditanya bagaimana dia mencari kekuatan dengan dugaan besar yang
dihadapinya, dia merujuk kepada pesanan tok guru dan alim ulama supaya berpaut
kepada ungkapan Innalladzina qalu rabbunallah (sesungguhnya orang-orang
yang mengatakan, “Tuhan kami ialah Allah”) sebagai pengakuan atas ketuhanan-Nya
dan keesaan-Nya - thummas taqamu (kemudian mereka meneguhkan pendirian
mereka) (Surah al Fushshilat: 30)
No comments:
Post a Comment