Friday, August 26, 2011

MASYARAKAT ISLAM UYGHUR XINJIANG: ABIM MOHON PEMBELAAN DAN PERHATIAN SEWAJARNYA 19 OGOS 2011 / 19 RAMADHAN 1432H



Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) memandang berat laporan tekanan yang dikenakan ke atas masyarakat Islam Uyghur berikutan beberapa siri keganasan yang melanda wilayah Xinjiang baru-baru ini.  Ini termasuklah laporan yang diterima berkenaan larangan yang dikenakan ke atas masyarakat Islam Uyghur untuk menunaikan ibadah puasa dan amalan-amalan lain yang disyariatkan dalam Islam, yang sekaligus melanggar hak asasi masyarakat tersebut di sisi undang-undang antarabangsa.

ABIM menilai tekanan-tekanan politik ini serta larangan yang dikenakan ke atas masyarakat ini, telah mengakibatkan sebahagian daripada mereka telah meninggalkan China dan terpaksa hidup sebagai orang pelarian, termasuklah ke Malaysia.  Menyedari ini, ABIM menggesa UNHCR untuk memberikan perlindungan serta bantuan yang sewajarnya kepada pelarian Uyghur ini serta tidak menghantar mereka pulang ke negara asal mereka.

Desakan ini dibuat  memandangkan pelarian Uyghur ini  menepati  definisi yang ditetapkan dalam artikel 1 Konvensyen Geneva 1967 mengenai orang perlarian yang berbunyi;
"A person who owing to a well-founded fear of being persecuted for reasons of race, religion, nationality, membership of a particular social group or political opinion, is outside the country of his nationality and is unable or, owing to such fear, is unwilling to avail himself of the protection of that country; or who, not having a nationality and being outside the country of his former habitual residence as a result of such events, is unable or, owing to such fear, is unwilling to return to it”

Mengambil kesempatan ini, ABIM juga ingin memanjangkan aduan yang diterima dari wakil komuniti Uyghur mengenai beberapa orang rakan mereka yang ditahan oleh pihak berkuasa di Malaysia. Dengan mengambil status mereka sebagai pelarian politik serta dasar perikemanusiaan yang universal, ABIM memohon jasa pihak berkuasa di Malaysia untuk membebaskan beberapa orang masyarakat Islam Uyghur yang ditahan di negara ini.

ABIM akan terus memantau situasi semasa yang berlaku di Xinjiang serta terus mengetengahkannya ke khalayak masyarakat di negara ini agar nasib komuniti Islam Uyghur di Xinjiang mendapat pembelaan serta perhatian yang sewajarnya daripada pihak-pihak yang berkenaan .

“MENEGAKKAN KEBENARAN DAN KEADILAN”

MOHAMAD RAIMI AB RAHIM
Setiausaha Agung, Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM)

Saturday, August 20, 2011

POLEMIK JAIS-DUMC-HK: JANGAN CETUSKAN KERESAHAN UMAT ISLAM





POLEMIK JAIS-DUMC-HK: JANGAN CETUSKAN KERESAHAN UMAT ISLAM
Abim Pusat 21 Ogos 2011

Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM), Wadah Pencerdasan Umat (WADAH) dan Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) berasa terpanggil untuk memberi penegasan pendirian terhadap polemik antara Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) serta Harapan Komuniti (HK) dan Damansara Utama Methodist Church (DUMC).

Sejak polemik pemeriksaan JAIS ke atas majlis ‘Thanksgiving’ pada 3 Ogos 2011, pelbagai pihak telah mengeluarkan kenyataan dan pendirian yang berbeza. Dalam menanggapi kenyataan dan pendirian ini, WADAH-ABIM-PKPIM menilai ia lebih bersikap melulu dan tidak memberi keadilan yang sewajarnya kepada semua pihak.

Kami merujuk kenyataan-kenyataan yang dikeluarkan oleh tokoh-tokoh seperti Reverend Thomas Philips, Ketua Malaysian Consultative Council of Buddhism, Christianity, Hinduism, Sikhism and Taoism (MCCBCHST) dan Pastor Daniel Ho, yang  membina persepsi  umum kononnya kekerasan telah digunakan oleh JAIS dalam pemeriksaan yang diadakan ke atas Harapan Komuniti (HK) serta Damansara Utama Methodist Church (DUMC).

Kami juga ingin melahirkan rasa kesal dengan sikap membisu pihak penganjur iaitu HK serta ingin mempersoalkan motif HK untuk membiarkan pihak gereja menjawab segala persoalan dari awal. Sebagai organisasi yang mendakwa  dianggotai oleh ahli-ahli pelbagai agama dan lapisan masyarakat, HK seharusnya memahami konteks sosial masyarakat Malaysia di mana kita hidup saling hormat-menghormati.

Pihak kami ingin melahirkan rasa kesal apabila HK secara langsung tidak mengormati sensitiviti umat Islam dengan menyanyikan dua lagu kesyukuran dalam Bahasa Melayu iaitu - “Allahu Akhbar” dan “Allhamdulillah” dan tentang sebuah kuiz yang mencetuskan persoalan-persoalan berikut; Adakah soalan-soalan dalam kuiz tersebut ditujukan untuk semua peserta? Atau ia khusus untuk 15 atau lebih peserta Islam  yang hadir?

Sepanjang polemik ini berlaku, pihak JAIS telah memberikan kerjasama serta penjelasan yang sewajarnya berhubung dengan beberapa isu yang diketengahkan. Pihak kami telah mendapat penerangan dan penjelasan daripada pihak JAIS. Meskipun begitu, usaha kami untuk mengadakan dialog  dengan DUMC dan penganjur telah menemui jalan buntu sekaligus menghalang kami untuk mendapatkan pandangan mereka berhubung dengan isu ini. 

Ini selari dengan pendirian kami yang menggalakkan dialog secara sihat serta tertutup tanpa perlu digembar-gemburkan menerusi saluran media. Mengambi kesempatan ini, ABIM-WADAH-PKPIM ingin menzahirkan penghargaan kami terhadap keprihatinan sesetengah kelompok gereja serta sebahagian besar masyarakat Kristian yang menghormati sensitiviti umat Islam serta kedudukan istimewa Islam sebagai agama Persekutuan di negara ini.

Bahkan, pihak kami juga sering berusaha untuk menjalinkan hubungan yang baik dengan mereka di samping bekerjasama dalam pelbagai aktiviti kemasyarakatan  dan menggalakkan dialog antara agama.

Sebagai penegasan dan teguran, kami merasa amat kesal dengan keengganan  pihak DUMC dan HK untuk menggunakan saluran dialog menyelesaikan kemelut ini. Kami juga ingin mengetengahkan peringatan tegas agar sebarang aktiviti serupa yang meragukan sepertimana membabitkan HK dan DUMC tidak diulangi lagi.


Sepanjang pemerhatian kami ketika polemik ini, kami memandang berat terhadap tindakan segelintir ahli politik yang seakan menjadikan insiden ini sebagai batu loncatan mencetuskan polemik politik yang tidak menyenangkan .

Pihak kami juga ingin melahirkan kekesalan terhadap tindakan NGO-NGO tertentu yang seakan merelakan diri mereka diperkudakan untuk memenuhi agenda politik pihak tertentu, dengan memanipulasi keprihatinan serta kegusaran di kalangan umat Islam di negara ini mengenai beberapa isu yang menyentuh secara langsung sensitiviti serta kepentingan mereka.

Berkenaan polemik JAIS-DUMC-HK, kami menyokong tindakan JAIS membuat pendakwaan di mahkamah sekiranya terdapat bukti yang kukuh bahawa wujud usaha memurtadkan umat Islam oleh pihak yang berkenaan. Mengambil iktibar dari kemelut ini, kami menyeru agar masyarakat tidak mudah tertipu dan sentiasa bersikap objektif dan mengambil pendekatan dialog dalam menyelesaikan isu berkaitan ini. Kami juga berharap agar pihak institusi agama di setiap negeri mempergiatkan aktviti dakwah dan mendekati golongan sasar yang memerlukan bantuan dan sokongan.

Friday, August 5, 2011

Dr Siddiq Fadil: DEMOKRASI DAN PLURALITI bahagian akhir

DEMOKRASI DAN PLURALITI:   
PERSPEKTIF AL-SIYASAT AL-SHAR`IYYAH

Siddiq Fadzil


Islam dan Pluraliti

Dalam masyarakat demokratik tidak boleh ada  pemaksaan menelan pendapat yang tidak disetujui.   Memaksa rakyat menerima pendapat penguasa dan   mencabul kebebasan media adalah sejenis  al-irhab al-fikriy    atau terorisme pemikiran.    Pluraliti atau kepelbagaian,  termasuk kepelbagaian pendapat seharusnya disikapi  secara positif sebagai  ikhtilaf yang membawa rahmah.    Sebagaimana halnya perbezaan pendapat dalam fiqh yang  akhirnya membentuk pelbagai mazhab,   maka demikian jugalah perbezaan pendapat dalam politik yang kemudiannya menjelmakan pelbagai parti.   Kepelbagaian parti politik  (ta`addud al-ahzab al-siyasiyyah)  adalah suatu keperluan bagi mencegah kesewenang-wenangan para penguasa.   Dalam pemerintahan yang mengamalkan sistem satu parti,   tidak ada kekuatan korektif yang berkesan,   dan ini akan membuka ruang yang seluas-luasnya kepada segala bentuk penyelewengan, kecurangan dan kezaliman.   Dahulu,  ketika Amir al-Mu'minin `Umar ibn al-Khattab r.`a. meminta rakyat membetulkannya jika beliau menyeleweng, ada yang bangkit dengan ikrar akan membetulkannya dengan pedang.  Sukar untuk membayangkan hal seperti itu dapat dilakukan ketika ini,  kerana semua pedang sudah di tangan penguasa,  dan rakyat tidak punya apa-apa lagi.

Kehadiran pelbagai parti politik yang menawarkan agenda dan program yang berbeza-beza dapat memberikan peluang kepada rakyat  memilih mana yang terbaik.   Dalam sistem demokrasi  kekuatan idea harus disaingi dengan idea tandingan,  bukan ditindas dengan kekerasan.     Semua parti  akhirnya harus akur dengan keputusan rakyat yang dibuat melalui pilihan raya.   Mekanisme pilihan raya adalah jaminan proses  peralihan kuasa dari parti ke parti secara damai, tanpa  menyusahkan rakyat dalam silang sengketa pertumpahan darah.   Penggiliran kuasa memerintah di kalangan parti-parti politik seharusnya dianggap suatu yang wajar dan normal.  Kerana itu parti yang berkuasa tidak perlu bertindak  teror hancur-hancuran  demi  mempertahankan kuasanya,  yang  seolah-olah sudah menjadi harta pusaka datuk-nenek. 
    
Bagi umat Islam pluraliti  (tanawwu`, ta`addud, ikhtilaf)  adalah fenomena ciptaan Tuhan yang sarat dengan hikmah.  Yang  mutlak Tunggal hanya Allah sendiri,   sedang makhluk diciptakan beragam (mukhtalifan) dan berpasangan (azwajan).   Manusia diciptakan  lelaki dan perempuan,   berbangsa-bangsa dan bersuku-suku,  berbeza-beza bahasa dan berlain-lainan warna.       Kepelbagaian  tersebut diciptakan bukan tanpa makna.  Pluraliti adalah tanda (ayat)  yang menyiratkan hikmah dan makna untuk diteroka oleh al-`alimin, mereka yang memiliki daya renung keilmuan yang tajam.     Demikianlah premis yang membentuk sikap positif-apresiatif terhadap pluraliti.   Kerana itu pula tidak ada masalah  bagi umat Islam menghadapi  pluraliti masyarakat.

Dalam konteks Malaysia,  rakyat  bukan Muslim selayaknya dilayani sebagai  saudara setanahair.     Mereka bukan lagi kaum dhimmiy, suatu pengkategorian yang sudah  kehilangan justifikasi kesejarahannya.    Perubahan sejarah dan realiti politik telah menjadikan istilah tersebut tidak relevan lagi.  Realiti inilah yang diserlahkan oleh Fahmiy Huwaydiy, lalu diungkapkan dengan tegas lewat judul bukunya Muwatinun la Dhimmiyyun  (Warganegara, bukan Zimmiy).    Kesimpulan Huwaydiy tersebut mendapat dukungan  penuh dari al-Qaradawiy  yang menyarankan agar istilah tersebut dipadam sahaja kerana tidak lagi dapat diterima oleh kaum bukan Muslim:
        ولابد من حذف كلمات ومصطلحات تاريخية من قاموس التعامل المعاصر، مثل كلمة "ذمّة" التى لم
         يعد يقبلها غير المسلمين.

Lebih jauh al-Qaradawiy  menyebut  warga bukan Muslim sebagai saudara ketika merujuk kaum Koptik  dengan sebutan  ikhwanuna al-Aqbat.   Rupa-rupanya ada yang keberatan dengan sebutan saudara  untuk orang bukan Muslim (Kristian).  Dalam penjelasannya al-Qaradawiy menegaskan  bahawa memang mereka adalah saudara kita setanahair:
         إن الأقباط إخواننا فى الوطن، وإن لم يكونوا إخواننا فى الدين، يجمعنا وإياهم وطن واحد.

Dalam penghujahannya al-Qaradawiy merujuk sejumlah ayat dari surah al-Shu`ara'  tentang hubungan  persaudaraan (ukhuwwah) di antara para rasul (Nuh, Hud, Salih dan Lut `a.s.) dengan kaum masing-masing (Qawmu Nuh, kaum `Ad, kaum Thamud dan Qawmu Lut)  yang semuanya kufur dan mendustakan para rasul itu.    Namun demikian al-Qur'an menyebut hubungan antara rasul-rasul  tersebut dengan mereka  sebagai hubungan persaudaraan:
                                             قال لهم أخوهم

Dari ayat-ayat tersebut al-Qaradawiy merumuskan bahawa  selain persaudaraan keagamaan (ukhuwwat al-din) masih ada lagi bentuk-bentuk persaudaraan yang lain:  persaudaraan setanahair (al-ukhuwwat al-wataniyyah), persaudaraan sebangsa (al-ukhuwwat al-qawmiyyah), persaudaraan  seikhtisas (al-ukhuwwat al-mihaniyyah), persaudaraan seinsaniah (al-ukhuwwat al-insaniyyah) dan seterusnya.  

Sebagai saudara setanahair,    warga bukan Muslim  dapat menjadi komponen pembentukan satu ummah bersama kaum Muslimin.  Demikianlah petunjuk nabawi dalam pembentukan negara berbilang kaum sebagaimana yang didokumentasikan dalam  Piagam Madani (Sahifah Madinah).    Kaum Muslimin adalah satu ummah,  sementara Yahudi juga adalah satu ummah.   Tetapi dalam konteks kenegaraan,  kedua-duanya  dapat bergabung membentuk  ummah Madaniyyah,  tanpa melebur jati diri keumatan masing-masing.   Hakikat itulah yang diisyaratkan lewat ungkapan ummatun ma`a al-mu'minin (Yahudi bersama kaum Mukminin adalah satu ummah).   Kata kuncinya adalah  ma`a (bersama).    Teks Piagam Madani  tidak memakai ungkapan min al-Muslimin (Yahudi sebahagian daripada kaum Muslimin).

Berasaskan pertimbangan  al-siyasat al-shar`iyyah,  tidak ada halangan bagi kaum Muslimin mengadakan pakatan politik dengan parti-parti bukan Islam.   Asas pertimbangannya adalah maslahah.   Tidak ada nass yang menghalang sekiranya pakatan seumpama itu  mengandungi  masalahah bagi umat.     Atas pertimbangan yang sama,  juga tidak ada halangan bagi kaum Muslimin berkongsi kuasa dengan warga bukan Muslim.  Pada zaman kerajaan `Abbasiyyah,    ketika warga bukan Muslim masih dikategorikan sebagai kaum dhimmiy,  al-Mawardiy (yang hidup pada zaman tersebut)  dalam kitabnya al-Ahkam al-Siltaniyyah  membolehkan   mereka   menjawat wazir al-tanfidh (menteri pelaksana).   Dalam konteks realiti kita hari ini tentunya ruang penyertaan warga bukan Muslim lebih luas lagi.

Keharmonian antara golongan yang beragam dan pelbagai diasaskan di atas suatu set nilai:   kemanusiaan,   persamaan, keadilan dan seterusnya.    Tidak ada golongan yang diunggulkan semata-mata kerana darah keturunan.     Keunggulan  bukan hak eksklusif golongan tertentu, tetapi ditawarkan kepada semua yang sanggup memenuhi syarat.   Dalam Islam tidak ada ketuanan warisan, yang ada ialah keunggulan bersyarat (khayriyyatun mashrutah).   Keunggulan seperti itulah yang tersirat dalam ayat Ali `Imran:
                 كنتم خيرأمّة أخرجت للنّاس تأمرون بالمعروف وتنهون عن المنكر وتؤمنون بالله...

Keunggulan (khayriyyah) yang disebut dalam ayat tersebut   terkait dengan tiga syarat:
·         Komitmen penegakan nilai-nilai kemakrufan.
·         Kesanggupan berjuang melawan gejala kemunkaran.
·         Beriman dengan Allah dalam erti yang seluas dan semurninya.

Ternyata  tidak ada ketuanan yang dipusakai,  kerana memang keunggulan tidak diwarisi.  Keunggulan harus diraih dengan usaha gigih membina kekuatan watak berasaskan iman dan nilai-nilai murni.   Demikianlah, yang ada hanya keunggulan yang bersyaratkan usaha yang serius (khayriyyatun mashrutatun muktasabah).   Al-Qur'an tidak menyebut keunggulan yang berasaskan hak warisan perkauman (al-`unsuriyyat al-mawruthah).   Justeru, keunggugulan  bukan monopoli sesuatu kaum.   Ia ditawarkan  terbuka kepada semua yang sanggup memenuhi syarat,   termasuk golongan ahl al-kitab:
                                                 ولو آمن أهل الكتاب لكان خيرا لهم ...

Mudah-mudahan Tuhan Yang Maha Rahman berkenan memberkati amal perjuangan tiga serangkai gerakan Islam PKPIM-ABIM-WADAH ini   meratakan rahmat  sehingga seluruh warga alam dapat menikmati kurnia agung al-Islam sebagai rahmatan li al-`alamin.

Penghargaan dan Harapan

Sidang muktamirin,  demikianlah yang terdaya kami ungkapkan dalam keadaan serba payah ketika ini.  Maaf,  atas ketidakmampuan hadir dan ikut serta sebagaimana mestinya.  Hanya Tuhanlah Yang Maha Tahu betapa ingin untuk ikut hadir dalam ijtimak yang bersejarah ini.  Tetapi sebagai pesakit saya tidak dapat mengingkari larangan doktor yang merawat saya  (Prof. Dr. Hamidon Basri)  yang pada penilaiannya  kesan serangan penyakit  Miller Fisher syndrome  belum memungkinkan saya hadir.

Terima kasih atas do`a dan simpati  sepanjang saya menjalani ujian ini.  Sesungguhnya saya berasa sangat tertolong dengan barakah do`a dan munajat saudara-saudara.  Mudah-mudahan derita yang menimpa ini menjadi kaffarah.    Kepada seluruh warga harakah saya mohon do`a yang berterusan semoga Allah berkenan mengurniakan kesembuhan penuh secepat-cepatnya untuk meneruskan kiprah amal bakti demi agama-Nya menerusi wadah tercinta ini. 

                           ربّناعليك توكّلنا وإليك أنبنا وإليك المصير.   الله أكبر ولله الحمد.
                      

Senarai Rujukan
Al-Qaradawiy,  Yusuf.  2010.   Al-Watan wa al-Muwatanah.  Kaherah:  Dar al-Shuruq.

----------------------------   1997.  Min Fiqh al-Dawlah fi al-Islam.  Kaherah: Dar al-Shuruq.

Al-Sa`udiy, `Abd al-Wadud Mustafa.  2010.  Al-Bayan al-Shafi fi al-Fiqh al-Islamiy:  al-                    Siyasat   al-Shar`iyyah.   Bangi:  Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan  Malaysia.

Khallaf, `Abd al-Wahhab.  1984.  Al-Siyasah al-Shar`iyyah.  Beirut:  Mu'assat al-Risalah.

`Uthman, Fathiy.  1979.  Min Usul al-Fikr al-Siyasiy al-Islamiy.  Beirut:  Mu'assasat al- Risalah.

 (Teks Amanat Pimpinan Wadah Ijtimak Harakiy ke-2 dan Seminar Siyasah Shar`iyyah:  Demokrasi dan Pluraliti, 23 Julai 2011/21 Sha`ban 1432H.,  Taman EkspoPertanian Malaysia, Serdang .)     

Dr Siddiq Fadil: DEMOKRASI DAN PLURALITI bahagian 2



DEMOKRASI DAN PLURALITI:  PERSPEKTIF AL-SIYASAT AL-SHAR`IYYAH

Siddiq Fadzil


Al-Siyasah al-Shar`iyyah
Ijtimak harakiy kali ini  mengangkat tema  siyasah shar`iyyah  dengan semangat  memugar dinamikanya  sebagai  disiplin penjana daya hidup pemikiran politik Islam,  untuk memungkinkannya  menghadapi  pelbagai perkembangan dan perubahan  yang terus-menerus menciptakan realiti-realiti baru.    Demikianlah hakikat siyasah shar`iyyah sebagaimana yang durumuskan oleh Fathiy `Uthman:
                                الإجتهاد فى تسييرالشؤون المتجدّدة المتغيّرة للدولة الإسلاميّة
                                         (ijtihad dalam menangani hal-hal kenegaraan Islam
                                      yang sentiasa berkembang dan berubah)
                                    
 Siyasah shar`iyyah dalam tradisi kesarjanaan Islam  meliputi makna yang cukup luas.   Kaum  fuqaha'  mengertikannya sebagai  wewenang  para penguasa Muslimin membuat dasar-dasar dan aturan-aturan  berasaskan maslahah selama tidak bertentangan  dengan prinsip-prinsip agama  meskipun tidak ada dalil khusus mengenainya.   Sementara itu para ulama  yang bukan ahli   fiqh  memakai istilahsiyasah shar`iyyah  dengan pengertian yang lebih luas iaitu  pengurusan  segala kepentingan umat (masalih al-`ibad)  berasaskan  ajaran syara`.   Untuk merumuskan kepelbagaian makna tersebut  al-Shaykh `Abd al-Wahhab Khallaf menyarankan definisi yang inklusif bagi  istilah al-siyasah al-shar`iyyah iaitu:
                        فعلم  السياسة الشرعيّة علم  يبحث فيه عما تدبر  به  شؤون  الدولة الإسلاميّة  من
                        القوانين والنظم التى تتفق وأصول الإسلام ، وإن لم يقم على كل تدبير دليل خاص.

Ternyata siyasah shar`iyyah  adalah ijtihad merealisasikan maslahah penyejahteraan kehidupan umat, yang dalam  konteks ini   maslahah yang dimaksudkan itu tidak lain adalah maqasid al-shari`ah.   Untuk itu memang politik Islam harus selamanya terikat dengan nas-nas syara`.   Justeru,  objektif syara`  adalah demi  maslahah umat.  Namun demikian  sebahagian maslahah tersebut  direalisasikan menerusi ijtihad, terutama dalam hal-hal yang memang diserahkan kepada umat sendiri  memutuskannya berasaskan pertimbangan apa yang terbaik  dalam konteks zaman dan lingkungan yang berkembang dan berubah.  Kerana itu al-siyasat al-shar`iyyah pada garis besarnya adalah al-`amal bi al-masalih al-mursalah.   Berasaskan bertimbangan al-masalih itulah umat harus menentukan  sistem apa dan aturan  bagaimana yang  terbaik buat mereka.

Islam dan Demokrasi   
Antara perkembangan di Dunia Islam yang sedang mendapat sorotan luas ketika ini  ialah kebangkitan Islam  sebagai kekuatan politik,  dan keghairahan terhadap demokrasi.   Yang jelas,  Islam dan demokrasi    telah menjadi isu yang dominan dalam wacana politik pasca Thawrat al-Shabab (Revolusi  Pemuda) di Asia Barat.  Ramalan bahawa rantau tersebut akan menjadi lebih Islamik dan sekaligus lebih demokratik telah  menciptakan suatu scenario keserasian  Islam dengan demokrasi,  suatu yang mungkin  tidak tergambar dalam pemikiran kaum sekularis yang selama ini mempersepsikan Islam sebagai promoter pemerintahan diktator-teokratik;  malah mungkin juga tidak terbayang dalam benak golongan Muslim jumud yang melihat demokrasi sebagai suatu kekufuran.

Satu lagi perkembangan penting yang  sedang menjadi tumpuan perhatian dunia ialah kemunculan Recep Tayyip Erdogan dan parti pimpinannya  (AKP) di Turki.    Kejayaannya memenangi pilihan raya umum tiga kali berturut-turut  dengan dukungan rakyat yang semakin meluas, di samping prestasi cemerlangnya dalam pelbagai bidang:   ekonomi, politik dan diplomatik telah memberikan pencitraan  baru  terhadap Islam dan demokrasi.  Adalah suatu yang sangat bererti apabila Turki disebut sebagai a working example of Muslim democracy.   Segala perkembangan tersebut memberikan harapan  bahawa Islam akan lebih menyemarak dalam sistem demokrasi yang sihat,   dan demikian pula demokrasi akan lebih subur dan segar di bawah pimpinan Muslim-demokrat,  berbanding  keadaannya ketika  di bawah  kekuasaan nasionalis-sekularis-autokrat. 

Pada hakikatnya  Islam dan demokrasi tidak semestinya bertentangan,  dan tidak juga semestinya  bersesuaian.   Sesuai atau tidaknya tergantung  bagaimana kita mempersepsikan politik Islam dan bagaimana kita mendefinisikan demokrasi.    Mungkin bentuk-bentuk tertentu politik Islam memang bertentangan dengan model-model demokrasi  tertentu.  Tetapi mengingat hakikat bahawa politik Islam tidak membeku pada sesuatu bentuk,  sementara demokrasi  juga  tidak membeku pada suatu model,     maka kemungkinan bertemunya Islam dengan demokrasi  pada suatu titik keserasian adalah suatu yang sangat mungkin.  
     
Kemungkinan seperti itulah yang cuba diteroka oleh para leluhur kita dalam gerakan Islam seperti  Muhammad Natsir dan Abu  al-A`la al-Mawdudiy.     Muhammad Natsir menerima demokrasi yang dimodifikasi menjadi  theistic democracy,   sementara al-Mawdudiy juga menerimanya  dengan memodifikasikannya menjadi theo-democracy.    Demikianlah umumnya pendirian tokoh-tokoh gerakan Islam kontemporari yang melihat adanya maslahah dalam penerimaan terhadap demokrasi setelah ia diletakkan dalam perspektif dan worldview Islam.       

Penerimaan terhadap demokrasi  di kalangan ilmuwan dan tokoh gerakan Islam masa kini ternyata semakin meluas.    Bagaimanapun ini tidak bererti mereka  telah menerima  model demokrasi Barat sepenuh dan seutuhnya.   Dr. Yusuf al-Qaradawiy adalah antara tokoh paling artikulatif menyuarakan dukungannya terhadap demokrasi,  tetapi  tetap kritis terhadap model demokrasi Barat  yang terlalu liberal dan telah terlepas dari kendali agama dan moral.    Yang menjadi  asas pijakan pembelaan al-Qaradawiy terhahap demokrasi bukan bentuk jelmaannya di Barat,  tetapi  jawhar al-dimuqratiyyah atau  idea dasar  demokrasi itu sendiri yang dinilainya selaras dengan Islam.  
                   
Al-Qaradawiy bertolak dari hakikat bahawa negara Islam bukan negara teokratik,  bukan pemerintahan sekumpulan "orang agama" yang menguasai  rakyat atas nama al-haqq al-Ilahiy.   Tetapi ia buka juga negara sekular yang memusuhi atau menolak agama.   Negara Islam adalah negara madani  (civil) berasaskan Islam,  berdasarkan bay`ah dan shura,  yang ditadbir oleh pemerintah  pilihan rakyat dari kalangan mereka yang berkelayakan:  qawiyyun amin dan hafizun `alim (perkasa dan dapat dipercaya, berintegriti moral dan berkompetensi intelektual).    Mereka bukan golongan maksum yang kebal kritik dan teguran.    Dalam pemerintahan Islam yang sedemikian, ruang partisipasi atau peranserta rakyat  memang terbuka luas,  terutama para ilmuwan yang secara agama diwajibkan menasihati pemerintah atas dasar  amar makruf nahi munkar.

Dengan tegas al-Qaradawiy menyimpulkan bahawa pemerintahan Islam dibangun di atas  prinsip-prinsip demokratik paling unggul,   tetapi dengan catatan bahawa ia bukan sebuah replika demokrasi Barat.    Demokratiknya Islam adalah kerana  keserasiannya dengan    prinsip-prinsip dan nilai-nilai dasar demokrasi.   Apa yang disebut  sebagai  jawhar al-dimuqratiyyah itu beliau rumuskan,    bahawa rakyatlah yang harus memilih  sendiri pemerintah  yang mereka senangi,   bahawa rakyat tidak boleh dipaksa menerima pemerintah yang mereka tidak suka,  atau sistem yang mereka tidak suka;   bahawa rakyat berhak menilai (muhasabah) dan mengambil tindakan ke atas pemerintah apabila bersalah; bahawa rakyat berhak memecat atau menggantikan  mereka apabila menyeleweng.   Demikianlah antara idea-idea teras faham demokrasi yang untuk merealisasikannya terciptalah sejumlah sistem dan mekanisme pelaksananya seperti pilihan raya, pungutan suara,   pengiktirafan keputusan suara terbanyak,  pelaksanaan sistem pelbagai parti politik (ta`addud al-ahzab al-siyasiyyah),  hak membangkang atau beroposisi (haqq al-mu`aradah)  bagi golongan minoriti,  kebebasan akhbar, kebebasan kehakiman dan seterusnya.   Al-Qaradawiy  seterusnya bertanya,   jika itulah yang namanya demokrasi,   lalu di mana pertentangannya dengan Islam?

Demikianlah kenyataannya, pilihan raya sebagai mekanisme penting bagi terlaksananya  demokrasi.       Tetapi ini tidak bererti bahawa asal ada pilihan raya, maka adalah demokrasi.   Pilihan raya asal-asalan tidak mungkin  merealisasikan demokrasi yang sihat dan tulen.  Justeru, demi terlaksananya demokrasi dalam erti semurninya,   pilihan raya harus adil dan bersih dari sebarang kecurangan.       Dan kerana itu pula perjuangan menuntut pilihan raya yang bersih adalah bahagian daripada perjuangan merealisasikan jawhar al-demuqratiyyah,   sistem yang disebut oleh al-Qaradawiy sebagai  min samim al-Islam.   Jika demikianlah hakikatnya,  maka dari fiqh rimba mana datangnya fatwa bahawa perjuangan menuntut pilihan raya yang bersih itu bertentangan dengan Islam? 
                 
Seperti yang telah disebutkan,  bahawa antara komponen penting jawhar al-dimuqratiyyah adalah haqq al-mu`aradah  atau hak untuk membangkang dan beroposisi.   Ia adalah penjelmaan  hak kebebasan berfikir dan bersuara yang merupakan bahagian daripada hak asasi manusia.   Kerana itu kehadiran pembangkang harus diterima dengan jiwa besar sebagai unsur penting penyuburan dan penyegaran demokrasi.  Dalam konteks  Islam kritik dan bangkangan yang membina  adalah bahagian daripada  tanggungjawab al-amr bi al-ma`ruf wa al-nahy `an al-munkar.  Membangkang dalam semangat dan pengertian tersebut bukan sekadar suatu hak demokratik yang boleh dilaksanakan, dan boleh pula ditinggalkan  (memang demikianlah yang namanya hak,  yang boleh diambil dan boleh ditolak), tetapi lebih daripada itu ia adalah tanggungjawab keagamaan yang wajib dilaksanakan.   Jika demikianlah hakikatnya,   lalu dari fiqh hutan mana datangnya hukum bahawa pembangkang adalah golongan bughah (penderhaka)?

Demokrasi tidak hanya bererti pemerintahan golongan majoriti,   tetapi juga oposisi golongan minoriti,  dan yang menjadi  minoriti hari ini,  mungkin berubah manjadi majoriti apabila sampai masanya nanti.    Demikian kata Dandal Jabr dalam tulisannya, al-Ta`addudiyyat al-Siyasiyyah wa Tadawul al-Sultah fi al-Siyasat al-Shar`iyyah:
          وذلك لأن الديموقراطية ليست هي حكم الأغلبية فقط وإنما هي كذلك معارضة الأقلية خاصة
           وأن أقلية اليوم يمكن أن تصبح أغلبية الغد.



(Teks Amanat Pimpinan Wadah Ijtimak Harakiy ke-2 dan Seminar Siyasah Shar`iyyah:  Demokrasi dan Pluraliti, 23 Julai 2011/21 Sha`ban 1432H.,  Taman EkspoPertanian Malaysia, Serdang .)

Thursday, August 4, 2011

Dr Siddiq Fadil: DEMOKRASI DAN PLURALITI bahagian 1

DEMOKRASI DAN PLURALITI: PERSPEKTIF AL-SIYASAT AL-SHAR`IYYAH
Siddiq Fadzil

Memaknai Masa Lalu 

Sempena Ijtimak Harakiy ke-2 ini kita mensyukuri  nikmat sejarah,   bahawa setelah setengah  abad bagi PKPIM dan setelah empat dekad bagi ABIM,   rangkaian gerakan  dakwah ini  masih hadir dan masih relevan di tengah zaman dan lingkungan yang terus-menerus berubah.     Kita mensyukuri nikmat sejarah dengan memaknai  masa lalu,   sejarah suka-duka  perjuangan generasi muda idealis yang mendapat pencerahan al-wa`y al-Islamiy,  dan mendapat suntikan dinamika tajdid imani, lalu menjelmakan gerakan transformatif pendakwahan yang merubah lanskap kehidupan umat.

Sesungguhnya  sejarah yang telah dicipta oleh generasi  pelopor kebangkitan Islam tersebut telah   memberikan kita keyakinan tentang kekuatan gerakan kerakyatan,  kekuatan dinamika kepemudaan,  kekuatan  `aqidah,  kekuatan  fikrah, dan kekuatan idealisme.   Dengan izin Yang Maha Perkasa, gemblengan kekuatan tersebut telah berhasil merealisasikan misi transformatif pendakwahan:  reislamisasi masyarakat yang menciptakan babak sejarah keislaman terpenting abad 20.  Tidak dapat dinafikan bahawa semarak Islamic resurgence  tersebut dilatari pelbagai faktor, termasuk karisma kepimpinannya dan kompetensi organisasi yang mewadahinya. 

Para pewaris gerakan ini harus bijak memaknai  sejarah sebagai  khazanah iktibar dan pengajaran.  Dengan demikian kejayaan masa lalu dapat dilestarikan,  sementara   kegagalannya pula  tidak berulang.   Justeru, bagi gerakan yang mampu menangkap pesan-pesan sejarah,  kejayaan tidak akan pernah berakhir;   sementara kegagalan pula   tidak akan mengakhiri  segala-gala.    Success is never ending,   failure is never final.

Sejarah pada hakikatnya adalah suatu amanah.  Untuk memaknai sejarah harus ada kejujuran dalam pencatatannya,  di samping harus ada kejujuran dalam penafsirannya.  Demikianlah petunjuk  al-Qur'an tentang kaedah pengkisahan yang harus jujur   sebagaimana  yang diperingatkannya  ketika mengungkapkan kisah Tujuh Pemuda Kahfi:
                                                             نحن نقصّ عليك نبأهم بالحقّ  ...
              (Kami ceritakan kepadamu kisah mereka dengan sebenarnya,  …)
                           
Demikian pula dengan penafsirannya yang juga memerlukan tahap kejujuran yang tinggi.  Kerana itu al-Qur'an banyak menyebut tentang `ibrah (iktibar pengajaran) dari kisah-kisah Qur'ani yang dikaitkan dengan golongan ulu 'l-albab,  para ilmuwan yang memiliki ketajaman daya renung dan berintegriti tinggi.  Pada zaman leluasanya perbuatan pecah amanah, sering sekali terjadi distorsi fakta sejarah.Antara yang selalu menjadi pelaku utamanya adalah para penguasa,  yang menggunakan kuasa untuk memaksa merubah fakta demi menjaga citra.   Demikian seringnya hal seperti itu terjadi sehingga timbul anggapan sejarah adalah bikinan pihak berkuasa, bukan fakta seadanya.
Sebagai pelaku sejarah, PKPIM-ABIM harus mewaspadai kemungkinan berlakunya pemalsuan dan penggelapan fakta oleh mana-mana pihak.  Ketika ini pun kita sedang menyaksikan pelbagai percubaan yang tidak putus-putus untuk mengaibkan tokoh paling berjasa dalam PKPIM-ABIM.   Mengaibkan tokoh utama pengasas dan Pembina gerakan ini bererti menghina  sebuah gerakan Islam yang berwibawa dan berjasa.

Sejarah PKPIM-ABIM  adalah sejarah kepeloporan:   mempelopori  gerakan kebangkitan Islam (Islamic resurgence) yang berintikan  kesedaran  al-wa`y al-Islamiy bahawa Islam adalah the way of life, cara hidup yang serba sempurna.  Sejarah kita adalah sejarah kepeloporan: mempelopori  pendekatan  yang sihat dan realistik dalam menyikapi  kenyataan atau realiti zaman dan lingkungan.     Sikap inilah yang telah melahirkan pendekatan kemalaysiaan dalam  strategi pendakwahan sebagaimana yang terumus dalam istilah  manhaj maliziy. 
Ketika  gerakan Islam menghadapi kemaraan arus radikalisme dan kebangkitan aliran garis keras,   kita tetap istiqamah mempromosikan pendekatan moderat yang menepati  makna dan semangatwasatiyyat al-Islam,  dan sesuai pula dengan  sejarah, budaya dan nilai-nilai kehalusan Melayu.      Kita ingin mempastikan bahawa kebangkitan Islam yang kita pelopori ini benar-benar dirasakan secara  nyata sebagai rahmat dan pembawa harapan baru.  Sebagai pengemban amanah al-sahwah  al-Islamiyyah kita memang sangat prihatin andainya umat tidak mendapat apa-apa dari kebangkitan Islam,  selain rasa dikutuk, disumpah, dihina  dan ditakut-takuti.         Demi amanah tersebut kita sanggup membayar mahal,   termasuk mempertaruhkan populariti kita.

Memang  dari awal kita sentiasa memberikan perhatian istimewa kepada  realiti kemalaysiaan (al-waqi` al-Maliziy).  Dan kerana itu pulalah kita sentiasa menyatakan sikap   bahawa kita tidak bersedia dimentori  oleh pihak luar berasaskan  wisdom pusaka ahlu Makkata adra bishi`abiha  (warga Makkah sendirilah yang lebih tahu tentang lurah dan lembahnya).      Antara realiti kemalaysiaan yang  cukup fenomenal  termasuklah  sistem politik demokrasi berparlimen yang berdampingan dengan sistem tradisi  raja berperlembagaan.  Selain itu, satu lagi ciri kemalaysiaan  yang cukup unik ialah  pluraliti  masyarakatnya  dari segi ras,  agama dan budaya.

Para aktivis gerakan Islam telahpun mewacanakan isu  Islam dan demokrasi  sejak  tahun-tahun awal  kebangkitan al-wa`y al-Islamiy.   Ketika demokrasi,   teori dan praktiknya, dilihat sebagai produk tamadun Barat,  memang  terkesan bermasalah terutama apabila  dipadankan dengan amalan shura dalam tradisi politik Islam.   Bagaimanapun,  kita tidak pernah menolak hakikat demokrasi sebagai  satu-satunya pilihan yang ada ketika ini untuk dijadikan wahana penyaluran aspirasi politik umat.   Kerana itu komitmen dan partisipasi demokratik kita tidak pernah menurun dari dahulu hingga kini.    Kita ikut mempromosikan masyarakat demokratik,  memasyarakatkan pendidikan demokrasi  dan menuntut  penyihatan amalan demokrasi. 
           
sikap realistik yang berprinsip  (al-waqi`yyat al-mu'assalah)  itulah juga  yang melatari sikap   positif kita terhadap fenomena pluraliti.    Justeru, kita tidak pernah mempersepsikan pluraliti  (ta`addudiyyah) sebagai  suatu kesialan sosial  yang harus disesali.  Sikap positif-realistik terhadap  pluraliti  sudah terungkap  secara jelas dan tegas (loud and clear)     seawal tahun 1979 apabila Sdr. Anwar Ibrahim,   Presiden  ABIM ketika itu menyampaikan Ucapan Dasarnya dalam Muktamar Sanawi ke-8 dengan mengangkat tema  Islam  --  Penyelesaian  kepada Masyarakat Majmuk.    Demikianlah rekod kepeloporan gerakan ini  dalam  menyikapi dan menangani  isu pluraliti berasaskan prinsip  karamah insaniyyah  dan keadilan sosial  dalam Islam.   Memang itulah keyakinan kita sejak dahulu,  bahawa yang memiliki formula menangani  persoalan pluraliti adalah Islam,  bukan cauvinisme, bukan nasionalisme sempit, dan bukan nasionalisme ras.

Dalam ijtimak harakiy  tahun lalu,  kita telah mempromosikan pendekatan maqasid al-shari`ah atau maqasid based approach  dalam perjuangan Islam masa kini.  Maqasid al-Shari`ah   adalah  objektif-objektif unggul  syari`at Islam yang diterima luas sebagai nilai-nilai sejagat,  dan dikongsi  secara kolektif oleh semua agama dan tamadun besar dunia.  Siri wacana tentang maqasid al-shari`ah  yang  telah kita anjurkan  di pelbagai negeri dan daerah telah mendapat  sambutan yang sangat menggalakkan,  termasuk  kalangan bukan Islam.    Wacana  maqasid seharusnya diteruskan  dalam rangka pencerdasan dan pencerahan umat.

(Teks Amanat Pimpinan Ijtimak Harakiy ke-2 dan Seminar Siyasah Shar`iyyah:  Demokrasi dan Pluraliti, 23 Julai 2011/21 Sha`ban 1432H.,
 Taman EkspoPertanian Malaysia, Sedang .)

(bersambung...)

Wednesday, August 3, 2011

Tribute untuk Abim setelah 40 tahun - Dr Mujahid Yusuf Rawa



 

2 OGOS — Semasa saya menerima undangan dari Abim (Angkatan Belia Islam Malaysia) untuk memberikan ulasan pembentangan sebuah Kertas Kerja, saya tidak teragak-agak untuk menerima jemputan itu walaupun program itu jauh 3 bulan lagi ke hadapan. Persetujuan saya untuk hadir sememangnya diuji dengan berbagai dugaan.

Pertama jadual saya bertindih pada hari yang sama walaupun dah dimaklum lebih awal, kedua pihak urusetia mengandaikan pelawaan tiga bulan lalu tak perlu diingatkan semula. Ketiga sebagai ahli politik jadual mengejut memang biasa. Saya hampir membatalkan temujanji dengan pihak ABIM, tetapi memandangkan jemputan Abim lebih awal saya terpaksa menyusun jadual yang ketat pada hari itu.

Hari itu 23hb July saya ada kuliah pagi mingguan di Pasar Taman Sardon Gelugor, flite saya ke KL pukul 11.50 pagi dan saya perlu berada di program Abim pada pukul 2.00 ptg. Jadual pesawat kembali ke Penang ialah pukul 4.50ptg kerana saya terpaksa menghadiri kuliah maghrib di Penaga dan kemudian bergegas ke ceramah politik di Seberang Jaya. Ini bermakna saya ke Kuala Lumpur semata-mata kerana memenuhi undangan ABIM dan saya diberi hanya 10-15 minit untuk membuat ulasan kertas kerja Prof Ghazali Basri di atas tajuk “Di antara Pluralisme dan Plurality: Sikap Islam”. Walaupun hanya untuk 10-15 minit tetapi saya merasakan kehadiran saya di program Abim sempena sambutan 40 tahun Abim berada di pesada dakwah cukup bermakna bagi saya.

ABIM begitu sinonim dengan Anwar Ibrahim dan seringkali nama-nama awal tokoh Abim seperti Kamarudin Mohd Nor, Kamarudin Jaafar dan Sidiq Fadhil dikaitkan dengan gerakan belia Islam yang dinamik dan progresif. Anak-anak muda yang begitu idealis melihat nasib anak bangsanya menjadikan Islam sebagai teras perjuangan dan berdasarkan kepada pendekatan umatik yang dinamik. ABIM satu ketika dilihat sebagai ‘anak’ PAS yang memberontak kepada cita-cita sebuah Gerakan Islam yang lebih tegas pendirian Islamnya pada saat PAS menghadapi krisis dalam kepimpinan Datuk Asri Haji Muda. Anak-anak muda ini mahukan sistem pentarbiyahan ala ikhwan melalui unit-unit usrah yang benar-benar berfungsi manakala dari sudut memacakkan perjuangan di bumi Malaysia mereka mendapatkan bimbingan Pak Nastir dari Indonesia. Gabungan idealism pan-Islam Ikhwan dan pribumisasi Islam dalam kerangka negara bangsa mencetuskan satu fenomena baru dalam ledakan kebangkitan Islam di sekitar awal 80an.

Hanya setelah Anwar Ibrahim memilih untuk menyertai Umno, Abim hilang taringnya dan dilihat sebagai alat untuk agenda Islamisasi kepimpinan Tun Dr Mahathir. Keakraban PAS dan Abim terhakis sehingga ia mencetuskan gegaran dalaman di kalangan pendokong Abim sendiri yang membuat pilihan sebahagiannya menyertai PAS.

Namun saya mempunyai cerita saya sendiri dengan perjuangan Abim, malah saya memulakan ucapan saya dalam perhimpunan Abim hari itu dengan menyatakan dalam bahasa Inggeris: “I grew up with Abim”.  Mungkin generasi hari ini tidak mengetahui bahawa sekitar awal 80an, Abim banyak memperkenalkan program Islami untuk pelajar-pelajar sekolah menengah seperti saya. Saya mengikuti setiap musim cuti sekolah satu program yang sinonim dengan Abim iaitu Khemah Ibadat.

Tempat kami ialah di Madrasah Masriyah Bukit Mertajam. Kami akan mengikuti program selama 3 hari 2 malam di mana pengisian program terbahagi kepada tiga elemen ialaitu Spiritual, Mental dan Fizikal. Saya didedahkan dengan qiyamullail, solat dhuha, ma’thurat dan berbagai aktiviti spiritual ibadah yang lain. Untuk mental kami mendengar kertas kerja yang dibentangkan oleh pensyarah-pensyarah dan ustaz-ustaz tentang perjuangan Islam, tokoh-tokoh Gerakan Islam dan idealism perjuangan Islam. Saya mula mengenali nama Hassan Al Banna, Syed Qutb dan Mustafa Mashor dalam program-program ini. Fizilkal, kami didedahkan dengan riyadhah, main bola dll aktiviti. Nama Ustaz Abdul Majid Zainal Abidin dan Dr Wan Salim memang saya kenali sejak di bangku sekolah menengah lagi. Bukan setakat program  musim cuti sekolah, malah saya menjadi anak murid ustaz Abdul Majid di Mesjid Gelugor dengan mengikuti kuliah tafsirnya dan usrahnya selepas kuliah. Tafsir Fi Zilal yang menjadi rujukannya cukup memberi kesan pada jiwa saya yang masih mentah lagi ketika itu.

Saya juga menyertai aktiviti PKPIM (Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia) sebagai mewakili badan pelajar di sekolah saya iaitu Penang Free School. Saya menghadiri perhimpunan agung PKPIM tahun 1981 atau 82 di UM dan pertama kali didedahkan dengan activism pelajar walaupun saya lebih mendengar daripada berpartisipasi. Saya mengkagumi kepimpinan Abim ketika itu kerana melihat mereka mempunyai daya pemikiran yang hebat tentang Islam dan masa depan anak-anak muda seperti saya. Saya masih ingat yang meresmikan Muktamar Agung PKPIM tahun itu ialah Kamarudin Mohd Nor (kini bergelar Datok), dia bersalaman dengan saya dan ketika diperkenalkan saya anak Pak Yusof Rawa, dia bertanyakan khabar ayah saya dan mengambil sedikit masa bersembang dengan saya. Saya membaca Risalah Abim yang memuatkan artikel-artikel yang bermutu tentang idealism perjuangan Islam era 80an. Buku-buku tentang fikrah Islam yang diterjemahkan banyak diterbitkan oleh ABIM dan bacaan-bacaan saya ketika itu banyak merangsang idealism Islam dalam diri saya hingga ke hari ini. Buku yang paling memberi kesan kepada saya ialah terjemahan dua serangkai karangan Al Maududi dan Syed Qutb oleh ABIM Kedah. Saya menjadikan ia teks usrah saya semasa di tingkatan Enam di Penang Free School  di mana saya adalah naqibnya (ketua usrah).
 
Kehadiran saya pada Muktamar Senawi Abim sempena 40 tahun membawa saya mengimbau masa lampau sewaktu saya mengenali idealism perjuangan Islam di bangku sekolah. Apabila saya berkata : I grew up with Abim (saya membesar dengan Abim yang memperkenalkan saya idealism perjuangan Islam), saya memang jujur dalam ungkapan saya, malangnya waktu 15 minit tak memberikan saya kesempatan untuk menceritakan sejarah silam ini untuk dikongsi dengan peserta-peserta dari anak-anak muda yang ramai hadir hari itu. Namun wajah-wajah Dr Mohammad Nor Manuti, Datuk Kamarudin Jaafar dan lain-lain kepimpinan Abim yang senior tampak tersenyum riang sepanjang pembentangan saya, mereka memang mengetahui peranan besar Abim dalam menarik anak-anak muda seperti saya seketika dahulu menyertai karavan perjuangan Islam ini. Hari ini saya berdiri di hadapan mereka sebagai AJK PAS Pusat dan Ahli Parlimen Malaysia, tidak ada apa yang lebih hebat yang boleh saya nukilkan dalam tulisan ini melainkan ungkapan: “Syabas dan Tabik Abim kerana sempat membesar dengan mu!”

(Petikan tulisan daripada Detik Daily; gambar tambahan adalah koleksi Sambutan 30 tahun ABIM Pulau Pinang 2004)