Saya ada melihat sepintas lalu
terjemahan bahasa Melayu buku ini tetapi untuk wacana ini saya akan mengulas
buku asal yang berbahasa Inggeris INSIDE THE MUSLIM BROTHERHOOD.
Kita berada di sini untuk
membicara dan berwacana tentang buku mengenai Youssef Nada dan Ikhwan al
Muslimin. Kita meluahkan rasa sukacita dan kita juga berbesar hati dengan
kehadiran penulis bersama buku iaitu Douglas Thompson. Juga, adalah sangat menggembirakan apabila menyaksi
minat yang tinggi dengan kehadiran yang ramai di sini yang jarang sekali kita
lihat pada majlis-majlis peluncuran buku.
Lebih lagi dengan nasib Ikhwan al
Muslimin disebabkan pergolakan di Mesir. Buku ini memberikan perspektif
mendalam dan pencerahan tentang Ikhwan dan personaliti Youssef Nada. Dengan
artikata lain, ia membentang dan menerangkan apa hakikat dan perjuangan Ikhwan,
walaupun Ikhwan sering serta gemar
disalah tanggapi, prasangka terhadap mereka yang mendalam, phobia –
ketakutan terhadap Islam, penolakan bulat-bulat Islamis, kebimbangan terhadap
politikal Islam serta peranannya di dalam demokrasi.
Dengan cara tersurat, buku ini
menceritakan Ikhwan bukan semata-mata perjuangan politik peringkat negara
tetapi peranan serantau dan negarawan yang mereka mainkan melalui peribadi Youssef
Nada.
Nada bukanlah murshid al am Ikhwan dan dia bukan pula tergolong di dalam
barisan kepimpinan pergerakan itu. Tetapi dia dekat dengan mereka dan dia
dirunding serta dia mempunyai pengaruhnya tersendiri ke atas gerakan Islam.
Saya mengenali Nada selama empat
dekad. Saya diperkenalkan kepadanya oleh Dr Ahmad Totonji sejak Dr Totonji mengajak
saya berkecimpung dengan WAMY - suatu
penglibatan antarabangsa yang sungguh bermakna, sebaik saja saya dibebaskan
daripada tahanan penjara pada 1976. Mungkin ramai di kalangan yang belum
menyedari bahawa saya pernah dipenjarakan sebelum Sungai Buluh lagi.
Nada membawa naskah asal “Ma’alim fi Tariq”. Nada menasihatkan
supaya berwaspada apabila membaca buku itu kerana buku berkenaan ditulis
daripada kamar penjara dan memendam kemarahan. Nada menyarankan ia dibaca
dengan memahami sejarahnya dan biahnya, sesuai dengan inspirasinya.
Dari segi hubungan peribadi, Nada
telah mengambil inisiatif-inisiatif sendiri untuk cuba membebaskan saya
daripada merengkok di penjara Sungai Buluh prison. Nada datang secara peribadi
dari Switzerland untuk menemui Dr Mahathir tetapi usahanya tidak berjaya.
Tentang ketegangan awal di antara
ahli Sunni dan kemunculan Republik Islam
Iran pada akhir 70 ‘an, Youssef
Nada merintis jalan bagi pihak Ikhwan untuk berdialog dengan Imam Khomeini. Nada
menjemput 5 atau 6 pemimpin islam termasuk Mustafa Masyhur, Mian Tufail Muhammad dan
lain-lain, dan Anwar Ibrahim “ditarik” bersama. Inilah delegasi luar yang
pertama mengunjungi Tehran selepas Revolusi pada masa itu. Kami bertemu dan
tinggal bersama Ibrahim Yazdi, menteri luar Iran pada waktu itu. Kami juga
berjumpa Mehdi Barzargan yang bakal menerima nasibnya, ketika itu perdana
menteri. Kami mengambil masa lama berjam-jam bermuzakarah dengan Ayatollah
Khomeini. Kami cuba meyakinkan pemimpin tertinggi Iran ini supaya terus
berdialog dan berhubung dengan saudara-saudara Sunni. Kami berusaha untuk
mengekalkan libatserta yang konstruktif di antara Sunni dan Syiah. Namun
malangnya, ia tidak berjaya. Inisiatif ini datang daripada Nada walaupun ada
juga pihak-pihak lain yang mengusahakan persefahaman
itu.
Apabila saya berjawatan profesor di
Georgetown University, saya telah singgah di Switzerland untuk menziarahi Nada. Waktu itu adalah pasca 9/11 dan Nada telah
dicop George Bush sebagai penaja Al Qaeda. Saya telah ditahan dan disoal siasat
berjam-jam lamanya di Dallas Airport oleh pegawai-pegawai US. Saya menerangkan bahawa saya seorang
profesor universiti dan saya perlu bebas untuk mengikuti perkembangan ehwal
semasa dan bertemu dengan sesiapa.
Kerana Islamophobia, pimpinan IIIT
(Institut Pemikiran Islam Antarabangsa) dan lain-lain pertubuhan menjadi
sasaran serangan propaganda dan gangguan.
Sebelum berlaku campurtangan dan
serangan US yang dinamakan Operation
Desert Storm, peranan Nada bagi pihak Ikhwan adalah untuk membujuk rayu Saddam
Hussein supaya menarik balik tindakannya menakluk Kuwait dan berundur. Seperti
yang diketahui umum, Saddam, sebagaimana Assad, samalah
seperti Al Sisi adalah jahat dan amat kejam serta brutal terhadap Ikhwan al
Muslimin. Tetapi Nada dan Ikhwan
berpandangan lebih jauh dan mereka tidak rida campurtangan US di Iraq.
Menyedari dan mengamati perangai
dan reputasi Saddam yang gemar “menghilangkan” sesiapa yang bertentang hujah
dengannya, Nada masih meneruskan perjumpaan dengan Saddam. Nada mengambil masa
berjam-jam merayu dan berusaha meyakinkan Saddam supaya mengkaji semula
posisinya, melakukan pembetulan dan tidak meletakkan dirinya menjadi helah bagi
pentadbiran US campurtangan dan menyerang. Tetapi Saddam berdegil.
Sebagai penghargaan kepada Ikhwan,
ini adalah contoh-contoh peranan mereka sebagai juru pendamai di rantau itu, dan
bukan radikal yang stereotype.
Sebagai sisipan, tentang Syria, perdana
menteri Turki Tayyeb Erdogan menceritakan kepada saya bahawa dia mengambil masa
lama bertemu dan merayu kepada Bashar Assad supaya menghentikan pembunuhan,
bahawa dunia sedang berubah, supaya memberi ruang kepada demokrasi, bahawa
pemimpin negara tidak wajar ganas terhadap rakyatnya sendiri dan Assad akan
dilayani secara terhormat jika menerima transisi. Bashar Assad bersetuju dan
memahami semuan ini dan latarbelakang sebagai seorang terpelajar nampak
seolah-olah munasabah. Erdogan mengutuskan menteri luarnya Ahmet Davutoğlu yang
juga mengambil berjam-jam bersama Assad mempersetujui
dengan teliti dan terperinci perjanjian sehingga kepada penetapan di mana
tunjuk perasaan boleh diadakan dan syarat-syaratnya. Namun, dua minggu kemudian
penembak-penembak curi mula membunuh semula.
Inilah masalah bagi dunia Islam –
apabila para pemimpinnya tidak mempunyai legitimasi, berkelakuan kejam, tidak
menghormati nyawa manusia. Dilema ini seolah-olah situasi catch 22 – telan tak
lalu luah tak boleh. Orang membantah keras inisiatif dan niat US untuk menyerang
Syria tetapi bagaimana orang boleh membiarkan saja pembunuhan 100,000 nyawa di Syria. Kenapa mereka berdiam
diri?
Kita menentang campurtangan US tetapi
kita juga benci kepada keangkuhan Bashar Assad memusnahkan dan meroboh
bandar-bandar dengan wewenang.
Balik kepada membicara Youseff Nada
dan Ikhwan, mereka mewakili wajah kewarasan pada suatu era yang getir. Pelbagai
ittijahad
– mencari penyelesaian kontemporari berlaku di kalangan Ikhwan menangani dan berhadapan
dengan arus tantangan fanatik dan ekstremisme.
Arus perdana dan yang mendominasi
pergerakan masih membayangkan wawasan dan pandangan Hasan al Banna. Karya Hasan
al Hudaybi du'a, la quda’ menegaskan tugas risalah da’wah penyebaran
kebenaran dan bimbingan, dan menolak keganasan serta ekstremisme. Hudaybi mengambil alih kepimpinan Ikhwan
membelai dan memulihkan perasaan yang menyemarak akibat pembunuhan Sayyid Qutb dan sahabat-sahabat Ikhwan yang
lain, penyiksaan dan kekejaman yang diharungi oleh ahli-ahli Ikhwan members. Seruan
Hudaybi menenangkan ledakan kemarahan Ikhwan.
Buku ini tidak seperti buku yang
dikarang oleh Mitchell yang bersifat sejarah dan akademik pada perspektifnya
dengan rujukan dan nota-nota kaki. Sebaliknya, Thompson menyingkap kisah-kisah peribadi dan
pandangan Youseff Nada tentang Islam, politik dan penyesuaiannya.
Secara konsisten, buku itu
terkandung mesej yang jelas dan nyata tentang anjuran toleransi, kesefahaman
dan inklusif – sesuatu yang jarang dilihat pada sesetengah bentuk politikal
Islam.
Soal Jawab:
Tentang isu tentera Mesir yang
menentang perubahan:
Turki juga pernah mempunyai
pengalaman yang serupa, tentera yang telah bernaung dan menghinggapi keseluruhan
insitusi-institusinya. Turki juga dilanda ku deta – rampasan kuasa oleh tentera
tetapi dengan peredaran masa mengizinkan perubahan dan demokrasi untuk bertapak
dan berlaku. Tentera Indonesia ABRI telah terkenal dengan dwi fungsi – mempunyai peranan berfungsi mempertahankan negara dan
juga mengurustadbir negara. Tetapi ABRI akhirnya merelakan transformasi
Indonesia kepada demokrasi yang sihat.
Kenapa ini semua tidak terjadi
pada dunia Arab? US dan Europe mengamalkan polisi bercanggah - double standards dan melanggari prinsip.
Amerika Syarikat adalah pelindung sebenar tentera dan rampasan kuasa. Selepas Israel, penerima bantuan kewangan
ketenteraan terbesar adalah Mesir. Mereka enggan mengakui bahawa apa yang telah
berlaku itu adalah ku deta atau rampasan kuasa. Adalah amat memualkan gelagat Tony
Blair, contohnya, apabila dia cuba memutar belit dan bertemberang semata-mata
untuk mengelak mengakui ku deta itu dan meremehkannya. Jelas penolakan,
keengganan, Islamophobia and perasaan
anti Ikhwan yang kuat.
Selama 60 tahun, tentera Mesir tidak
pernah berkongsi kuasa dengan sesiapa pun samada Islamis atau bukan Islamis.
Pengalaman rampasan kuasa biasanya adalah fatal, menyebabkan kehilangan nyawa,
merosakkan ekonomi dan membantutkan kemajuan negara.
Kewujudan Ikhwan di Malaysia:
Pada pengalaman kita bersama
gerakan belia Islam, kita berkawan dan mempelajari banyak daripada Ikhwan dan Jamaat Islami, tetapi kita tidak pernah berada
di bawah naungan mereka. Kita menyedari dan mengenali persekitaran tempatan dan
rantau ini yang bersifat inklusif dan unik.
Apa sepatutnya dilakukan oleh
pemimpin dunia di Syria:
Paling tidaknya kita harus
lakukan adalah menyuarakan rasa hati
kita, supaya dapat dilihat, supaya bersama-sama dengan perjuangan kemanusiaan,
supaya kita mendoakan mereka. Kita sampaikan kepada dunia samada Muslim atau
non Muslim bahawa kita tidak rida dan tidak rela dengan pembunuhan dan
kekejaman.
Oleh kerana para pemimpin Islam
membisu, maka nampaknya nasib Syria ditentukan oleh Kongres Amerika Syarikat. Erdogan
berkata bahwa dia tidak lagi akan merayu kepada pemimpin Islam tetapi dia akan
merayu terus kepada massa, kepada orang ramai yang mempunyai perasaan dan
kepedulian. Kita perlu memberi dan menyampaikan apa bentuk bantuan yang
termampu tetapi kiat tidak harus menafikan atau kekal tidak peduli ke atas apa
yang berlaku.
Kita memang membantah
campurtangan US tetapi bagaimana pula dengan 100,000 orang yang telah terbunuh.
Saya masih ingat ucapan sulung penuh
bersejarah President Obama menyeru kepada
umat islam seluruh dunia di Kahirah dulu. Pidatonya hebat dan olahannya bijak sekali.
Tetapi saya memberi komentar bahawa pada masa yang sama dia membawa mesej
kedamaian, dia menambahkan bala tenteranya dan terus menyerang dan mengebom
Afghanistan.
Di Turki, saya diberitahu bahawa
setiap bandar besar menunjuk perasaan menyuarakan bantahan terhadap apa yang
berlaku di Syria dan Mesir, serta menyokong rakyat negara-negara berkenaan.
Kita wajar mencontohi.
(Terjemahan catatan kasar wacana
buku Inside the Muslim Brotherhood oleh
pengulas, Douglas Thompson dan Anwar Ibrahim di Quality Hotel Shah Alam)
No comments:
Post a Comment