Tuesday, December 31, 2013

Penang has got a New Mercedes


Talk about emulating Umar Abd Aziz. Talk about walking the talk. Talk about excessive public spending. Talk about hard times.

Its darn expensive living in Penang Island these days. A Penang couple complains in the news that they cannot make it even with a combined income of RM 12,000.

But the Penang government has bought a brand new Mercedes  Benz S300L  for its  Chief Minister just two months after the state decided to buy Toyota Camrys as their official cars. Whatever excuses they put forth, its pretty clear when it comes to flaunting state sponsored wealth its just political business as usual.

The CM’s backers may say that it was a bargain but still he already had that Camry only to be replaced so soon and the cost of the Mercedes after tax exemption and discounts is still almost 3 times that of a Camry. They also alluded to the fact the previous CM also had a similar state provided Mercedes.

But that is particularly why this is an issue. It cannot be extravagance as usual. There has to be political change. Not merely changing politics as if we were changing lanes. There should not be a disconnect between the ideals of reform and good governance with the actual practices of leadership and the image that they bring as leaders. There has to be a consciousness of putting the public first especially in these tough times.

Why such hue and outcry over such a mundane purchase? Of course it has to be under public criticism and scrutiny because the rakyat has the right to express their concern and disdain for unnecessary spending and conspicuous consumption using the state's coffers.

Political leaders have to change and be clearly connected to the people’s plight. They apparently seem eager to reward privileges for themselves unwilling to listen to public resentment as in the case of Selangor. Without political will and real change, they are seen as expressed in a 70’s song which refrains. “a parting to the right, is just a parting to the left”. Only colours and rhetoric are new but the politics are the same. This is unfortunate for a political party on a reform agenda promising much to the common people.


If they do not heed our voices and do not do something about it, people might just say another refrain from the same song, “ we won’t be fooled again!”


Monday, December 30, 2013

Tidakkah Mereka Mengambil Pengajaran? - Umar Tilmisani: Menyingkap Lembaran Ikhwan Muslimin


Pada 1948 beribu-ribu anggota Ikhwan ditangkap dan ditahan di merata penjara di Mesir oleh Raja Farouk. Waktu itu sebelum revolusi kudeta tentera pimpinan Jamal Abdul Nasser dan Najib. Bagi Umar Tilmisani, penjara mujahidin bukanlah kenikmatan yang harus dibangga-banggakan untuk generasi masa depan. Tetapi penjara adalah pengorbanan yang hanya akan dihayati oleh mereka yang mengenal erti kehormatan, kebebasan dan keimanan.

Semasa Umar Tilmisani sedang merengkok di penjara Jabal Al Thur, dia telah dibawa secara rahsia ke istana Perdana Menteri waktu itu, Ibrahim Abdul Hadi. Ibrahim terkenal sebagai pelopor kekejaman dan seni penyiksaan yang bakal diikuti oleh orang-orang sesudahnya. Pada ketika itu, suasana di istana itu kelihatan pegawai-pegawai Ibrahim begitu cemas dan dalam keadaan kelam kabut.

Umar di bawa masuk ke kamar dan duduk berhadapan dengan Ibrahim. Umar memberi ucapan salam. Ibrahim tidak menjawab salamnya. Ketua interogasi bernama Umar Hussein berada di belakang Tilmisani sedang mengacukan pistol. Keadaan ini membuatkan Tilmisani terfikir akan "kemungkinan syahid di kamar ini saja".

Ibrahim terus bertanya, "Ya Umar! Aku ingin bertanya tiga soalan. Jika kamu jawab, maka aku akan bebaskan kamu beserta semua anggota Ikhwan yang ditahan. Jika tidak, semua dosa-dosa mereka akan berada di atas pundak kamu kerana kamu ahli maktab irshad - kepimpinan Ikhwan."

"Di mana letaknya gudang-gudang senjata Ikhwan? Di mana pusat pengiriman senjata itu? Siapa pimpinan nidzam khas (unit para militer)?"

Tilmisani menjawab dengan jujur bahawa dia tidak tahu dan dia dihantar semula ke penjara, kali ini dihumban ke penjara Haiktasib. Umar Tilmisani menghabiskan masa selama 18 tahun di penjara era Raja Farouk, Gamal Nasser dan Anwar Sadat.

Pada saat itu lagi Ikhwan telah menjadi sasaran kebencian dan momokan semata-mata kerana Ikhwan membuka fikiran pemuda-pemuda untuk berubah dan beralih daripada kebobrokan, kerosakan dan manipulasi licik yang sedang membaham Mesir.

Raja Farouk telah memecat perdana menterinya Ibrahim Abdul Hadi yang jatuh bersama konco-konconya. Tetapi orang kemudiannya tidak mempelajari apa-apa pengajaran pun daripada peristiwa ini.

Pada ketika itu Tilmisani berkata, "kami anggota Ikhwan al Muslimin mengkritik dan menyerang tindak tanduk autokrat Raja Farouk. Tetapi para penulis dan antek-antek berlumba-lumba memuji Farouk, dengan memberinya gelaran 'murabbi utama, jurutera utama dan pemimpin utama'. Mereka melakukan ini tanpa segan silu tanpa rasa malu."

Apabila terjadi kudeta dan Raja Farouk digulingkan, maka mereka semua beralih menyokong revolusi. Pena-pena and antek-antek yang dulu menjilat-jilat bertukar menjadi taring-taring yang merobek-robek tubuh badan Raja Farouk.

Kemudian Gamal Nasser menuduh Ikhwan sebagai "anti revolusi". Perselisihan Ikhwan dan Nasser membuatkan antek-antek dan taring-taring ganas yang sama menjadikan Ikhwan mangsa. Ikhwan dilanda mehnah yang sungguh berat. Nasser dengan angkuh mengadakan pula pesta-pesta perayaan menandakan ini semua.

Padahal apabila berlaku Revolusi 23 Julai, itulah saat perubahan negara Mesir yang telah menawarkan impian dan harapan. Revolusi berjalan dengan lancar dengan tanpa ada keributan dan kekacauan. Rakyat Mesir menyambut dengan penuh gembira dan amat bangga dengan perwira-perwira dan tentera revolusi. Semua menanti-nantikan tertubuhnya kabinet bagi memulakan pemerintahan baru. Nasser bermula dengan membebaskan orang-orang terpenjara di kalangan Ikhwan dan juga Misr al Fatah. Rakyat riang ria menyambut tindakan ini. Orang tahu bahawa revolusi itu adalah hasil kerjasama dan pakatan di antara Ikhwan dan Perwira Merdeka angkatan tentera. Rakyat tahu Ikhwan mahu negara kembali kepada kegemilangan Mesir pada waktu kejayaan umat Islam. Mereka tahu Ikhwan mengotakan kata-kata mereka dan bukan sebuah gerakan yang menabur janji palsu. Namun Nasser tetap memusihi, menfitnah dan memenjarakan anggota Ikhwan. Tidak ada yang mengambil pengajaran ini.

Apabila Nasser meninggal dunia, yang pertama menyerangnya adalah pena-pena dan antek-antek yang sama yang dahulunya menyanjung Nasser setinggi langit.

Pada pemerintahan Anwar Sadat, pena-pena dan antek-antek yang sama bersenandung di hadapannya. Sadat dipuji dan dipuja dengan disanjung kepahlawanannya. Saat itu juga, Ikhwan sedang mengalami penderitaan yang hebat. Sebenarnya, Sadat mempunyai kesempatan besar untuk membuat perubahan dengan mengambil pengajaran dan menyedari hakikat oportunis yang hanya pandai memuji penguasa dan menyerang musuhnya. Tetapi Sadat tidak mahu belajar dan akhirnya terjadilah apa yang terjadi. Kemudian, pena-pena itu menyerang Sadat pula.


Tidak ada yang mengambil pengajaran ini.



(Rujukan: Dhikrayaat laa Mudhakiraat, terjemahan Indonesia Bukan Sekadar Kenangan, Umar Tilmisani, Murshid al Am ketiga Ikhwan al Muslimin)



Saturday, December 28, 2013

DR. SIDDIQ FADIL: MEWASPADAI TIPU-DAYA MUSUH-MUSUH DAKWAH: Tafsir Maudu'iyy siri 67

MEWASPADAI TIPU-DAYA MUSUH-MUSUH DAKWAH
Memahami Pesan-pesan Ilahi dalam surah al-Isra’:73-77


73. Dan mereka hampir memalingkan engkau (Muhammad) dari apa yang telah Kami Wahyukan kepadamu, agar engkau mengada-ada yang lain terhadap Kami; dan jika demikian tentu mereka menjadikan engkau sahabat yang setia.
74. Dan sekiranya Kami tidak memperteguh (hati)mu, nescaya engkau hampir sahaja condong sedikit kepada mereka,
75. jika demikian, tentu akan Kami Rasakan kepadamu (siksaan) berlipat ganda di dunia ini dan berlipat ganda setelah mati, dan engkau (Muhammad) tidak akan mendapat seorang penolong pun terhadap Kami.
76. Dan sungguh, mereka hampir membuatmu (Muhammad) gelisah di negeri (Mekah) kerana engkau harus keluar dari negeri itu, dan kalau terjadi demikian, nescaya sepeninggalanmu mereka tidak akan tinggal (di sana), melainkan sebentar sahaja.
77. (Yang demikian itu) merupakan ketetapan bagi para rasul Kami yang Kami Utus sebelum engkau, dan tidak akan engkau dapati perubahan atas ketetapan Kami.

Huraian Maksud Ayat:
Ayat-ayat di atas memang pada zahirnya ditujukan khusus kepada Rasulullah s.`a.w., tetapi mesej sebenarnya adalah umum dan inklusif. Ia adalah peringatan kepada seluruh para da`i sepanjang zaman agar sentiasa mewaspadai tipu-daya musuh-musuh dakwah yang seringkali memakai strategi kompromi. Mereka mengajak damai lewat formula saling mengakomodasi dengan agenda tersembunyi agar akhirnya Islam, agama wahyu ini menggugurkan sebahagian daripada ajaran yang diwahyukan Allah dan menerima faham asing yang tidak bersumberkan wahyu. Dengan demikian akan terciptalah “Islam” versi lain, iaitu “Islam” selera kaum musyrikin, kafirin dan `ilmaniyyin (sekularis). Sekali imbas mungkin tawaran mereka tampak menarik dan menggoda, menjanjikan pelbagai keuntungan materi duniawi, sedang yang diminta dari para pejuang Islam hanya “small concession”. Tetapi di situlah letak jebakannya, apa yang disebut “small concession” itu mungkin merosakkan seluruh ajaran Ilahi, apa lagi jika ia melibatkan soal `aqidah.

Dalam kes al-Rasul s.`a.w., Junjungan diminta memberikan “small concession” iaitu “hormatilah tuhan-tuhan sembahan mereka (berhala-berhala)” dengan imbalan “besar” - kekayaan dan kekuasaan. Andainya Rasulullah menerima tawaran kompromi sedemikian, seperti yang disebut pada ayat 73 (…la ‘ttakhadhuka khalila) tentunya mereka akan menyambut meriah dan mengalu-alukan penyertaan Rasulullah s.`a.w. ke dalam inner circle mereka sebagai sahabat dan kerabat akrab. Justeru mereka sebenarnya tidak membenci Muhammad s.`a.w. sebagai peribadi. Junjungan memang dikenal sebagai orang baik, berakhlak terpuji dan diterima umum. Yang mereka musuhi adalah agama (ajaran) yang dibawanya, yang mereka tidak senangi adalah penolakannya terhadap tuhan-tuhan dan agama warisan nenek-moyang mereka. Mereka tidak keberatan untuk bersahabat dan menjalin hubungan erat dengan Rasulullah s.`a.w. asalkan Junjungan bersedia untuk berkompromi. Tarikan untuk menerima kompromi memang cukup kuat kerana desakan yang bersungguh-sungguh dari pihak musyrikin Quraysh, dan keinginan yang kuat di pihak Rasulullah s.`a.w. untuk mengislamkan pembesar-pembesar Quraysh itu. Kalaulah tidak kerana suntikan kekuatan istimewa dari Allah s.w.t. bukan tidak mungkin Junjungan s.`a.w. melunak (sedikit) terhadap mereka.

Peringatan agar mewaspadai jebakan kompromi sedemikian disampaikan juga lewat ayat-ayat lain dalam surah al-Qalam. Dalam ayat 8 dan 9 surah tersebut Tuhan mengingatkan, “Maka janganlah engkau patuhi orang-orang yang mendustakan (ayat-ayat Allah). Mereka menginginkan agar engkau bersikap lunak maka mereka bersikap lunak (pula).” Yang pertama harus dingat ialah hakikat bahawa mereka adalah manusia pendusta (al-mukadhdhibin) yang tidak menghormati kebenaran dan tidak mempedulikan fakta. Mereka bukan jenis manusia yang memperhitungkan soal salah atau benar. Kerana itu mereka begitu mudah mengajak kompromi. Mereka berfikir bahawa kompromi `aqidah adalah jalan pintas yang pintar ke arah making the best of both worlds, tanpa memperhitungkan hakikat bahawa Islam dan jahiliah adalah dua dunia yang tidak ada titik temunya. Jurang antara keduanya terlalu lebar untuk dijambatani dengan sebuah formula rapuh - kompromi Islam-jahiliah.

Ketika menafsirkan ayat al-Qalam tersebut Sayyid Qutb mengatakan bahawa sebenarnya mereka bukanlah ashabu `aqidah atau penganut suatu `aqidah yang mengimaninya dengan yakin sebagai kebenaran. Pada zahirnya mereka seperti bermati-matian mempertahankan agama mereka dan memusuhi Rasulullah s.`a.w. dengan segala cara penderaan dan fitnah, tetapi pada hakikatnya mereka begitu goyah dalam beraqidah (jahiliah), hanya pura-pura bersikap sebagai penganut tegar, semata-mata kerana kesombongan tidak mahu tunduk dan tidak mahu menyerah kepada Muhammad s.`a.w. Kerana itu mereka bersedia untuk berkompromi asalkan ada formula face saving dalam pengertian air muka mereka terpelihara, mereka melunak kerana pihak lawan (Muhammad s.`a.w.) telah melunak.

Bagi umat ber`aqidah yang mengimaninya sebagai al-haqq (kebenaran), soal `aqidah tidak boleh diselesaikan dengan formula bisnes: menjual dan membeli. Dalam `aqidah tidak ada soal kecil-besar, yang ada hanya kesatuan dan kesepaduan yang utuh, tidak boleh dipecah-pecahkan, dikurangi atau ditambahi. `Aqidah harus dikemukakan seadanya dan seutuhnya - take it or leave it. Tidak ada ruang kemungkinan mengekalkan sebahagian, dan menggugurkan sebahagian yang lain. Demikianlah ketegasan sebagaimana yang diperlihatkan oleh al-Rasul s.`a.w. dalam soal agama, walhal Junjungan adalah manusia paling lunak, paling lembut dan paling bertolak-ansur dalam segala urusan kehidupan sosial hariannya. Tetapi dalam urusan agama, Junjungan begitu tegar menjunjung perintah “Maka janganlah engkau patuhi orang-orang yang mendustakan (ayat-ayat Allah).” Senang atau susah, perintah tersebut tetap dipatuhi, meskipun dalam situasi yang sangat tertekan oleh penderaan kejam kaum Quraysh. Apa pun risikonya kebenaran tetap diucapkan di hadapan siapa sahaja, termasuk kepala-kepala teroris Musyrikin.

Demikianlah pola fikir musuh-musuh dakwah yang selalu memperlakukan agama seperti bisnes: tawar-menawar, memberi dan menerima untuk meraih keuntungan bersama (win-win). Tetapi pejuang-pejuang tulen di jalan Allah tidak mudah terjebak dalam tipu-daya jual-beli agama sedemikian kerana mereka dibekali kekuatan istimewa oleh Allah s.w.t., yang kerananya mereka mampu bersikap tegas dan tegar dalam menghadapi taktik dan strategi licik pihak lawan. Memang para da`i tidak boleh naïf ketika berhadapan dengan sepak terajang permainan lawan, dan tidak boleh berfikir simplistik, “apalah salahnya merelakan sedikit pengorbanan demi misi yang lebih besar!”. Musuh-musuh dakwah akan selalu mengeksploitasi kelemahan manusiawi para da`i (keinginan terhadap harta, pangkat dan hal-hal keduniaan lainnya) untuk memaksakan kompromi menurut syarat-syarat mereka. Tanpa suntikan kekuatan istimewa (tathbit) dari Allah s.w.t. memang besar sekali kemungkinan para da‟i (kerana kelemahan-kelemahan manusiawinya) tergiur dengan godaan-godaan duniawi. Jika Nabi s.`a.w. sendiri pun memerlukan tathbit (pemantapan/penguatan) dari Allah s.w.t. untuk selamat dari jebakan tersebut (ayat 74), orang lain tentu lebih memerlukannya lagi.

Dengan andaian kompromi sedemikian itu terjadi, seperti yang disebut pada ayat 75, Rasulullah s.`a.w. tidak akan terkecuali dari tanggungjawab menerima padah hukuman berganda duniawi-ukhrawi. Bagaimanapun itu hanyalah sekadar andaian, yang hakikatnya memang tidak mungkin terjadi kerana Allah melindungi dan memeliharanya dari tipu-daya manusia. Mesej ayat 75 itu sebenarnya ialah untuk menyatakan ketetapan hukuman Allah menggandakan balasan ke atas pemimpin yang menyeleweng. Pemimpin bukan orang awam, tetapi seorang yang diberikan kelebihan kurnia, kuasa dan tanggungjawab memandu umat ke arah kebenaran di samping menjadi teladan perilaku yang benar. Kerana itu penyalahgunaan kuasa dan tanggungjawab mewajarkannya menerima hukuman ganda, lebih berat daripada hukuman yang ditimpakan ke atas orang awam yang hanya menjadi pengikut. Demikianlah, status yang ditempati dan kurnia yang diperolehi turut menentukan berat ringannya hukuman apabila melanggar perintah Allah. Andainya Rasulullah s.`a.w. menyetujui kompromi yang tentunya membawa pelbagai keuntungan duniawi - kekayaan dan kekuasan, Tuhan mengingatkan bahawa seuntung mana pun dari segi duniawi, segalanya itu tidak akan dapat membantunya menyelamatkan diri dari hukuman-Nya. Siapa pun juga yang terusir dari ri`ayah – pemeliharaan Allah pasti akan binasa.

Sesuai dengan etika dialog, Rasulullah s.`a.w. memang bersedia mendengar formula kompromi yang sampaikan oleh wakil Quraysh, `Utbah ibn Rabi`ah (Abu ‘l-Walid). Sabdanya, “Bicaralah wahai Aba ‘l-Walid, saya sedia mendengarnya.”. Demikianlah mulianya akhlak Nabi s.`a.w. yang membiarkan Abu ‘l-Walid berbicara hingga selesai tanpa mengganggunya sekalipun segala yang dibicarakannya adalah nonsense semata-mata. Hanya setelah selesai, Rasulullah s.`a.w. bertanya, “Adakah anda sudah selesai wahai Aba ‘l-Walid?”. Apabila Abu ‘l-Walid menjawab, “Ia”, barulah Nabi s.`a.w. berkata, “Sekarang dengar, saya pula yang bicara”. Junjungan s.`a.w. menjawab tawaran kompromi `Utbah ibn Rabi`ah itu dengan membaca ayat-ayat dari surah Fussilat yang kandungannya jelas dan tegas menolak kompromi.

Usaha untuk berkompromi ternyata telah gagal. Kerana itu musyrikin Quraysh meningkatkan gangguan dan deraan mereka hingga ke tahap mahu mengusir Rasulullah s.`a.w. dari bumi Makkah (ayat 76). Tetapi Allah s.w.t. mempunyai takdir perancangan lain. Rasulullah s.`a.w. diperintahkan berhijrah ke Madinah. Pengusiran dalam erti kata yang sebenarnya tidak berlaku. Kerana itu kaum musyrikin Quraysh terselamat dari nasib kehancuran total dalam masa singkat setelah pengusiran. Hikmah Tuhan menetapkan bahawa kaum Quraysh tidak dihabisi hingga ke akar umbinya sebagaimana umat lain yang telah mengusir rasul mereka. Tuhan masih menghendaki sebahagian mereka akan beriman, dan Tuhan juga menghendaki agar nanti berlaku fathu - pembukaan Makkah atau pembebasan Makkah yang diikuti pengislaman beramai-ramai warganya. Andainya musyrikin Makkah benar-benar mengusir Rasulullah s.`a.w., tentunya mereka telah dibinasakan tidak lama selepas pengusiran, kerana memang demikianlah ketetapan sunnatu ‘Llah, undang-undang ketuhanan yang tidak pernah berubah (ayat 77). Justeru, mengusir rasul adalah jenayah berat yang mewajarkan hukuman pembinasaan. Bagaimanapun mereka tetap menerima hukuman kerana telah menganiaya Rasulullah s.`a.w. hingga hampir mengusirnya dari bumi Makkah. Tidak lama selepas Junjungan s.`a.w. berhijrah mereka hampir binasa sepenuhnya dalam peperangan Badr.

Rumusan Pengajaran
Mengulas isu tawaran kompromi dalam ayat-ayat al-Isra’ ini Sayyid Qutb mengatakan bahawa ia adalah taktik biasa golongan berkuasa (ashab al-sultan) dalam menghadapi para pejuang dakwah (ashab al-da`wat) sepanjang zaman. Mereka sentiasa melakukan percubaan memperdaya orang-orang dakwah agar menyimpang - walau sedikit - dari sikap tegar, istiqamah dan konsisten dalam dakwah, rela menerima penyelesaian “jalan tengah” demi imbalan habuan mewah. Menurut Sayyid Qutb, memang ada sebilangan kaum pendakwah yang benar-benar terpedaya kerana menganggap kompromi sebagai isu kecil, mereka tidak diminta meninggalkan dakwah seluruhnya, yang diminta hanya sedikit modifikasi untuk memungkinkan penemuan titik kesepakatan antara kedua pihak. Dalam proses ini mungkin syaitan ikut berperanan dengan membisikkan idea curang bahawa demi kejayaan dakwah, orang besar-besar, golongan berkuasa dan berpengaruh itu perlu ditarik, dan untuk itu tidak ada salahnya jika pihak pendakwah melakukan sedikit pengorbanan atau small concession.

Sayyid Qutb mengingatkan bahawa penyimpangan kecil di pangkal jalan itu akan berakhir dengan penyimpangan besar-besaran di hujung jalan. Orang-orang dakwah yang sedikit mengalah pada permulaannya, akan terus kalah hingga ke hujungnya kerana kesediaannya untuk mengalah dan menyerah itu semakin bertambah dari masa ke masa dengan bertambahnya habuan dan meningkatnya keinginan. Sementara itu di pihak lain, golongan berkuasa tidak berhenti-henti dengan tipu-dayanya. Sekali orang dakwah mengalah, hilanglah kehebatan dan kredibilitinya, dan ketika itu golongan berkuasa menjadi bertambah yakin bahawa mereka boleh mendesak dan mengasakkan kompromi demi kompromi yang berterusan sehingga akhirnya dakwah kehilangan segala-gala - esensi dan misi hakikinya. Dalam kaitan ini Sayyid Qutb mengingatkan bahawa kesediaan mengkompromikan dakwah untuk memenangi hati orang besar-besar yang berkuasa dan berpengaruh pada hakikat adalah gejala kekalahan psikologikal (al-hazimat al-nafsiyyah). Kejayaan dakwah tidak bergantung kepada dukungan orang besar-besar. Yang menentukan kejayaan dakwah adalah kuasa Tuhan yang sentiasa memberkati istiqamah dan keikhlasan amal perjuangan. Hanya kepada Allah Yang Maha Esa para da`i harus bergantung selamanya. Semoga Allah berkenan memperteguh dan memantapkan hati kita serta menyelamatkan kita dari segala tipu-daya.


TM67
27/12/2013


Friday, December 27, 2013

DON’T BURY YOUR HEADS IN THE SAND

DON’T BURY YOUR HEADS IN THE SAND

When knowledgeable people bury their heads in the sand, it certainly shows. Why do learned persons, scholars and even motivators treat public injustice lightly and turn their bright eyes away from doing something about it.

Motivators tend to like to be condescending, looking down, a habit of constantly telling people what to do. They work well by preaching and instructing their audiences to listen. They themselves seem not to listen to those people in front of them. Such was the unfortunate episode of a particular altercation at one of our northern universities, which went viral sometime ago. Remember the infamous litany…listen, listen, listen.  Faced by massive criticism, she “magnanimously” forgave everyone for her antics, instead of apologizing.

In the other case, another motivator again unfortuitously, made insensitive remarks about public grievances concerning rising prices and costs of living. Again, there appears another habit of talking down to others, suggesting such far fetched assuaging measures, offering advice on positivism.  It turned out to be quite disastrous in simply assuming protests and grievances as purely negative signs. She went on as the person before her to forgive her critics without any retraction on her part. How out of touch she was with feelings on the ground. It was an abject lesson in what not to say.

Actually Malaysians have always been relatively quite positive, patient and gentle in receiving bad news such as having their own elected governments trying to squeeze their pockets. They do not go out to run riot, rob, steal and pillage, nor commit suicide. They voice out their protests, they come out to assemble, they come together for a common cause. They unite as Malaysians as they should and that’s positive.

Of course, the rakyat murmur, grumble, they like to let out their feelings in the spirit of freedom and democracy. It is their right to demand that people be treated fairly. The rakyat are dignified citizens of a proud nation who do not relish to be simply made to suffer in any way by ill thought and damaging policies. They are quite rational in their demands and enlightened enough to know their rights and not to be easily trampled on.

Corporate elites, ministers and pathetic politicians sound so alike in their callousness and careless statements of downplaying concern and brushing off anxieties of the people. Once again, they like to tell people to do ludicrous and preposterous things to alleviate the economic woes befalling them.

They do not like to delve into discussing and correcting excesses of the monopolies, the cartels, the lop sided deals shrouded in secrecy, the Shylock-like cronies battering our economy, plugging the leakages and the wastages.

Ministers, aloof elitists, pliant scholars and insensitive motivators have lost something precious in their sense of purpose, their awareness and consciousness of others, of common people in general. They seem to have lost habits of the heart.





Wednesday, December 18, 2013

Wasatiya dalam Menempuh Saat Getir: Hasan al Hudaybi: Menyingkap Lembaran Ikhwan Muslimin










Hasan al-Hudaybi telah menjadi Murshid  al Am al-Ikhwan al-Muslimun daripada1951 hinggalah kepada pemergiannya pada  1973. Hasan al-Hudaybi telah memenuhi satu jurang mencabar pada saat getir - sa'atul 'usrah dalam titik perjuangan gerakan Ikhwan.  Musuh-musuh  Ikhwan gemar untuk menggambarkan selepas Hasan al-Banna, gerakan itu menjadi lebih radikal. Terdapat banyak kesilapan pada naratif radikal ini. Adalah jelas bahawa gerakan Islam di kalangan pergerakan pelajar 70'an memilih untuk menganggotai Ikhwan kerana kejelasan dan kesederhanaannya serta menolak ekstremisme dan golongan pelampau. Ikhwan pada ketika itu giat mengkonsolidasikan gerak kerja dan tindakan untuk reformasi bertahap gradual.


Adalah penting bagi umat yang ingin pencerahan dan pencerdasan supaya mengkaji dan memahami period penting sejarah Ikhwan dan, dengan itu akan menghargai kehadirannya serta mengetahui sifat gerakan itu masakini. Dasar-dasar yang dibawa oleh Hudaybi dan kefahamannya tentang Islam sebagai panduan untuk politik dan masyarakat merupakan kunci bagi memahami kemunculan semula Ikhwan di khalayak Mesir pada 70'an dan perkembangan seterusnya, setelah bertahun-tahun lama ditindas, diusir dan dizalimi.

Buku Hudaybi Du'a la quda yang merupakan  kumpulan karya bersama rakan-rakan kanan Ikhwan menunjukkan bahawa Ikhwan dengan cermat dan penuh hikmah menggariskan pedoman dan penunjuk jalan bagi individu Muslim untuk berjihad demi Islam dan menegakkan keadilan sosial. Tetapi karya ini juga membawa pembacanya supaya menjauhi jalan-jalan ekstrem dan kegelinciran radikal.

Pada perbahasannya tentang persoalan 'siapa Muslim?', buku ini menuruti ajaran Islam yang ternyata bahawa barangsiapa yang mengucapkan shahadah secara zahir adalah seorang Muslim. Namun, Hudaybi menyatakan juga bahawa seorang Muslim yang ideal dan terbaik adalah, baik lelaki atau wanita, yang menyerahkan kehidupannya untuk perjuangan menyampaikan risalah Islam. Seorang Muslim disaran supaya mempunyai idealisme perjuangan Islam. Seruan Hudaybi untuk menyertai perjuangan secara aktif tidaklah bermaksud untuk menuduh mereka yang tidak menghayati kehidupan ideal itu adalah 'bukan Muslim'. Malah buku itu dengan terang menganjurkan umat supaya menjauhi perbuatan takfir - menglabel orang lain sebagai 'bukan Muslim'

Prinsip wasatiya - kesederhanaan Hudaybi jelas juga dampak pada sikap dan seruannya dalam menuntut pelaksanaan hukum  Shari'a. Ikhwan akur kepada keperluan dan keabsahan manusia di dalam perundungan dan penglibatan mereka dalam membuat dasar. Hudaybi dan rakan-rakanya dalam Ikhwan melihat kuasa politik bukan hakmilik mutlak mana-mana pihak tetapi harus datang daripada penerimaan, pemilihan dan perwakilan, daripada sokongan massa.

Hudaybi juga mempertahankan hak-hak anggota masyarakat untuk membangkang pihak berkuasa dengan bersandarkan perintah al Quran "menyeru kebaikan dan mencegah kemungkaran " (al-amr bil-ma'ruf wa'l-nahy 'an al-munkar). Dia menekankan supaya hak ini hendaklah dilaksana secara aman dan beradab, dan penggunaan kekerasan ditolak.

Wawasan wasatiya da'wah Islam ini yang bergabung dengan gema arus perdana pergerakan pelajar 70'an, yang dipengaruhi Hudaybi dan rakan-rakannya telah menghasilkan sosok Ikhwan Muslimin dengan kebangkitan semula organisasi yang lebih  mantap dan bertenaga.


Adalah disarankan kepada mereka yang berminat dengan gerakan Ikhwan untuk mengkaji dan melihat evolusi perkembangannya daripada masa Hasan al-Banna hingga ke sekarang, tanpa terikat dengan dogma atau gambaran stereotaip yang jumud. 

Tuesday, December 17, 2013

Kemampanan Jalan Da'wah dan Islah: Mustafa Mashhur : Menyingkap Lembaran Ikhwan Muslimin


Mustafa Mashhur dilantik menjadi Murshid al Am Ikhwan Muslimin pada 1996, setelah lama berada di kalangan pimpinan kanan pergerakan itu. Dia telah beberapa kali dipenjarakan kerana penglibatan dalam perjuangan gerakan Islam merengkok selama 19 tahun di dalam tahanan regim Mesir era mehnah. Mashhur menganggap sistem pilihanraya sebagai satu peluang, saluran atau wadah sah di sisi undang-undang negara bagi melaksanakan da'wah dan islah. Dalam karyanya, Daripada Gerakan Islam kepada Rakyat Mesir, Mustafa Mashhur mengolah banyak daripada masalah-masalah akibat dasar infitah -penswastaan - yang dimulakan oleh (presiden) Sadat dan diteruskan pula di bawah Mubarak, di antaranya korupsi ekonomi dan politik, inflasi, pengangguran, serta perdamaian dengan Israel yang kaku dan tidak menguntungkan Mesir.

Di bawah kepimpinan Mashhur, Ikhwan melaungkan slogan, ‘Islam adalah penyelesaian' (al-islam huwa al-hall) untuk pilihanraya 1987.  Slogan ini menyakitkan hati Mubarak  dan sangat menjengkelkan regimnya hingga kesudahannya. Mashhur mencanangkan konsep ini dengan pelbagai ungkapan bermakna seperti penyelesaian politik lahir daripada ‘intima - kebersamaan dengan Islam’, ‘kembali kepada agama', ‘menerima kebenaran yang membawa kejayaan' dan melaksana 'prinsip-prinsip Islam' (mabadi’ al-islam). Pada kesemua ini, iman adalah intipatinya dan matlamat politik akan hanya dirangkul melalui kesabaran (sabr), dayatahan (tahammul) dan kebijaksanaan (hikma).

Wacana yang dibawa oleh Mustafa Mashhur menggariskan tentang permasalahan politik dengan kritikan tajam menamakannya sebagai penyakit (‘ilal/da’), kegeringan (amrad), kebejatan moral (inhilal) dan korupsi (fasad). Bagi sekalian penyakit-penyakit ini, dia meyakini bahawa Islam sahajalah penawar yang mujarab. Daripada segi psikologi, Islam boleh mengubati ‘kekalahan psikologi' (al-hazima al-nafsiyya) dan membina 'sahsiah yang kuat' serta memulihkan perasaan yang kurang bertanggungjawab. Pada sudut ini, program Mustafa Mashhur pertama sekali adalah pemugaran dan pensucian akhlak.  Dia berpendapat bahawa sebuah negara sepatutnya berusaha dan menyeru kepada mengembalikan iman, kerana iman yang sahih dan mantap akan membebaskan individu daripada penyakit dan kegeringan demikian. Dengan menggamamkan sebahagian pemerhati, Mashhur menyarankan kepada kerajaan supaya memberikan lebih perhatian kepada tarbiyah berbandingkan dengan pendidikan formal (ta‘lim). Dia berhujah bahawa pengislahan dan pensucian ruh (arwah) dan jiwa (nufus) itu lebih utama daripada pengajaran ilmu pengetahuan, kerana keutamaan pendidikan formal selama ini merupakan kesan warisan legasi imperialisme Barat. Dia mencabar kebergantungan sepenuhnya kepada rasionalisme (‘aql)  dan dia menyalahkan keadaan kekeliruan dan kecamukan pemikiran (khalal) kepada campur aduk idea dan nilai Islam dan Barat.

Apabila Mashhur menerima konsep-konsep seperti ‘kehendak rakyat' (irada al-sha‘b) dan 'kebebasan' dan sokongan kepada idea ‘perwakilan rakyat', atau menghormati 'pendapat orang lain', konsep-konsep ini sentiasa diiringi istilah dan pedoman Islam, memberikannya pencerahan. Mashhur beranggapan Ikhwan adalah lebih kepada suatu pergerakan sosial yang lebar berbanding sebuah parti politik. Dia berkata bahawa aktiviti sosial Ikhwan adalah ‘mencari keridhaan Allah dengan memanfaatkan manusia' dan dia menganggap bahawa legitimasi penerimaan masyarakat (al-shar‘iyya al-ijtima‘iyya) lebih utama daripada legitimasi politik. Ini dapat dilihat kepada dokongannya kepada konsep hisba - akauntabiliti sosial.


Sebagai Murshid al Am Ikhwan, Mustafa Mashhur tidak terkecuali daripada terkena tohmahan dan sering diburuk-burukkan kerana ketegasan pendiriannya pada prinsip-prinsip tanpa berkompromi walaupun dituduh sebagai konservatif atau golongan lama - old guard. 

Monday, December 16, 2013

Pesanan Akhir Seorang Shaheed di Bangladesh



 

Kata- kata terakhir Abdul Quader Molla buat keluarganya

Khamis, 12 Disember 2013

Setelah mereka menerima surat notis pelaksanaan hukuman mati, anggota keluarga telah mengunjungi penjara Dhaka pada  8 pm untuk menemui Abdul Quader Molla. Pada masa itu, Abdul Quader Molla memberitahu kaum keluarganya bahawa dia sendiri tidak dimaklumkan tentang pelaksanaan hukuman matinya yang telah banyak diperkatakan umum. Pemeriksaan perubatan dan urusan formaliti lain masih belum dibereskan. Dia mendapat tahu daripada kaum keluarganya bahawa mereka datang atas jemputan pihak berkuasa penjara sebagai pertemuan kali terakhir bersamanya.

Abdul Quader Molla mengucapkan kata-kata terakhir untuk kaum keluarganya.

Keluargaku yang tercinta, aku adalah penjagamu. Jika kerajaan ini membunuh dan meragut nyawaku, kematian ini adalah shaheed. Dengan pemergianku sebagai shaheed, Allah akan menjadi penjagamu. Dia adalah sebaik-baik penjaga kalian. Kamu semua tidak perlu bimbang lagi.

Aku tidak bersalah samasekali. Aku dihukum bunuh kerana penglibatan aku bersama pergerakan Islam. Kematian shaheed bukanlah dikurniakan kepada sesiapa saja.

Jika Allah azza wa jalla mengurniakan aku dengan shaheed, maka aku adalah orang yang paling bernasib baik. Menjadi shuhada' adalah pencapaian terbaik di sepanjang hayat aku.

Setiap titisan darahku akan menggembleng gerakan Islam dan akan membawa kebinasaan kepada para diktator. Aku tidak risau akan diriku. Aku khuatir akan nasib negara ini dan pergerakan Islam.

Dengan cukup yakin dan sepenuh pengetahuanku, aku tidak melakukan sebarang jenayah atau kesalahan. Aku telah korbankan seluruh hidupku untuk gerakan Islam. Aku tidak pernah tunduk kepalaku berhadapan dengan sebarang kebatilan. Aku tidak akan melakukan demikian demi Allah azza wa jalla. Tidak timbul usaha untuk memohon rayuan pengampunan untuk diriku terhadap sebarang pihak berkuasa duniawi. Allah sahajalah yang berkuasa menentukan hidup ataau mati. Allah akan menentukan kesudahanku.

Aku dijatuhkan hukuman bunuh bukan atas keputusan sebarang individu. Waktu dan tarikh aku shaheed ditentukan oleh kehendak Allah azza wa jalla. Aku menerima ketentuan Allah azza wa jalla sepenuhnya.

Kepada kaum keluargaku, kamu perlu bersabar. Rahmat dan pengampunan Alla azza wa jalla akan hadir bersama kesabaran dan mereka yang berlapang hati. Hanya kesejahteraan dan keselamatan di Akhirat sahajalah permohonan kita.

Aku memohonkan doa dan sokongan rakyat bagi penerimaan shaheed aku. Aku ucapkan setinggi-tinggi penghargaan kepada rakyat kita kerana dokongan dan doa mereka.


Al Shaheed Abdul Quader Molla, Penolong Setiausaha Agong Jama’at e Islami Bangladesh


 
Solat Jenazah untuk  Al Shaheed Abdul Quader Molla



(disunting dan diterjemah daripada rencana BDINN Bangladesh Independent News Network)

Sunday, December 15, 2013

Siyasah Syar'iyyah: Umar al Tilmisani: Menyingkap Lembaran Ikhwan Muslimin


Seawal  sejak 1980'an, Ikhwan Muslimin telahpun menggunakan istilah-istilah politik kontemporari dan membahaskan naratif seperti: hak asasi (huquq), kebebasan (hurriyya), perlembagaan (al-dustur), kedaulatan undang-undang (siyada al-qanun), demokrasi, kewajipan penjawat menteri (al-mas’uliyya al-wizara), pembangkang (al-mu‘arada), dan parti pemerintah (hizb al-hakim).

Istilah dan konsep ini tidak menggantikan tetapi lebih menyerikan istilah-istilah Qur'ani yang digunakan seperti: keadilan (‘adl), shura, kezaliman (zulm) dan fitnah. Ikhwan tetap meletakkan keimanan sebagai latar asas politik Islam. Konsep-konsep ini memperkayakan dan melebarkan kefahaman serta membolehkan partisipasi langsung dalam landskap politik semasa.

Anjakan besar partisipasi politik semasa telah dirintis oleh Umar al-Tilmisani (1904-1986), yang menggantikan Hasan al-Hudaybi selaku Murshid al Am setelah pemergiannya pada 1973. Umar al-Tilmisani mengorak langkah bagi penyertaan Ikhwan pada pilihanraya Mesir  1984 melalui pakatan bersama  parti neo-Wafd, dan kemudiannya Parti Buruh  pada 1987.  Tulisan al Tilmisani mencerminkan pengenalan istilah-istilah baru dan pentafsiran semula konsep-konsep sedia ada. Al-Tilmisani, dengan tegas dan penuh berhemah menolak keganasan atau sebarang sokongan kepada pengganas. Dia mengutuk keras keganasan (irhab), dan menegaskan bahawa jihad adalah perjuangan bagi menegakkan kebenaran dan memastikan kebaikan. Menurutnya, jihad adalah memperjuangkan agama, termasuk menghulurkan wang dan harta  serta mengorbankan masa untuk manfaat umat Islam. Konsep ini dikembangkan lagi dengan penekanan kepada penyebaran risalah pendidikan Islam - da'wa, tarbiya dan ta'lim.

Al-Tilmisani tetap teguh berikrar sepertimana menurut pesanan Hasan al-Banna bahawa  Islam adalah sistem hidup yang lengkap (al-nizam al-shamil). Ini terserlah dengan ungkapan Tilmisani iaitu Islam adalah ‘agama dan negara, Qur’an dan senjata, ibadah dan muamalah'. Ringkasnya, 'Islam adalah segala-galanya dalam kehidupan'. Ikhwan pula adalah berperanan sebagai pembawa pencerahan baru dan pencerdasan umat. Politik kekal diolah dengan kacamata moral. Fasad dan korupsi akan dibenteras dengan pematuhan kepada agama yang sebenar (al-din al-sahih). Dia menekankan bahawa jika kerajaan menunaikan tanggungjawab dan obligasi Islami, keimanan akan meratai dan akan membawa kepada penyelesaian segala permasalahan.  

Al-Tilmisani menunjukkan kefahaman tinggi terhadap tasamuh dan toleransi menangani perbedaan (ikhtilaf). Dia telah menuruti pendekatan berhikmah al-Hudaybi sebelumnya. Al-Tilmisani menerima kehadiran permasalahan perbedaan pendapat, kepercayaan dan ideologi (khilafat), dengan mengatakan bahawa ini adalah sebahagian daripada fitrah manusia. Namun, dia cermat dan berhati-hati dalam menangani isu perbedaan pendapat, dengan meraikan kehadiran perbedaan sedia ada di antara madhhab asalkan tidak membawa kepada perpecahan (tamziq). Tilmisani menerima kewujudan perbedaan di kalangan pelbagai jama'ah Islam (jama‘at), kesemuanya katanya harus dihormati dan dihargai. Tilmisani melanjutkan toleransi dan saling hormat menghormati ini kepada parti-parti politik. Walaubagaimanapun, dia menegur mereka kerana persengketaan sengit (fitna) dalaman parti-parti dan perbuatan tindak tanduk amalan real politik bagi menghancurkan pihak lawan dan saingan. Dia menasihati mereka agar kembali semula kepada idealisme, kepada rujukan Kitabullah.

Keterbukaan terhadap kepelbagaian dan sifat inklusif adalah realisasi bahawa dunia kini banyak berdasarkan percambahan kepelbagaian pendapat dan pandangan. Tilmisani  menyeru supaya ahli-ahli Ikhwan menguasai kompetensi dan ketangkasan media baru dan TV. Al-Tilmisani juga meminta ahli-ahli Ikhwan membincang dan berwacana dengan objektif dan rasional bersama pihak lawan, pihak oposisi dan saingan, kerana tiada sesiapa yang maksum dan membetulkan kesilapan adalah perihal normal.  Tilmisani berkata dengan jelas bahawa Ikhwan Muslimin ‘tidak memonopoli Islam’.

Dengan membukakan ruang seluasnya untuk berpolitik, al-Tilmisani secara eksplisit menyuarakan hak untuk mengkritik pemerintah sebagai hak berpolitik.  Dia berkata, ‘Sadat (presiden Mesir ketika itu) adalah ketua eksekutif, kehakiman dan legislatif.' Dengan kata lain, keseluruhan kuasa negara Mesir berpunca daripada Sadat sehingga dia menggelarkan dirinya sebagai ketua keluarga rakyat Mesir. Kejahatan inilah menurut al-Tilmisani puncanya tidak berputus-putus krisis demi krisis kewangan, bekalan makanan, kebejatan moral, masalah sosial dan akhirnya persoalan aqidah.  Tilmisani berkata, ‘kita mesti menjauhi diri kita daripada punca kejahatan ini'. Sebagai mengimbangi kuasa eksekutif sebegini al-Tilmisani menganjurkan istilah baru, seperti ‘warganegara' (al-muwatin) dan 'hak asasi', yang menunjukkan keberanian yang belum dilakukan oleh pihak sebelumnya.  Dia berkata: ‘pertamanya kita percaya bahawa setiap warganegara mempunyai hak (untuk mengkritik pemerintah atau parti pemerintah)’. Dia menekankan lagi bahawa 'ini  adalah tugas mereka (sebagai warganegara)'. Tilmisani menyambut baik pembebasan tahanan-tahanan politik dan ruang untuk 'mengkritik apa sahaja yang disiarkan di akhbar dan di parti-parti politik'.

Al-Timisani berhujah bahawa keputusan-keputusan politik hanya sepatutnya dibuat berdasarkan amalan seperti ‘perdebatan, wacana, perbincangan, pembuktian, hujah, rundingan, dan mendengar pendapat majoriti dan minoriti'. Dia menekankan pentingnya kehadiran pemimpin yang adil yang membuat keputusan berpengetahuan dan bijak. Dia menyatakan juga, ‘satu ciri penting politik dalam Islam adalah kebebasan bersuara pada ucapan, percetakan dan media'. Dia perhalusi lagi konsep kebebasan bersuara dengan merujuk kepada nasiha, yang seharusnya berbentuk kritik yang membina, teguran yang beradab (al-naqd al-muhadhdhab). Tilmisani menerima konsep oposisi atau pembangkang politik (mu‘arada), dengan syarat mematuhi adab-adabnya.

Perbahasan dan wacana istilah-istilah baru ini masih berasaskan hasrat untuk kembali kepada konsep komprehensif (shumuliyya) seperti disarankan Hasan al-Banna dan berdasarkan kepada keimanan. Tilmisani menolak anggapan bahawa Ikhwan adalah suatu arus politik. Sebaliknya Ikhwan adalah persaudaraan komuniti Islam yang ingin menegakkan hukum Allah swt. Apabila prinsip-prinsip asasi dan hukum-hukum Allah swt dilanggari maka umat Islam perlu bersuara. Kezaliman, penyeksaan, penderaan dan korupsi mesti dikutuk. Kerana itu dia bersetuju (presiden) Nasser dikutuk sebagai penzalim. Dia menentang perjanjian  Camp David Accords 1978, kerana merugikan umat dan ‘menyalahi agama kita'. Bagi Tilmisani, tidak wajar berlaku pemisahan di antara agama dan politik kerana ‘jika masjid bukan tempat membicarakan perihal kehidupan, termasuk politik, apakah nilai risalah ini?'.  Dia menambah lagi, 'bagaimana si alim ingin menjalankan tugasnya sebagai memberi panduan dan petunjuk (irshad)?' Jika al Qur'an menyelar para penzalim (zalimun) secara terang-terangan, maka 'bagaimana politik dan agama hendak dipisahkan, jika dituruti kehendak regim pemerintah?'

Tilmisani menyindir sikap partisan yang negatif dengan menggelar 'akhbar-akhbar partisan kerajaan' (suhuf hukumiyya hizbiyya)'. Dia mengkritik parti-parti politik yang tidak menjalankan pemerintahan demi kepentingan negara. Namun, dia memuji pemimpin-pemimpin parti-parti lain yang mempunyai  hakikat berpolitik ‘political realism’  dan pendekatan tersusun. Dia memberi penghargaan kepada mereka yang demokrat, ahli politik berpengalaman dan berkesan.

Al-Tilmisani pernah ditawarkan menjadi senator, anggota Majlis al-Shura (Senate) Mesir, tetapi dia menolaknya.


‘Umar al-Tilmisani, Dhikraya, la mudhakkirat , terjemahan Indonesia, 1985

THE MUSLIM BROTHERHOOD AND THE POLITICAL: AN EXERCISE IN AMBIGUITY, Roel Meijer

WHY THE BANGLADESHI WAR CRIMES TRIAL IS A FARCE



The 2012 ICT Skype controversy was the leaking of Skype conversations and emails between Mohammed Nizamul Huq, head judge and chairman of Bangladesh's International Crimes Tribunal (ICT), and Ahmed Ziauddin, a Bangladeshi lawyer based in Brussels. These conversations took place during the prosecution of the accused for alleged war crimes during the Bangladesh Liberation War of 1971.

According to The Economist, the recordings and emails suggested that the Bangladesh Government pressured and intervened in the International Crimes Tribunal to speed up proceedings. The neutrality and independence of Huq was called into question, as Ziauddin  helped  him to prepare documents for the tribunal and made detailed recommendations for Huq. Ziauddin also advised prosecutors, including the chief prosecutor Zaed-al-Malum, and informed Huq about how the prosecutors may develop their cases. This resulted in a connection between the judge, adviser and the prosecution.

The 17 hours of conversations between 28 August and 20 October 2012 and more than 230 e-mails between September 2011 and September 2012 were disclosed to The Economist. The Bangladeshi newspaper Amar Desh also received the conversations, and published a report on 9 December, followed by the transcripts in full.

On 11 December 2012, Huq resigned from his position as chairman of ICT-1. Despite demands from Jamaat-e-Islami for the Tribunal to be scrapped, Bangladesh Law Minister Shafique Ahmed said that Huq's resignation would not hamper trial proceedings. The defendants' applications for retrials were rejected.

The International Crimes Tribunal was set up in Bangladesh in 2009 to prosecute suspects accused of war crimes during the Bangladesh Liberation War. Between 2010 and 2012, the tribunal indicted nine from Jamaat-e-Islami and two from the BNP who were politicians opposing the present Bangladeshi regime.

During a conversation between Huq and Ziauddin on 14 October, Huq referred to the government as
absolutely crazy for a judgment. The government has gone totally mad. They have gone completely mad, I am telling you. They want a judgment by 16th December (Victory Day)...it's as simple as that.”
 
On October 15, Huq described how a member of the government “came to visit me this evening. He asked me to pass this verdict fast. I told him ‘how can I do that?’... He said, ‘Try as quick as you can.’”

The Economist also says the communications revealed Brussels-based lawyer Ziauddin's influence in the trial.  Between 28 August and 20 October, the two men spoke for the equivalent of almost 20 minutes every day. Ziauddin appeared to help Huq prepare documents. On 12 May, Ziauddin sent Huq a document called "GhulamAzamChargesFinalDraft", and the next day the tribunal issued an identical document as its indictment against Ghulam Azam. Ziauddin also advised Huq on the future of Huq's fellow judge Shahinur Islam, saying, "If he does not stop he has to go as well, because it is so harmful to us."

The Economist also says the conversations reveal that Ziauddin discussed the same issues with the judge and the prosecutors, including the chief prosecutor Zaed-al-Malum. On 11 December 2011 he sent Malum and another prosecutor help on the case against Azam and forwarded this advice to Huq. After the prosecutors laid their charges, Ziauddin continued to advise Huq on the accusations.

During the conversations, one or both of the men referred to Justice Jahangir Hossain as "corrupt." Before Justice Huq resigned, Hossain gave an emotional speech in court in his own defence (Huq was absent). Hossain objected to Huq and Ziauddin's characterisation of him.

Toby Cadman, the defense attorney for the accused in Bangladesh's International Crimes Tribunal and the most high-profile critic of the process says the problems of the ICT: "lack of transparency; discriminatory intent of the legislation and tribunal; lack of clear definitions of crimes; absence of rules of disclosure; and investigations being conducted under a cloak of secrecy."


The editor of Amar Desh newspaper, Mahmudur Rahman, was arrested. The Asian Human Rights Commission reports that Rahman has been tortured in police custody.

Friday, December 13, 2013

Shaheed in Bangladesh: His Last Words

 

Last words of Abdul Quader Molla for his family

THURSDAY, 12TH DECEMBER, 2013

After receiving the notification letter, family members went to Dhaka central jail at 8 pm to meet him. At that time, Abdul Quader Molla informed his family that, he was unaware much about his much talked about execution. His medical check up and other formalities were not completed. He was told by  his family that they  were there invited by the prison authority to meet him in this last occasion.

Abdul Quader Molla said these last words for his family.

My beloved family, I was your guardian. If this government would kill me unlawfully, that will be a death of shaheed - martyrdom. Following my martyrdom, Almighty Allah shall be your guardian. He is the best guardian. So you have nothing to worry.

I am absolutely innocent. I am being murdered because I am involved with the Islamic movement. The death in martyrdom is not bestowed in everyone’s fate.

If Almighty Allah blesses me with martyrdom, I would consider myself as the luckiest. The martyrdom will be the best achievement of my life.

Every single drop of my  blood shall mobilize the Islamic movement and shall bring the doom of the autocrats. I am not worried for myself. I am concerned about the fate of this nation and the Islamic movement.

To my knowledge, I have not committed any crimes or offences. I have sacrificed my entire life for the Islamic movement. I have never bowed down my head before wrongdoing, I shall never do so by the grace of Almighty Allah. There is no question to be raised in seeking mercy before any worldly authority. Allah is the only deciding authority of life and death. Allah shall determine my fate.

I shall not be executed as per the decision of any individual. My time and date of martyrdom shall be decided by the will of Almighty Allah. I shall accept the decision of Almighty Allah absolutely.

To my family members, you must have patience. The blessings and forgiveness of Almighty Allah shall be ensured through patience and tolerance. Only the salvation in the Akhirah is our only wish.

I am seeking prayers and support of the people in the acceptance of my martyrdom. I salute our countrymen for their support and blessings.

Al Shaheed Abdul Quader Molla, Assistant Secretary General Jama’at e Islami Bangladesh

Janazah prayers for  Al Shaheed Abdul Quader Molla 


(Edited from an article in BDINN Bangladesh Independent News Network)


Thursday, November 28, 2013

ADAB PERBEDAAN DAN HARAPAN UMAT


Dunia Islam masakini dilanda krisis yang menimpa di serba segi dan pelbagai arah. Menurut Sheikh Taha Jabir Alwani, penyakit yang paling parah bagi umat ini adalah perbedaan dan  perpecahan. Banyak sungguh pihak yang bercanggah dan saling berantakan sehinggakan memberi gambaran seolah-olah ajaran Islam, perintah dan larangannya untuk umat hanyalah bagi menggalakkan perpecahan dan supaya hanyut di bawa arus persengketaan sepanjang masa.

Sheikh Alwani menyeru supaya kita mengembalikan semula dimensi iman ke dalam dada umat Islam. Iman yang mengawal perhubungan sesama Muslim yang semakin terhakis. Pemugaran semula iman dan kefahaman mantap serta penguasaan mendalam ilmu pengetahuan Islam sahaja yang menjamin pemupukan semula silaturrahim, meleraikan perbedaan dan menjauhkan rasa benci di hati-hati kita.

Dengan bekalan ini kita akan berada di kedudukan lebih  utama iaitu posisi berjihad di jalan suci bukan berbalah sesama sendiri.  Untuk itu, norma tatatertib, tingkahlaku Islam,  tasamuh, adab dan adab al ikhtilaf menjadi konsep dan pegangan penyelesaian. Namun, jiwa kerdil dan kedangkalan tidak akan menghargai atau menghayati pedoman ini, membawa ke lembah kewujudan yang sempit lagi berprasangka serta hidup yang penuh kegagalan.

Inilah amaran Allah swt: Dan taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya, dan janganlah kamu berbantah-bantahan kalau tidak nescaya kamu menjadi lemah semangat dan hilang kekuatan kamu, dan sabarlah (menghadapi segala kesukaran dengan cekal hati) sesungguhnya Allah berserta orang-orang yang sabar. (8: 46).

Sering dikatakan bahawa perbedaan pandangan adalah kerangka sihat yang boleh memperkayakan minda Muslim dan merangsang perkembangan intelektual. Kepelbagaian perspektif dapat dilihat, isu dan permasalahan diperbahaskan dengan lebih mendalam, lebih tepat dan menyeluruh. Namun sedih sekali dengan tersurutnya ummah, ini tidak lagi berlaku.

Kita perlu sanggah cemuhan bahawa kita menghadapi sindrom - The inability to engage in intellectual discourse and resolving differences of opinion through vibrant dialogue and healthy debate  without resorting to criminalising one another and excommunicating others.


Adalah sangat perlu disambut seruan supaya ditekuni adab perbedaan pendapat terutama bagi mereka yang memperjuangkan politikal Islam di dalam ruang lingkup demokrasi serta berdepan dengan masyarakat yang terbuka perlu menangani kritik berikut – kritik bahawa Islamis mempunyai ketidakupayaan untuk melibatserta berhujah dalam wacana intelektual dan tidak berkebolehan merumuskan perbedaan pendapat melalui dialog yang segar serta perdebatan yang sihat tanpa menganggap saingannya sebagai penjenayah atau mengeluarkannya daripada agama. Justeru, pengguna bahasa kesat, cercaan, lagak perusuh dan tindakan melampau menjadi amalan. Alangkah ini jauh daripada peradaban Islam dan risalah rahmah yang ingin dibawa.

Ledakan maklumat pula dalam bentuk yang serba berpautan, pantas dan percantuman media melahirkan ahli-ahli agamawan papan kunci yang berselerakan.

Padahal, persepsi dan pandangan harus holistik dan berimbang, menembusi setiap dimensi bukan aspek-aspek remeh untuk dijadikan bahan menghukum, mengutuk dan menolak pihak lain. Ikhtilaf dan hawaa - ego cenderung untuk menguasai jiwa, pemikiran, sikap dan perasaan sehinggakan melupakan prinsip-prinsip asas Islam dan tasawur. Apabila hilang keseimbangan, pertimbangan mahupun keutamaan, hukuman dilontarkan dengan mudah ke arah amalan takfiriyun - kefanatikan untuk mengeluarkan orang daripada agama.

Allah swt memperingatkan: Dan (ingatlah) sesiapa yang tidak dijadikan Allah - menurut undang-undang peraturanNya - mendapat cahaya (hidayah pertunjuk) maka ia tidak akan beroleh sebarang cahaya (yang akan memandunya ke jalan yang benar). (24: 40).

Oleh itu, kita perlu menjauhi amalan mudah memberi penglabelan semata-mata kerana perbedaan pendapat atau aliran. Terutama sekali pertubuhan Islam dan pergerakan da'wah perlu ada tasamuh, tawadu' dan rasa hormat kepada ulama, tokoh-tokoh kepimpinan gerakan dan mereka yang terbukti telah memperjuangkan diri mereka kepada jalan islah dan kebangkitan ummah.

Pertubuhan Islam tidak harus terikat atau terjerat dengan ragam agenda politik partisan yang singkat, mengambil jalan pintas untuk meraih sokongan, menginginkan dokongan atau mengidamkan dana tajaan. Contohnya, tuduhan dan kecaman seperti liberal, plural, menyeleweng adalah merbahaya kerana perbuatan ini ada tendensi menghampiri kegemaran takfiriyun. Apabila seorang tokoh kepimpinan pergerakan Islam menyatakan pegangan rujukannya Al Qur'an dan Al Sunnah, memelihara arkan al Islam dan arkan al Iman serta menegaskan perjuangannya adalah mengislah sedaya upayanya, cukuplah itu dan jauhilah perbuatan melabelkannya selainnya.

Sheikh Taha Jabir mengingatkan  supaya kita hindari pihak yang memiliki kejahilan yang agresif, kefanatikan golongan yang degil, komplot-komplot musuh yang berkonspirasi serta orang suruhan pihak berkepentingan. Memang sukar dan hampir mustahil untuk melawan dan menyanggah kesemuanya tetapi yang penting adalah memastikan umat Islam terutama pemuda-pemudinya diberikan harapan, dibekalkan keampuhan ilmu, kefahaman dan persepsi jelas akhlak, etika dan adab menangani perbedaan dan melestarikan jihad serta idealisme perjuangan.

Rasulullah s.a.w. pernah memberitakan khabar gembira kepada para sahabat bahawa ada seorang di kalangan mereka yang dipilih terbaik dan dijanjikan syurga. Rasulullah s.a.w. menceritakan bahawa kejayaan sahabat itu adalah kerana pada setiap malam sahabat berkenaan tidak akan tidur sehingga tiada lagi perasaan dendam atau marah terhadap seorang Muslim yang lain.


Punca musibah perpecahan umat yang melanda kita hari ini datang daripada diri kita sendiri dan berada di dalam hati-hati ini. 


Politics of Change or Political Disconnect: ARROGANCE, SELF ENRICHMENT, APATHY


When controversial Jelutong MP and also Penang CM's chief of staff made an unbecoming derogatory remark at local council staff and still adamantly refusing to retract, people are wondering whether these politicians are bringing change or becoming entranced and drenched in delusional power. He has had a fair share of getting into trouble with councillors before.

According to FMT, MPPP public health officer See Seng Bee, 58, who was present, narrated to the press about his embarrassing ordeal when Ooi chided him as “kucing kurap.” He said, “I felt embarrassed because I have never been humiliated in my 37-year career. (The MP)  called me a kucing kurap and told me to get lost,” he narrated about his humiliation.

Some MPs still do not want to understand or accept that they do not actually have executive power to summon or direct government departments or employees. Civil service officers are not at the beck and call of elected representatives who are not granted executive authority. Jelutong MP's call for the resignation of the local council president is mere political bravado and meaningless. He has no right to make the call except by bringing it up through the legislative process at the state assembly by way of a motion or through any state tribunal or legal mechanisms, if any.

He seems not to have learnt any lessons from the overzealous assemblyman for Komtar who was captured on TV wrestling with a nasi kandar worker tussling over a gas tank. The Komtar state representative thought he could do the task of being an enforcement officer better. It turned out that he had to apologise and also made amends to the restaurant for his misadventure and  for saying bigotry remarks which he still denies.

But the sheer haughtiness, prejudice and overbearing attitude towards the working class and civil servants is unacceptable in this era of political awareness, freedom and reform. We do not need another petite bourgeois in our midst in place of the old culture of political patronage and neo feudalism. Once  again elected representatives are not empowered to be executives or become brash enforcers and ill minded overseers. They are not our overlords. They only represent us legislatively. They must learn and learn quickly to respect basic decency and stand to uphold human dignity - karamah insaniyah.

This leads to the exorbitant pay increase of the Selangor MB and state assembly executive members which they decided for themselves. There seems to be a political disconnect between the people's expectations and aspirations of their leaders and the actual behaviour of their politicians with their promise of political change.

Anwar Ibrahim has stepped into the matter calling for explanations. Indeed he was the very person who cautioned this phenomenon which he described as a disconnect where political ideals and postulations  not becoming realities on the ground.  It hampers the hopes and wishes of the people. There is a growing disillusionment with politicians, the immorality in the complicity of the rich with elite politicians. How can freedom and justice can be translated into caring and socially conscious leadership to remain true to acknowledging the people’s suffering? Political change as expounded by Anwar Ibrahim means that politics cannot be regarded as business as usual anymore. Are politicians listening and heeding this? Are they ready for change?


Until then, this debilitating road to political transformation makes the common people wonder aloud whether things were not better during those days of previous governments. Or people may just give up on this by simply distrusting ALL politicians whatever their party colours.


Saturday, November 9, 2013

Tafsir Maudu’iy siri 65: Dr Siddiq Fadil




JANJI ALLAH KEPADA KAUM MUKMININ: KEMENANGAN BERSYARAT
(Memahami pesan Ilahi dalam ayat 38-41 surah al-Hajj)



38. Sesungguhnya Allah Membela orang yang beriman. Sungguh, Allah tidak Menyukai setiap orang yang berkhianat dan kufur nikmat.
39. Diizinkan (berperang) bagi orang-orang yang diperangi, kerana sesungguhnya mereka dizalimi. Dan sungguh, Allah Maha Kuasa menolong mereka itu,
40. (iaitu) orang-orang yang diusir dari kampung halamannya tanpa alasan yang benar, hanya kerana mereka berkata, “Tuhan kami ialah Allah.” Seandainya Allah tidak menolak (keganasan) sebahagian manusia dengan sebahagian yang lain, tentu telah dirobohkan biara-biara Nasrani, gereja-gereja, rumah-rumah ibadah orang Yahudi dan masjid-masjid, yang di dalamnya banyak disebut nama Allah. Allah pasti akan menolong orang yang menolong (agama)-Nya. Sungguh, Allah Maha Kuat, Maha Perkasa.
41. (iaitu) orang-orang yang jika Kami Beri kedudukan di bumi, mereka melaksanakan solat, menunaikan zakat, dan menyuruh berbuat yang makruf dan mencegah dari yang mungkar; dan kepada Allah-lah kembali segala urusan.


Latar Penurunan Ayat

Ketika masih di Makkah (sebelum Hijrah), umat Islam menjadi golongan minoriti yang lemah, ditindas dan dianiaya oleh kaum Quraisy. Kebuasan kaum musyrikin itu semakin hari semakin menjadi-jadi, mereka menghalang siapa sahaja daripada menganut Islam, mengganggu umat Islam beribadah, malah telah begitu berleluasa melukai dan mencederakan mereka sehingga ada yang mati terdera. Rasulullah s.`a.w. sendiri tidak terkecualiti dari disakiti dengan pelbagai bentuk penganiayaan. Kenangan pahit zaman Makkah itu diabadikan dalam surah al-Anfal:26, “Dan ingatlah ketika kamu masih (berjumlah) sedikit, lagi tertindas di bumi (Makkah), dan kamu takut orang-orang (Makkah) akan menculik kamu…”. Betapapun keinginan mereka untuk bertindak balas, namun belum ada keizinan Tuhan. Mereka tetap disuruh bersabar, menahan diri daripada melawan kerana belum tiba masanya. Demikianlah pesanTuhan ketika itu, tunggu! Jangan lawan dahulu, “….Tahanlah tanganmu (dari berperang), laksanakanlah solat dan tunaikanlah zakat!...” (Al-Nisa’:77). Bertindak sebelum masanya hanya akan lebih menyusahkan diri.


Janji Pembelaan Ilahi

Untuk sementara begitulah kehendak Tuhan. Tetapi akan tiba saatnya mereka diizinkan melawan, dan Tuhan berjanji akan membela kaum mukminin. Memang tidak mungkin Tuhan membiarkan keimanan dan kebenaran bertarung melawan kekufuran dan kebatilan, tanpa pembelaan-Nya. Tuhan Maha Mengetahui kekuatan dan kelemahan jiwa manusia. Seteguh manapun iman mereka, sekuat manapun keyakinan mereka, masih ada kemungkinan mereka gentar berhadapan dengan kebatilan yang tampak gagah, dan masih ada kemungkinan mereka lemah berhadapan dengan kepalsuan yang tampak mempesona. Kerana itu sebelum mereka diizinkan mengangkat senjata, Tuhan mengumumkan komitmen pembelaan-Nya. Memang Tuhan tidak menghendaki kaum mukminin tertindas dan terdera, kecuali selama tempoh sementara bersiap untuk melawan, sementara bersedia untuk berjuang dan berjihad. Pengumuman pembelaan Ilahi itulah yang termuat dalam ayat 38, “Sesungguhnya Allah Membela orang-orang yang beriman…”, janji pembelaan yang disertai pernyataan kebencian Tuhan terhadap mereka yang bersifat khianat dan kufur. Pernyataan Tuhan tentang kebencian-Nya terhadap mereka yang bersifat demikian membawa implikasi kesudahan yang pasti, iaitu kehancuran.


Izin Berperang

Ayat 39 mendeklarasikan izin melawan, “Di izinkan (berperang) bagi orang-orang yang diperangi, kerana sesungguhnya mereka dizalimi...”. Umat mukminin berhak mengistiharkan perang atas asas “kerana mereka telah dizalimi”. Demikianlah justifikasi moral yang mengesahkan tindakan berperang. Kaum mukminin bukan pihak yang menceroboh, tetapi sebaliknya, merekalah pihak yang diceroboh dan dizalimi. Memang itulah hakikatnya, kaum Musyrikin Makkah telah mendera orang-orang beriman, termasuk Nabi s.`a.w. sendiri sehingga memaksa Junjungan s.`a.w. berhijrah meninggalkan kampung halaman yang sangat dicintai. Diriwayatkan bahawa ketika Rasulullah s.`a.w. melangkah meninggalkan Makkah, Junjungan s.`a.w. menoleh sambil berkata, “Demi Allah, sesungguhnya engkaulah bumi Allah yang paling aku cintai, dan sesungguhnya engkaulah bumi Allah yang paling Allah cintai. Kalaulah tidak kerana pendudukmu mengusirku, aku tidak keluar meninggalkanmu!”. Sementara itu sahabat pendampingnya, Abu Bakr al-Siddiq r.`a. pula diriwayatkan berkata, “Mereka telah mengusir nabi mereka, inna li ‘Llahi wa inna ilayhi raji`un, pasti mereka akan binasa!”. Memang kebinasaan tidak mungkin dapat dihindari apabila umat mukminin diizinkan melawan, di samping mereka juga diberikan jaminan perlindungan dan pertolongan Allah, “Dan sungguh, Allah Maha Kuasa untuk menolong mereka itu.”. Kekuatan mana yang mampu berhadapan dengan umat yang mendapat jaminan pertolongan Allah Yang Maha Perkasa?

Demikianlah perang yang justified dan cukup beralasan. Umat mukminin berperang demi misi agung kemanusiaan, demi umat beragama seluruhnya, demi kebebasan ber`aqidah dan kebebasan beribadah. Selain itu mereka juga bangkit demi hak kaum teraniaya untuk bertindak balas membela diri. Justeru, mereka telah dizalimi dengan pengusiran dari kampung halaman sendiri, tanpa alasan selain kerana mereka berkata, “Tuhan kami ialah Allah!” (ayat 40), kata paling benar, paling mulia, paling suci dan paling wajar diucapkan. Mengusir orang semata-mata kerana pendirian yang diekspresikan lewat kata-kata tersebut jelas suatu kezaliman yang mutlak, tanpa ragu. Mereka diusir semata-mata kerana `aqidah, bukan kerana sebab-sebab lain yang melibatkan kepentingan peribadi atau perebutan harta duniawi.

Peperangan bagi umat mukminin adalah murni demi prinsip asasi bahawa `aqidah wajib dilindungi dan dipertahankan. Kebebasan `aqidah dan kebebasan ibadah adalah prinsip yang kudus dan kerananya harus sentiasa dihormati dan didaulatkan. Segala bentuk pencabulan terhadap prinsip tersebut harus dilawan, termasuk dengan perlawanan bersenjata di medan perang. “Seandainya Allah tidak menolak (keganasan) sebahagian manusia dengan sebahagian yang lain, tentu telah dirobohkan biara-biara Nasrani, gereja-gereja, rumah-rumah ibadat orang Yahudi dan masjid-masjid, yang di dalamnya banyak disebut Nama Allah…”. Demikianlah cara Allah mencegah pencabulan terhadap kesucian prinsip kebebasan ber`aqidah dan beribadah (yang disimbolkan dengan tempat-tempat beribadat), dengan membangkitkan kaum mukminin memerangi golongan yang sewenang-wenang mencabul prinsip tersebut. Hanya perang yang dapat menyelamatkan tempat-tempat ibadat (sawami`, biya`, salawat dan masajid) dari kehancuran. Nama Allah yang banyak disebut di dalamnya tidak lagi dapat menginsafkan golongan manusia pengganas, dan tidak lagi dapat mencegah mereka dari kebiadaban menghancurkan rumah-rumah ibadat.

Umat mukminin harus berperang demi agama, tetapi keizinan berperang diawali dengan jaminan pembelaan dan pertolongan Tuhan terhadap mereka. Ini bererti bahawa mereka yang dibela dan ditolong Tuhan pasti akan menang kerana Tuhan Maha Berkuasa memenangkan mereka. Jika memang demikian, lalu untuk apa diizinkan perang? Dan untuk apa diwajibkan berjihad? Bukankah Tuhan Maha Perkasa melindungi agama-Nya tanpa memerintahkan umat mukminin berperang, menyabung nyawa dan mengalami derita cedera-luka, malah ramai yang gugur di medan tempur?. Memang Allah Maha Berkuasa melaksanakan kehendak-Nya (membinasakan musuh-musuh agama-Nya) tanpa susah-payah, tanpa menumpahkan walau setitik darah kaum mukminin. Tetapi tentu ada hikmah, sebab tersirat di balik perintah berperang, bahawa Tuhan tidak menginginkan agama ini didukung oleh orang-orang malas, mereka yang hanya ingin bersantai, yang merasa cukup dengan mendirikan solat dan membaca al-Kitab serta menadah tangan ke langit ketika menghadapi bahaya pencerobohan.

Memang orang mukmin harus menunaikan solat, harus membaca al-Kitab dan bermunajat kepada Allah setiap saat, ketika senang dan ketika susah. Tetapi ibadat-ibadat tersebut semata-mata belum cukup melayakkan mereka menjadi pendukung agama Allah. Ibadat-ibadat tersebut hanyalah sebahagian daripada bekalan yang perlu disiapkan sebagai kekuatan tambahan untuk mengharungi medan perjuangan. Senjata fizikal harus sepadan dengan senjata musuh, sementara taqwa adalah senjata spiritual yang hanya ada pada kaum mukminin. Demikianlah kehendak Allah, bahawa pembelaan dan pertolongan-Nya tersalur menerusi daya lawan kaum mukminin. Hanya dengan kemampuan bertarung di medan perang segala potensi kekuatan terpendam yang mereka miliki akan tumbuh perkasa dengan sempurna. Tuhan menghendaki agar para pendukung agama-Nya memaksimumkan seluruh kekuatan yang dikurniakan-Nya kepada mereka. Sesungguhnya misi penyiaran dan pendaulatan agama Allah adalah amanah berat yang hanya dapat dipikul oleh umat yang kuat, umat berdaya juang yang terbina dalam keperitan rebah bangun di kancah pertarungan.
Memang bukan kehendak Tuhan menghadiahkan kemenangan mudah. Justeru, kemenangan mudah dan segera yang dihadiahkan tanpa susah payah kepada orang-orang yang berbudaya santai tidak akan meledakkan kekuatan terpendam di pedalaman diri mereka. Selain itu kemenangan segera dan mudah akan segera dan mudah pula hilangnya kerana ia akan dirasakan sebagai suatu yang murah, dapat diraih tanpa membayarnya dengan pengorbanan yang mahal. Kemenangan segera dan mudah juga tidak akan kekal lama kerana ia tidak akan mampu dipertahankan oleh mereka yang tidak terlatih dan teruji dalam hempas-pulas perjuangan. Demikianlah hikmah di sebalik sukar dan lambatnya kemenangan bagi umat silam, generasi yang dizalimi dan diusir dari kampung halaman tanpa alasan selain kerana mereka berpendirian “Tuhan kami ialah Allah!”.


Kemenangan Yang Tertangguh

Dalam tafsir al-Zilal-nya, Sayyid Qutb menyenaraikan kemungkinan-kemungkinan yang menyebabkan tertangguhnya kemenangan bagi kaum mukminin:

 Kemenangan tertangguh kerana persediaan umat mukminin belum cukup matang, belum cukup siap dan belum maksimum sehingga andainya diberi kemenangan ketika itu, kemenangan itu tidak akan bertahan lama kerana mereka tidak akan mampu mempertahankannya

 Kemenangan tertangguh kerana umat mukminin belum mencurahkan seluruh tenaga keupayaannya dan belum mengorbankan segala yang dimilikinya sehingga tidak tersisa lagi sesuatu yang berharga, sehingga semua yang ada, yang mahal dan yang murah sudah diserahkan untuk membiayai perjuangan di jalan Allah.

 Kemenangan tertangguh sehingga umat mukminin menggunakan kekuatan terakhirnya, lalu dengan begitu mereka menginsafi bahawa tanpa pertolongan Allah, kekuatan mereka semata-mata tidak akan membawa kemenangan. Sesungguhnya kemenangan akan dikurniakan setelah mereka menggunakan kekuatan terakhir dan kemudiannya menyerahkan segalanya kepada Allah.

 Kemenangan tertangguh agar umat mukminin mempereratkan lagi hubungan dengan Allah, sehingga pada saat menempuh derita perang mereka benar-benar merasakan bahawa sesungguhnya tidak ada lagi tempat untuk mengadu dan meminta selain hanya Allah Yang Maha Esa. Hubungan erat dengan Allah inilah yang akan menjamin istiqamah mereka nanti apabila Allah Berkenan mengurniakan kemenangan, bahawa mereka tidak akan menyeleweng dari kebenaran, keadilan dan kebaikan yang kerananya Allah memenangkan mereka.

 Kemenangan tertangguh kerana umat mukminin belum benar-benar tulus dalam perjuangan dengan niat murni semata-mata kerana Allah dan dakwah agama-Nya. Mungkin masih ada dalam kalangan mereka yang berjuang kerana motif-motif lain yang tidak murni: mungkin untuk meraih kepentingan tertentu, mungkin kerana dorongan emosi marah semata-mata, atau mungkin untuk mencari glamour sebagai jaguh pertarungan atau lain-lain sepertinya, sedang Allah Menghendaki agar setiap orang berjuang semata-mata kerana-Nya dan di jalan-Nya. Pada suatu ketika Rasulullah s.`a.w. pernah ditanya tentang seorang yang berperang kerana dorongan gejojak emosi, seorang lagi berperang untuk mempamerkan keberanian, dan seorang yang lain berperang untuk menonjol-nonjolkan diri, siapakah di antara mereka yang berjuang di jalan Allah? Rasulullah s.`a.w. menjawab, “Siapa yang berjuang agar Kalimat Allah terjulang tinggi, dialah yang berjuang di jalan Allah.”

 Kemenangan tertangguh kerana masih ada sisa kebaikan pada pihak musuh yang diperangi. Tuhan menghendaki agar sisa kebaikan itu lenyap sama sekali, dan hanya tinggal kejahatan sepenuhnya, barulah akan ditimpakan kehancuran total tanpa ada sisa kebaikan yang turut terkorban.

 Kemenangan tertangguh kerana kebatilan yang diperangi itu belum terdedah sepenuhnya di mata khalayak massa. Andainya kemenangan diraih dalam keadaan seperti itu, masih akan ada pendukung-pendukungnya yang tertipu dengan kebatilan yang belum tampak jelas batilnya itu. Dengan kata lain, kebatilan tersebut masih mengakar pada segolongan orang innocent yang masih belum dapat melihat hakikat. Allah menghendaki agar kebatilan itu terus wujud beberapa lama sehingga ia terdedah sepenuhnya di hadapan semua orang. Dengan demikian kehancurannya nanti tidak akan disesali oleh sesiapa pun.

 Kemenangan tertangguh kerana iklim persekitaran yang belum cukup bersedia untuk menyambut kebenaran, keadilan dan kebaikan yang dibawa oleh kaum mukminin. Andainya kemenangan dicapai ketika keadaan masih seperti itu, sudahnya ia akan ditolak oleh masyarakat yang belum bersedia itu. Biarlah pertarungan terus berlangsung sehingga jiwa dan minda masyarakat seluruhnya bersedia menerima kemenangan kebenaran, dan siap untuk mempertahankannya.

Demikianlah antara sebab, di samping sebab-sebab lain yang Allah sendiri yang Mengetahuinya, mengapa kemenangan masih tertunda, dan kerana itu perjuangan dengan segala pengorbanan dan deritanya terus berlanjutan dengan keyakinan akhirnya Allah akan memberikan kemenangan.


Syarat Kemenangan

Memang janji Allah untuk memenangkan mereka yang menolong (menegakkan) agama-Nya adalah suatu kepastian, tetapi kemenangan tidak diberikan tanpa syarat. Sesungguhnya kemenangan selamanya terikat dengan sejumlah tanggungjawab. Justeru, kemenangan tidak diberikan kerana kemenangan itu sendiri, tetapi ia diberikan untuk menjadi wahana islah ke arah aktualisasi cara hidup dan tamadun berasaskan nilai-nilai Ilahiah. Yang dijanjikan kemenangan ialah mereka “…yang jika Kami berikan kedudukan di bumi, mereka melaksanakan solat, menunaikan zakat, dan menyuruh berbuat yang makruf dan mencegah dari yang mungkar, dan kepada Allah-lah kembali segala urusan.” - (ayat 41)

Demikianlah empat syarat kemenangan: pertama, melaksanakan solat dalam pengertian mengabdi sepenuh dan setulusnya kepada Allah, mempererat hubungan dengan Allah dan sentiasa menghadap-Nya dengan patuh, merendah dan menyerah. Dengan kata lain, Allah harus sentiasa didahulukan; kedua, menunaikan zakat dalam pengertian melaksanakan tanggungjawab kehartaan (haqq al-mal), mengikis sifat bakhil, mengenyah sifat tamak, membebaskan diri dari nafsu kebendaan, dan prihatin terhadap kaum yang lemah (miskin); ketiga, menyuruh berbuat yang makruf dalam pengertian memperjuangkan kebaikan, nilai-nilai murni dan mendorong masyarakat mengamalkan cara hidup sihat dan bermoral berasaskan nilai-nilai makruf, mulia dan terpuji; dan keempat, mencegah dari yang mungkar dalam pengertian komitmen melawan segala bentuk kejahatan dan penyelewengan, memperjuangkan perubahan dan pembebasan umat dari budaya bobrok dan bejat. Kepada Allah-lah kembali segala urusan, sesungguhnya Allah adalah penentu kesudahan segalanya, memenangkan yang kalah atau mengalahkan yang menang, tergantung pada syarat-syarat yang telah di tetapkan-Nya, ditepati atau tidak. Demikianlah hakikatnya, bahawa kemenangan selamanya bersyarat, di samping ia juga adalah adalah suatu amanah besar yang membawa tanggungjawab mengisinya dan mempertahankannya.



KDH:26102013.