Wednesday, May 9, 2012

Dr Siddiq Fadil – Pembinaan Kepimpinan Harakiy: Iktibar dari Kepimpinan Masa Lalu (Bahagian 2)



Gerakan ini tercermin pada diri peribadi paksi – syaksiyah mehwariyah – pemimpin-pemimpin transformatif yang menghayati idealisme perjuangan.

Anwar Ibrahim adalah sosok yang mempunyai idealisme perjuangan gerakan. Dia menghayatinya betul-betul. Dia menyebut ABIM sebagai agen perubahan – agent of change – dia committed – beriltizam betul dengan perubahan, menyeru kepada elemen yang sedar daripada masyarakat. Ekspresi komitmen peribadinya dan iltizam gerakan seluruhnya termasuk komitmen kepada prinsip dan nilai keadilan. Keadilan sosial – distributive justice – melawan ketidakadilan. Ungkapan 70’an “kaya bertambah kaya dan miskin papa kedana” menyiratkan azam untuk melawan ketidakadilan sosial.

Soalan pernah diajukan samada Anwar Ibrahim terkesan dengan ideologi sosialisme kerana pernah menuntut di universiti di bawah pensyarah Syed Husin Ali. Jawapan adalah “tidak ada unsur sosialisme” tetapi yang ada adalah komitmen kepada keadilan sosial. Keadilan sosial bukan semata-mata idea Marxist tetapi Islam itulah keadilan sejagat. Di antara buku yang ditelaah adalah al adalah al ijtima’iyyah  fil Islam  karya Sayyid Qutb.

Sejak waktu itu pun, Anwar Ibrahim kritis terhadap pelaksanaan DEB bukan mempertikaikan niat atau tujuan tetapi perlaksanaannya apabila sebahagiannya hanya menguntungkan golongan elit politik. Hak istimewa Melayu dijadikan hak Melayu istimewa. Dia sangat concern – prihatin untuk membela golongan mustadhafin – memperjuangkan kaum yang tertindas.

Ungkapan al jilul quranil farid daripada karya Sayyid Qutb, ma’alim fil tariq, ada kesan kepadanya dan dia ulangi banyak kali idealisme untuk membina generasi al Qur’an yang unik ini.

Pimpinan berlatarbelakangkan pengajian lokal banyak mempelajari daripada Anwar. Kita diperkenalkan tentang dunia buku-buku luar – karya-karya intelektual dan Islam pun didengari daripada Anwar Ibrahim. Buku-buku bahasa Arab dikerahkan kami membacanya untuk diolah dan disyarah dengan berkesan olehnya.

Anwar Ibrahim berjaya menjadi jurubicara umat – menyahut aspirasi orang-orang kecil dan menggerakkan masyarakat desa. Dia mampu mengartikulasi kerelevanan Islam dalam masyarakat dan kepada masyarakat majmuk – presenting Islam in a plural society. Kita peliharalah anugerah tuhan yang bersejarah ini.

Al marhum Ustaz Fadzil Noor adalah bintang politik tanah air berlatarkan ABIM walaupun sebelum itu dia sudah berkecimpung dengan PAS. Dia seorang yang sangat saling hargai menghargai dan hormat menghormati Anwar Ibrahim.

Apabila dicalon sebagai pengganti untuk Presiden ABIM pertama Ustaz Razali Nawawi, dia berkeras menolak, sebaliknya menganjurkan Anwar sebagai presiden. Mereka saling tolak menolak jawatan itu sehingga akhirnya Anwar menjadi presiden dan Ustaz Fadzil timbalannya. Namun akhirnya, apabila Anwar Ibrahim direhatkan di bawah ISA -  tahanan tanpa pembicaraan – di kem tahanan Kamunting, Ustaz Fadzil memangku jawatan presiden. Ustaz  Fadzil mengemudikan gerakan ketika dilanda fitnah dan mehnah – membela pemimpin gerakan yang teraniaya dan mempertahankan wadah harakah serta kelangsungan penyampaian risalah perjuangan.

ABIM telah dianggap sebagai anti-nasional. Ustaz Fadzil memperlihatkan kompetensinya pada saat yang getir waktu itu. Kemudian pada 1978, telah dipersetujui bahawa dia memasuki PAS secara aktif dan dia terbukti mempunyai landasan – base- dan dia berkebolehan berpolitik.

Pada ketika Anwar berada dalam UMNO, Ustaz Fadzil memperlihatkan ketegasan sikapnya untuk sisi umat dan prinsip politiknya. Tetapi dari segi hubungan peribadi persahabatan mereka terus mesra – saling concern – saling mengambil tahu.  Ustaz Fadzil mempunyai kebimbangan sangat tinggi terhadap nasib Anwar dalam UMNO dan dia bimbang Anwar dikhianati oleh Mahathir dan parti itu. Telahan ini ternyata tepat.

Apabila Anwar dipecat, apabila pemimpin-pemimpin politik belum mengambil sikap, Ustaz Fadzil telah mencari Anwar dan memberikan sokongan kepadanya. Pemerhati telah merakamkan dengan sebak tangisan bahawa Anwar Ibrahim berpelukan dengan Ustaz Fadzil Noor apabila mereka bertemu. Pada peristiwa ini terserlah kesetiaan persahabatan, ketajaman kepimpinan dan kebijaksanaan meraih peluang kesempatan politik pada ketika orang lain belum nampak lagi. Ustaz Fadzil mempertaruhkan kepimpinannya dan posisinya serta partinya tetapi ternyata tepat pembacaan realiti dan perkiraan politiknya.


Ketika dibawa ke pusat rawatan sebelum kembali ke rahmatullah, pemerhati melaporkan al marhum Ustaz Fadzil masih berpesan mementingkan menyelesaikan amanah-amanahnya. Seorang pejuang yang amat berkaliber telah meninggal tanpa tolok bandingnya, pemimpin PAS yang telah membawa impak tinggi kepada corak politik tanah air. Semoga Allah swt mencucuri rahmat ke atasnya dan meletakkannya bersama para salihin.


(Tamrin Qiyadi 3G 5/5/2012)





No comments: