Wednesday, January 4, 2012

Sorotan lalu: Mengimbas Ingatan Mengerat Ikatan – Anwar Ibrahim


Saya ingin berpesan kepada para pimpinan muda ABIM untuk lebih objektif dalam menilai kepimpinan sewaktu masa kami dahulu. Kita tidak harus lihat masa itu dalam suatu kacamata dan metos yang digembar gemburkan. Kepimpinan sewaktu itu memulai tradisi ilmu, berfikir terbuka dan terlepas daripada kerangka pemikiran yang jumud. Pimpinan-pimpinan muda mampu dan berupaya menggugat gagasan semasa itu contohnya isu pendidikan, sosial dan perubahan. Nyata walaupun kekuatan dan penguasaan tidak secanggih hari ini tetapi pada konteks ketika itu ia bermakna dan ia masih ampuh hasil cetusan generasi muda berusia 20’an.

Pada waktu itu, kita sudah menunjukkan, mempunyai sikap tuntas, coherent untuk menghimbau, memberi idea, boleh mempengaruhi pemikiran semasa dan pemikiran masa depan. Penubuhan UIA, UKM, dasar-dasar pendidikan, kurikulum bersepadu KBSM, sistem kewangan Islam adalah pengaruh dan kesan generasi muda zaman itu.

Kita bukan sahaja bina generasi tetapi membina asas pemikiran akliah, rasional bertunjangkan aqidah Islamiyyah bagi melahirkan syakhsiah ma’nawiyah. Tradisi ilmu dipupuk dalam ABIM, dengan mendalami kitab-kitab klasik berbahasa Arab, karya-karya agong, tulisan ulama-ulama besar.

Tentang aktivisme politik dan sosial, ini hebahan luarannya. Ini pun berasaskan kerangka pemikiran dan tarbiyyah ABIM yang begitu utuh kerana manhaj tarbiyyah. Baik dalam usrah atau tamrin, kita biasakan diri dengan pelbagai karya tafsir Fi Zilal, Ibn Kathir, al Qurtubi. Kita adakan kupasan-kupasan baik kitab-kitab bahasa Arab ataupun bahasa Inggeris. Contohnya karya Hasan al Banna, Sayid Qutb, Mawlana Maududi, juga pemikiran semasa seperti Sayyid Hosein Nasr, Abu Bakar Sirajuddin, Sayyid Naqib al Attas dan Freire. Ini semua diterbitkan dan dipelopori oleh ABIM.

Persoalan-persoalan dilema Melayu, Bahasa Melayu, pendidikan Melayu dan keadaan sosial orang Melayu dikupas dan dibahaskan. Dilema Melayu karangan Dr Mahathir di jawab oleh Al Attas. Idea Revolusi Mental telah dihujah balas oleh ABIM.

Kerangka pemikiran ABIM diasah oleh al Qur’an dan Sunnah dan ia dapat menyelami pemikiran dan isu-isu semasa contohnya modernisation, social change. Pengaruh yang kuat daripada karya-karya Indonesia , ini dapat mengimbangi karya-karya yang agak keras daripada India-Pakistan dan Arab. Pak Natsir dan pimpinan Masyumi membawa konsep negara Islam dengan memikirkan hak asasi dan demokrasi. Beliau menganjurkan  tentang hak-hak rakyat minoriti dalam negara. Kita diperkenalkan olehnya kepada beberapa buku Islam dan Barat untuk menambah kepada idea ini. Contohnya Henry Pirren mengatakan bahawa tanpa Islam tidak akan ada permodenan Barat. Pertembungan Eropah dengan Islam pada masa lampau telah menimbulkan kebangkitan moden Barat. Ini pula dikupas daripada Reconstruction of Malay History oleh Sayyid Hussein al Attas. Sejarah moden itu sepatut bermula dengan kekuatan pengaruh Islam (in the realm of ideas).

Karya Sayyid Naqib al Attas, Islam dalam Sejarah dan Kebudayaan Melayu adalah wajib dibaca oleh setiap ahli ABIM. Ada yang tidak faham keseluruhannya tetapi ini prasyarat untuk menganggap diri kita intelektual.

Dengan tradisi ini kita dapat corakkan dan bentuk pemikiran dan budaya masyarakat. Dalam ABIMlah hidup segar dan bugar dengan tradisi membaca, iqra’ dan budaya ilmu. Tidak tahulah mana pertubuhan lain yang macam ABIM yang seperti ini. Kita baca dan kita kumandangkan. Kita suka memperkenalkan jodol-jodol dan idea-idea baru. Kita galakkan karya-karya lain. Contohnya penulis Jepun, Izutzu, menyebut bahawa ada moral jahiliyyah dan ada moral Islam. Menurutnya, moral jahiliyyah itu permisif, tidak kukuh dan tidak tetap. Ia mengikut selera penguasa. Islam dan kedatangan Rasulullah s.a.w. membawa suatu prinsip yang tetap. Kalau sesuatu itu salah bagi rakyat, begitulah ia salah juga bagi penguasa. Tidak ada percanggahan. For the first time ever, there is a morally confident and justifiable principle. Itulah Islam.

Inilah dia generasi yang hebat keilmuan. Mengungkap persoalan, mengungkap dengan yakin berdasarkan kefahaman Islam. Ini jauh lebih superior daripada pimpinan-pimpinan lain. Kita mesti mempertahankan ini kerana ia cabaran kita iaitu membina masyarakat madani berdasarkan iman dan kekuatan ilmu. Tiada karya-karya besar yang tidak dikupas oleh ABIM termasuk karya-karya Barat.

Kita bicara dan dialog berkenaannya dengan yakin walaupun bukan semua pandangan itu kita terima. Tradisi akliah harus dihidupkan. Budaya kita hari ini diarahkan kepada yang haprak dan yang rosak. Sikap penguasa yang dangkal dan persoalan kebudayaan tidak mempunyai wacana sihat dan segar. Tidak ada lagi perbahasan tentang hal-hal dasar dan isu-isu semasa.

Tentang isu bahasa, masyarakat kita tempang. Oleh itu, ABIM tidak pernah berkompromi sedikit pun mengenai soal bahasa.

Kita mempunyai keunikan tersendiri di rantau ini dan oleh itu pada saat yang kritis pada suatu masa dahulu kita memilih untuk bergerak sendiri tanpa dipengaruhi gerakan Islam lain. Ia keputusan yang sukar tetapi kita sedar bahawa ia akan mencorakkan gerakan berpuluh tahun akan datang. Memang hak gerakan Islam untuk bergerak ikut keyakinan mereka. Namun ada kebijaksanaan untuk melihat waqi’ – realiti, halatuju dan masa depan kita.

Sejak PMIUM dan PBMUM dahulu kita telah berjuang mendaulatkan bahasa Melayu. Amat baik sekali sekarang ini ABIM ada bersama Kumpulan Prihatin bagi menganjurkan merubah dan menggerakkan umat bagi memperjuangkan bahasa. Dasar pendidikan sedang dihumban tanpa berunding dengan sesiapa. Bahasa Melayu diremehkan. Kita hairan kenapa tiada kemarahan dan keprihatinan umat kita. Umat kita sudah lembik. Dengan memaksa anak-anak Melayu belajar Sains dan Matematik akan menyebabkan 200,000 orang pelajar Melayu jadi parah. Kesan kepada pelajar Cina pun buruk. Akibatnya, mutu pelajaran Sains dan Matematik merosot. Tidak ada perbahasan pun di perhimpunan UMNO. Yang ada isu AP dan itupun kerana ia tidak diagihkan kepada lebih ramai pimpinan UMNO yang ada.

Kata-kata Imam Shafie r.a. “Kalangan yang sibuk dan ghairah dengan perut mereka sendiri, nilainya tidak lebih dengan apa yang keluar daripada perut mereka.”

ABIM patut membantu mendidik rakyat memahami dan sedar tentang penyelewengan-penyelewengan dan implikasinya kepada masyarakat.

Kenyataan mengenai DEB dikatakan kontroversial. DEB yang diperkenalkan pada 1970 perlu rombakan pada 2005. Walaupun kita dokong kedua-dua prinsip matlamatnya pembasmian kemisikinan dan merapatan jurang perbedaan ekonomi, orang-orang kaya dan berkuasa telah meraut dan mengaut. Setinggan terbiar dan orang-orang kampung tiada pembelaan. Harga barang melambung. Yang menghunus keris itu sebenarnya orang kaya. Sepatutnya tiada se sen atau se inci pun diambil oleh pemimpin berkuasa. Pendekatan perlu lebih universal. Persepsi orang Melayu bahawa DEB membantu mereka dan persepsi orang kaum lain bahawa ia disalahguna perlu diperbetulkan. Kenapa kekayaan Petronas tidak diagihkan kepada semua rakyat miskin tanpa mengira kaum. Jika diagihkan, sudah tentu majoriti yang akan dapat manfaat adalah orang Melayu juga.

ABIM boleh menjadi jurubicara – with the courage of conviction – samada kita boleh membawa perubahan dalam era globalisasi.

Pada masa saya difitnah, saudara-saudari memilih risiko yang besar. Saudara-saudari tidak percaya dan tidak dapat menerima tuduhan palsu dan fitnah yang jahat itu kerana mempunyai kekuatan tradisi ilmu.

In 1974, the first time in September 1974, because of the cause for Baling, the imprisonment, the conditions, it was not that difficult. But this time it was a very challenging period personally, undergoing hardship, humiliation, very difficult, for my age and in my position. I was beaten, stripped naked, left like an animal, denied treatment. To describe it, it was banal, banalitic treatment. It is very difficut to understand how it could come to this. I had to endure, Azizah and the children had to endure. These were challenging and difficult times. ABIM was there to give help, assistance and confidence to me.

(Pada tahun 1974, pertama kalinya pada September 1974, kerana memperjuangkan masalah kemiskinan Baling, saya dipenjarakan tetapi keadaan waktu itu tidaklah seteruk. Tetapi kali ini, ia amat berat bagi saya secara peribadi, merasai kepayahan, penghinaan, sukar kerana usia dan kedudukan. Saya telah dipukul, ditelangjangkan, dibiarkan bagaikan se ekor haiwan, dinafikan rawatan. Bagaimana untuk menceritakan layanan buruk ini? Sukar juga untuk memahami bagaimana boleh sampai begini jadinya. Saya terpaksa mengharunginya, Azizah dan anak-anak juga terpaksa mengharunginya. Waktu itu amat mencabar dan sangat getir. Di situlah ABIM membantu dan menolong, memberikan keyakinan bagi saya.)

Al marhum Ustaz Fadhil Noor  penuh sabar dan sanggup berkorban lebih banyak untuk saya daripada apa yang saya harap boleh buat untuknya. Kehilangan bonda, abang saya, Ustaz Fadhil, Ustaz Niamat Yusof terkesan kepada saya di dalam penjara ketika itu.

Jika ditanya apa erti atau hikmah ini semua? Alhamdulillah, saya lebih dewasa dan lebih matang. Saya lebih bertekad untuk berjuang untuk kebebasan, kebenaran dan keadilan, dengan lebih teguh lagi. Daripada bersantapan di istana, dicampakkan ke kamar, berlumuran darah, dilayan seperti se ekor anjing, dan saya keluar daripada itu semua dengan tidak berdendam kerana kita harus terus tetap berbuat sesuatu untuk membela umat, mengangkat martabat umat di sini atau di mana-mana sahaja.


(Catatan kasar ucapan Dato’ Seri Anwar Ibrahim di Malam Mengimbas Ingatan dan Mengerat Ikatan sempena Muktamar Sanawi ABIM Pusat 21/8/2005 )

No comments: