Tuesday, May 8, 2012

Dr Siddiq Fadil – Pembinaan Kepimpinan Harakiy: Iktibar dari Kepimpinan Masa Lalu (Bahagian 1)



Bagi memahami jelmaan kepimpinan transformatif dalam gerakan Islam, memerlukan tinjauan dari dalam. Terdapat orang luar (dari luar negara mahupun luar gerakan) yang menulis dan mengolah tentang gerakan ini – analisis yang tidak menyelami hakikat dalaman gerakan Islam.

Dalam tradisi gerakan, kita bina al qiyadah wal jundiyyahleadership and followership – competent leaders and quality followers. Pemimpin layak, pengikut berkualiti. Ada kemungkinan juga keahlian baik untuk gagal melahirkan pimpinan baik. Maka kita latih pemimpin dan pengikutnya.

Kerana dengan kekuatan kepimpinan dan organisasi, ABIM mampu tampil – as a formidable and credible movement. Sejarah telah terpahat. Tidak boleh percubaan untuk merubah sejarah ABIM kerana dicipta dan dirakam dengan jujur.

Faktor lain adalah gerakan ini lahir pada waktu yang tepat – the right timing – mendahului yang lain dalam fenomena kebangkitan Islam ketika semarak kesedaran Islam bergejolak di seluruh dunia. Apabila sampai ke Malaysia, belum ada yang sedia menyambut. Parti Islam belum siap kerana ketebalan kepartaian dan kepolitikan. Parti nasionalis jauh sekali. Pertubuhan kebajikan Islam pula sudah berusia. Ketika itu, ABIM lahir tepat pada saatnya dan selepas itu datanglah organisasi pelbagai tetapi tidak dapat menempa sejarah kerana terlepas waktunya.

Selain faktor itu, adalah strategi dan pendekatan berhikmah – da’wah dan tarbiyyah. ABIM muncul sebagai organisasi pembelajaran – a learning organization – setiap warga, setiap orang belajar samada pimpinan tertinggi sampai kepada ahli-ahli di ceruk ranting. Tradisi belajar ini dihayati betul sehingga sekarang gerakan mempunyai tradisi intelektual dan keilmuan tanpa tandingan.

ABIM berwajah qiyadah jama’iyyah – collective leadership. Presiden memang ditonjolkan tetapi dia bukan bersendirian tetapi didampingi pimpinan lain yang tidak kurang peranan mereka. Sejarah ABIM bukan pameran catatan bapak Presiden ke bapak Presiden. Bukan seperti mural sejarah tanah air – hanya mempamerkan PM ke PM, seolah-olah gambaran sejarah PM dan Presiden parti saja – peranan rakyat bagaimana?

Tradisi kita sebenarnya – kepimpinan bersama – tiada siapa yang sempurna – perfect – tiada siapa pemimpin ideal. Kepimpinan dalam ABIM alami proses saling lengkap melengkapi – tarbiyyah qiyadiyah – mengulamakan intelektual dan mengintelektualkan ulama. Sejauh mana pencapaian proses ini, perlu dinilai tokoh-tokohnya.

Kita bukan hanya bina keilmuan dan keintelektualan tetapi juga dimensi kerohanian. Kemampuan organisasi adalah kekuatan ruh dan akal – quwwatul ruh wa aql (ungkapan Malek ben Nabi). Kombinasi dua kekuatan secara seimbang. Walaupun kita tidak mengambil mana-mana tariqah tertentu, namun kita ada tradisi amalan sendiri.

Berlaku proses pendidikan semula – reeducating – mereka yang berlatarbelakang akademik yang cukup kuat – graduan pelbagai bidang, tetapi mereka masih belajar semula - reeducate themselves. Barangkali sukar dilakukan pada suasana lain. Ciri istimewa ABIM adalah menangani pelbagai isu, tampil di pelbagai pentas – dengan kesarjanaan pelbagai. Tradisi belajar bersama hidup melalui usrah. Janganlah ditanya siapa gurunya kerana di situ kita belajar bersama.

Proses inilah yang  menghasilkan amal jama’iyy – gerakerja berjamaah. Adalah tragedi besar jika amal jama’iyy berubah menjadi bekerja bersendirian – one man show. Kekompakan pasukan – compact team – bukan bererti semua AJK berprestasi pada tahap yang sama. Kebijaksanaan pimpinan yang menyelesaikan isu seperti perbedaan prestasi.

Al qiyadah al taghyirtransformational leadership – babak dicipta ABIM pada akhir abad ke 20 – yang dipeloporinya  merubah landskap kehidupan. Sehinggakan umat begitu ghairah – berlaku perubahan budaya bukan sahaja segi pakaian luaran tetapi lebih lebar dan luas daripada itu.

Berlaku dua proses:-
Kepimpinan sebagai mentransformasi manusia
Kepimpinan sebagai pembina budaya – culture builder

Akhir abad ke 20 menyaksikan transformasi keislaman. Qiyadah jama’iyyah melakukan transformasi manusia – ada sebahagiannya berubah secara perlahan, ada secara normal tetapi ada juga bertukar secara radikal kerana ramai juga berubah ke arah penghayatan keislaman secara mengejut. Tidak sedikit pula datang daripada latarbelakang pendidikan sekular dan Barat. Begitulah keajaiban human transformation. Bagi kita sekarang adalah untuk memperkukuhkan transformasi merubah manusia.

Perubahan budaya berlaku pada pendaulatan bahasa, gaya dan pakaian, amalan dan penampilan. Sewaktu dahulu sebelum 70’an, ucapan salam jarang didengari dan dianggap kekampungan. Majlis-majlis dan aktiviti kesukanan turut menjamu minuman keras termasuklah upacara di ceruk desa seperti Selekoh dihidang dengan alkohol. Semua ini telah berubah dengan transformasi melalui da’wah dan pembina budaya. Perkataan-perkataan baru berunsur bahasa Arab memasuki perbendaharaan Bahasa Melayu  melalui gerakan Islam dan pimpinannya mempopularkan istilah harakiy di tengah-tengah masyarakat.

Semua ini tercermin pada diri peribadi paksi – syakhsiyah mehwariyah – pemimpin transformatif yang menghayati idealisme perjuangan.


(bersambung.......)

Tamrin Qiyadi 3G pada 5/5/2012




No comments: