NUNJI’15
FIQH
AL-WAQI`: TEKS
DAN KONTEKS
DALAM PEMBINAAN FIQH MALAYSIA
Siddiq
Fadzil
Mukadimah
Minat penulis
untuk merenung idea fiqh Malaysia
(Melayu) diilhamkan oleh sebuah buku berjudul
Fiqh Indonesia – Penggagas dan
Gagasannya oleh Nourouzzaman Shiddiqi yang terbit pada tahun 1977. Buku tersebut mengungkapkan gagasan Muhammad
Hasbi ash-Shiddieqy tentang fiqh Indonesia
yang didefinisikannya sebagai “fiqh yang
ditetapkan sesuai dengan keperibadian Indonesia , sesuai dengan tabiat dan watak Indonesia .” Beliau tidak senang dengan budaya bertaqlid
kepada fiqh Hijazi, fiqh Misri atau fiqh
Hindi kerana “lain lubuk lain ikannya, lain padang lain belalangnya.” (Shiddiqi, N. 1977:230-231).
Hukum dan Perubahan
Kata-kata dari
khazanah tradisional wisdom kepujanggaan
bangsa yang dipetik oleh ash-Shiddieqy
di atas membayangkan kesedaran
Melayu tentang al-waqi`
atau realiti yang berubah dan
berbeza mengikut tempat. Perubahan dan perbezaan waqi` inilah yang menghasilkan perbezaan fatwa dan seterusnya perbezaan fiqh. Justeru
al-waqi` merupakan salah satu komponen penting dalam pembentukan fiqh (dialog tiga
pihak: nass-waqi`-mujtahid). Nass sebagai asas dan premis dasar perlu difahami mengikut kaedah dan cara
pendekatan yang benar, termasuk al-tafsir al-maslahiy dan seterusnya al-tatbiq al-maslahiy. Syari`at
memang berciri waqi`iy -
objektif, realistik dan dinamik: salihatun li al-tatbiq fi kulli zaman wa
makan (sesuai dilaksanakan pada setiap zaman dan di setiap tempat) dengan
pengertian pada setiap zaman dan setiap tempat ada hukumnya sendiri yang sesuai dengan
maslahahnya. Bagaimanapun salahiyyat al-Islam dapat
diaktualisasikan apabila prinsip taghayyur al-ahkam bi taghayyur al-zaman wa
al-makan (perubahan hukum kerana
perubahan masa dan tempat) dilaksanakan.
Ramai kalangan ulama ketika berbicara tentang perubahan dan
perbezaan hukum kerana perubahan dan perbezaan masa dan tempat, merujuk
kata-kata al-Qarafi dalam kitabnya al-furuq, yang berupa pesan-pesannya kepada para ahli fiqh dan fatwa agar sentiasa mengambilkira realiti
adat dan budaya lokal yang berbeza-beza dan berubah-rubah, “…jangan membeku sepanjang hayatmu pada teks yang tersurat dalam kitab-kitab kamu. Apabila seseorang dari luar daerahmu datang
meminta fatwa, jangan kau paksakan ke
atasnya `uruf negeri kamu, tetapi tanyakan `uruf negerinya, lalu
fatwakanlah dengan berasaskannya, bukan dengan `uruf negerimu atau dengan
apa yang tertulis dalam kitab-kitab kamu.
Inilah yang benar dan jelas,
kerana membeku pada teks petikan (dari sumber-sumber masa lalu) adalah
selamanya suatu kesesatan dalam agama,
di samping suatu kejahilan tentang tujuan para ulama Muslimin dan
generasi silam.” (Al-Qaradawiy, Yusuf, 1997:98).
Fiqh al-Waqi`
Demikianlah pendekatan
dan orientasi waqi`iy yang harus diamalkan
dengan mewaspadai
batasan-batasannya agar terhindar
dari ketelanjuran seperti yang terjadi kepada dua golongan ekstremis: pertama,
golongan yang berpegang dengan harfiyyat al-nass, iaitu mereka yang memahami nass (wahyu dan turath) secara harfi,
tanpa mempedulikan konteks
realiti yang dihadapi. Kegagalan
memahami dan menangani waqi` termasuk antara masalah besar yang dialami oleh sebahagian daripada gerakan
Islam kontemporari. Demikian menurut
pemerhatian tokoh-tokoh seperti Dr.
Hasan al-Turabiy dan Dr. al-Naggar.
Kedua, golongan yang hanya
menumpu pada waqi` sehingga
mengenepikan sama sekali nass dan turath yang dianggap sudah tidak relevan
lagi. Segalanya telah berubah termasuk nilai-nilai. Aliran inilah yang diusung oleh Dr.Hasan
Hanafi dan rakan-rakannya.
Memang
sebenarnya fiqh adalah kontekstual. Kerana
itu teks dan konteks, kedua-duanya perlu
sama-sama difahami. Memahami yang satu,
tanpa yang lain tidak akan menghasilkan fiqh yang sebenar. Dalam kaitan inilah
timbulnya keperluan mempelajari apa yang disebut al-nazariyyat
al-siyaqiyyah (teori konteks). Istilah al-siyaq dalam
pengertian konteks (con-text)
dengan makna teks lain yang beserta dengan sesuatu teks, adalah bersifat multi-dimensi: al-siyaq
al-zamaniy, al-makaniy dan al-imkaniy (konteks masa, tempat dan
kemampuan).
Memahami waqi`
dalam konteks masyarakat sekarang bukan suatu yang mudah. Masyarakat hari ini sudah menjadi sedemikian kompleks
dan canggih sehingga untuk memahaminya
diperlukan bantuan para ilmuwan berpengkhususan
dari pelbagai disiplin - sejarah, sosiologi, kebudayaan, ekonomi dan lain-lain lagi. Zaman sekarang adalah zaman
pengkhususan. Ijtihad tidak lagi dapat
dilakukan sendirian, sebaliknya ia harus
dilakukan secara kolektif (jama`iy) dengan
melibatkan pakar-pakar dari pelbagai
bidang yang berkaitan.
Sumbangan pelbagai disiplin ilmu kepada pembentukan fiqh al-waqi` jelas sangat
penting kerana yang dinamakan fiqh al-waqi` adalah kefahaman yang mendalam tentang serba-serbi yang menyangkut kehidupan
nyata sesebuah masyarakat -
tamadunnya, sejarahnya,
kebudayaannya, wataknya, politiknya, ekonominya dan lain-lain
sebagainya. Kegagalan memahami dan menghayati fiqh al-waqi` yang
sedemikian sifatnya itu boleh menimbulkan
keadaan haru-biru seperti yang paparkan oleh Dr.Yusuf
al-Qaradawiy, “Kita telah menyaksikan
bagaimana para fuqaha’ kertas (fuqaha’ al-awraq) berperang besar hanya kerana hal-hal yang
sebenarnya boleh ditoleransi, atau kerana isu-isu yang boleh diperselisihkan
atau ditangguhkan ke waktu yang lain,
dengan mengabaikan isu-isu besar yang menentukan hidup-mati dan untung
nasib Islam keseluruhannya. …”.(Bu`ud,
Ahmad, 2006:73).
Ketika
mengaplikasikan nass ke atas waqi` tertentu, antara yang harus diperhitungkan adalah maslahah dalam pengertian segala yang membawa manfaat
dan menghindarkan mafsadah atau mudarat.
Maslahah adalah kata kunci dalam
fiqh dan syari`at. Justeru, ia merupakan
paksi
maqasid al-shari`ah. Wacana maslahah
dalam fiqh kontemporari banyak merujuk perbahasan Dr. Sa`id Ramadhan al-Butiy
dalam kitabnya Dawabit al-Maslahah. Dalam kitabnya yang terkenal itu
al-Butiy menyenaraikan sejumlah dawabit bagi al-maslahah
al-shar`iyyah: ia harus tercakup
dalam maqasid al-shari`ah, tidak bertentangan dengan al-Kitab, tidak bertantangan dengan al-Sunnah, tidak bertentangan dengan al-qiyas, dan tidak diatasi oleh maslahah lain yang lebih besar.
(Al-Butiy, M.S.R., 1986).
Ternyata mengaplikasikan nass ke atas waqi` tidak semudah yang disangka oleh kebanyakan orang. Ia memerlukan kemahiran khusus, termasuk ilmu yang disebut fiqh al-tanzil, iatu ilmu tentang kaedah pengaplikasian hukum atau nass dalam realiti tertentu (al-waqi`). Yang harus dipastikan dalam proses
pangaplikasian ini ialah terlaksananya maslahah
yang menjadi tujuan terakhirnya.
Pendekatan sedemikian itulah yang dinamakan al-tatbiq
al-maslahiy (aplikasi berasaskan maslahah). Dengan demikian akan terlaksanalah tahap akhir dalam proses
ini iaitu tahqiq al-manat.
Isu-isu al-waqi`
al-Maliziy
Perubahan realiti
paling pesat dan dinamik umumnya berlaku di ranah politik. Untuk menangani perubahan dan
perkembangan sedemikian itulah pentingnya fungsi al-siyasah al-shar`iyyah, disiplin
ilmu yang berpaksikan tahqiq al-maslahah dalam pelbagai konteks yang berbeza dan
berubah.
Demikianlah yang namanya siyasah
dalam pengertian pengurusan
hal-ehwal rakyat dengan cara yang membawa kebaikan kepada
mereka (al-qiyam `ala tadbir shu’unihim
bima yuslihuha). Siyasah shar`iyyah seharusnya tumbuh
sedinamik perkembangan politik itu sendiri,
kerana ilmu ini memang berintikan
ijtihad tentang pengurusan
hal-ehwal kenegaraan yang sentiasa berkembang dan berubah (al-ijtihad fi tasyir al-shu’un al-mutajaddidat al-mutaghayyirat li
al-dawlat al-Islamiyyah). (Fathiy
`Uthman, 1979:26). Malangnya bidang ini tidak ditekuni secara yang
memadai. Akibatnya turath
siyasiy kita agak terbatas.
Pemikiran politik banyak membeku pada pemikiran al-Ghazaliy, al-Mawardiy, Abu Ya`la, Abu
Yusuf, Ibn Taymiyyah dan lain-lain.
Pemikiran mereka memang relevan untuk zaman masing-masing, tetapi tidak semestinya demikian untuk zaman
sekarang. Kerana itu sangat beralasan
apabila al-Raysuniy menganjurkan muraja`ah
(penilaian semula) terhadap
kerelevanan turath siyasiy. Penilaian semula tersebut dianggapnya tidak hanya wajar, malah wajib.
(Al-Raysuniy, 2014:13).
Dalam khazanah
persuratan Melayu terdapat karya-karya
yang dikategorikan dalam genre sastera
undang-undang, sastera ketatanegaraan dan sastera kitab. Dalam genre-genre tersebut dapat ditemukan karya-karya
fiqh al-siyasah Melayu seperti Safinat
al-Hukkam (al-Tursani), Thamarat al-Mahammah (Raja Ali Haji) dan lain-lain yang jumlahnya tidak
banyak. Meskipun karya-karya fiqh al-Siyasah tersebut pada umumnya banyak bersumberkan kitab-kitab
turath siyasiy yang dihasilkan
oleh tokoh-tokoh ulama seperti al-Ghazaliy dan al-Mawardiy, tetapi
terkesan juga adanya penyesuaian dengan realiti daerah Melayu. Shaykh Jalaluddin al-Tursani (ulama Aceh abad ke-18) dalam kitabnya Safinat al-Hukkam fi Takhlis al-Khisam mempertahankan sahnya pemerintahan para ratu
di Aceh (selama 59 tahun di bawah
pemerintahan raja perempuan). Al-Tursani
membolehkan perempuan menjadi raja “kerana darurat”. Ilmuwan Riau abad ke-19M, Raja Ali Haji lewat karyanya Thamarat
al-Mahammah memberikan makna baru
kepada istilah raja dengan merujukkannya kepada istilah-istilah dalam tradisi politik Islam: khalifah, imam dan sultan. Dengan demikian kata “raja” dibersihkannya dari sebarang rujukan kepada
konsep devaraja. Transformasi makna
telah menghasilkan perubahan konseptual
kepada kata (raja) yang menjadi
paksi pemikiran politik Melayu
tradisional setelah dirujukkan kepada nomenclature politik Islam.
Perlembagaan
negeri Terengganu 1911 (Itqan al-muluk
bita`dil al-suluk)
memperlihatkan eksperimen politik
Melayu dalam mengaplikasikan prinsip shura
dalam pemerintahan negeri. Perlembagaan yang mendeklarasikan kerajaan
negeri Terengganu sebagai hukumah
Islamiyyah Malayuwiyyah itu membentuk institusi syuriyah yang dinamakan
Mesyuarat Kerajaan dengan
keanggotaannya terdiri daripada menteri-menteri, pegawai-pegawai tinggi
kerajaan, para ulama dan penghulu. Mereka semua diberikan status
keanggotaan yang sama (setara jua di antara mereka itu), dan
hak kebebasan bersuara sepenuhnya,
termasuk hak bersetuju atau tidak bersetuju dengan pendapat ahli-ahli
lain. Sebagai badan pemutus
tertinggi, cara membuat keputusan ialah
dengan kesepakatan atau suara terbanyak.
Ternyata perlembagaan tersebut cuba mengeksperimenkan `amaliyyat al-shura dalam konteks pemerintahan Melayu-Terengganu. Antara yang menarik tentang perlembagaan ini ialah cara
penyelesaiannya terhadap masalah ilzamiyyat al-shura (sama ada keputusan
syura mengikat atau tidak) dengan
mengantisipasikan kemungkinan
keputusan Mesyuarat Kerajaan tidak mendapat perkenan sultan. Andainya kes seperti itu terjadi, Mesyuarat Kerajaan harus bersidang semula
untuk menyemak keputusan tersebut.
Sekiranya keadaan tidak berubah
(Mesyuarat tetap dengan keputusannya dan sultan tetap tidak
memperkenan), proses bersidang semula
itu harus diulang hingga ke sidang kali
keempat. Keputusan sidang terakhir
itu menjadi keputusan muktamad meskipun tidak
mendapat perkenan sultan.
Dalam kehidupan
bermasyarakat dan bernegara, perlembagaan menempati posisi istimewa. Antara realiti kemalaysiaan yang harus diperhitungkan dari segi fiqh al-waqi` ialah perlembagaan negara
kerana ia dianggap memiliki kedaulatan
dan tidak dapat dipinda kecuali dengan persetujuan dua pertiga ahli parlimen. Pada suatu ketika ada pemimpin negara
yang membuat penegasan bahawa
berdasarkan perlembagaannya Malaysia
adalah sebuah negara sekular. Pada
ketika yang lain, tanpa meminda
perlembagaan yang ada, seorang tokoh
negara yang lain mengisytiharkan Malaysia sebuah negara Islam. Hakikatnya, perlembagaan hanya menyebut Islam sebagai
agama persekutuan, tanpa menyebut Malaysia
sebagai negara sekular atau negara Islam.
Ekoran dari itu ada yang berasa malang kerana tidak disebut negara Islam, di samping
ada pula yang berasa mujur kerana tidak disebut negara sekular. Perlembagaan yang antara malang dan mujur itulah yang disifatkan oleh
seorang ahli undang-undang sebagai perlembagaan yang non-committal. Dalam keadaan
sedemikian tafsiran yang terpakai adalah
tafsiran pihak yang lebih kuat. Menyedari bahawa meminda perlembagaan adalah
suatu yang sukar dilakukan, maka dari segi maslahah
perjuangan Islam, sebaiknya
kita tidak usah ikut-ikutan melabel Malaysia
sebagai negara sekular, kerana kata sekular akan membawa banyak implikasi
buruk. Yang harus dilakukan ialah
memanfaatkan segala ruang yang ada semaksumumnya, di samping berusaha membina kekuatan.
Antara keunikan
realiti kemalaysiaan ialah kemajmukan
masyarakatnya. Hingga ke hari
ini mungkin ada yang masih kalut dengan
persoalan tentang status warga bukan-Muslim di negara ini, dhimmiy
atau harbiy. Pengkategorian dhimmiy-harbiy
dilatari realiti sejarah yang kini sudah berubah. Realiti baru yang kita hadapi ketika ini
adalah al-muwatinun (warganegara),
bukan lagi dhimmiy atau harbiy. Hakikat
inilah yang dibicarakan oleh Fahmiy Huwaidiy dalam bukunya muwatinun la dhimmiyyun. Dengan kata lain, pengkategorian dhimmiy-harbiy
yang sudah tidak relevan lagi.
Istilah dhimmiy pada
hakikatnya bukanlah istilah yang buruk,
tetapi realitinya hari ini warga
bukan-Muslim tidak dapat menerimanya
kerana pada tanggapan mereka istilah
tersebut membawa pengertian warganegara kelas dua. Mereka tidak pernah berasa sebagai kaum
minoriti yang perlu dilindungi, yang
mereka rasakan adalah sebagai warganegara sepenuhnya. Kerana itu
al-Qaradawiy dan sejumlah tokoh fuqaha’ lain menyarankan agar istilah dhimmiy digugurkan sahaja. Apakah fiqh Islam masih ada pilihan selain
mengiktiraf status al-muwatanah al-kamilah yang
memang secara sah telah mereka nikmati sekarang? Jika memang hanya itu pilihan yang ada,
maka seterusnya harus ada road map ke
arah hidup bersama (al-ta`ayush)
[“coexistence" or "life in
common”] dalam pengertian sama-sama
menikmati hak dan sama-sama memikul tanggungjawab atas prinsip lahum ma lana, wa `alayhim ma `alayna [They
(non-Muslims) have the same rights as we Muslims do; they are liable to the
same duties as we Muslims are] dengan mengambilkira realiti sejarah dan budaya negara ini.
Terkait dengan
isu tersebut, istilah dar al-harb juga harus dikaji semula. Pembelahan dunia kepada dar al-Islam-dar
al-harb (dan dar al-`ahd) memang ada justifikasinya pada zamannya. Memang demikianlah realitinya ketika
istilah-istilah tersebut diungkapkan sebagai hasil ijtihad fiqhi pada zaman
tersebut. Tetapi ketika pola hubungan
antarabangsa berubah, dan dunia sudah menjadi sebuah desa buana (a global village) pemakaian istilah dar al-harb dengan segala implikasi hukum-hakamnya tidak lagi
membawa maslahah. Ketika ini pelaksanaan Islam tidak lagi
terbatas di negara-negara yang majoriti penduduknya Muslim, tetapi di mana-mana di seluruh dunia,
termasuk di negara-negara yang penganut
Islamnya minoriti. Justeru, di negara-negara tersebutlah tumbuhnya fiqh al-aqalliyyah (fiqh minoriti), sejenis fiqh kontekstual yang sesuai dengan
realiti setempat dan realiti umat. Melabel
negara-negara Barat sebagai dar al-harb misalnya, hanya
akan mempertebal imej “terror” dan “ganas” Islam dan umatnya. Justeru,
konsep tersebut dapat pula dieksploitasi untuk menjustifikasikan tindakan-tindakan ganas golongan pelampau Muslim di Barat. Sudah waktunya kembali kepada konsep asal -
dar al-da`wah, bukan dar
al-harb, kerana memang hubungan asal dan aslinya adalah hubungan
dakwah. Perang adalah kekecualian dari prinsip asal
- damai dan dakwah.
Fiqh tidak sekadar reaktif terhadap waqi`, tetapi juga sebagai suatu kekuatan social
engineering dalam pengertian penggagasan dan pembinaan masyarakat. Fiqh Islam harus mampu menyumbang kepada
wawasan nasional - pembentukan bangsa Malaysia . Kegagalan membina bangsa Malaysia setelah hampir enam pulah tahun merdeka merupa aib nasional. Hingga sekarang yang ada hanya warganegara (Malaysia ), bukan bangsa (Malaysia ). Hingga
ke saat ini kita masih berbicara di
sekitar isu hubungan antara kaum, tetapi tidak
secara serius membicarakan isu
pembentukan bangsa Malaysia . Dalam kaitan ini wajar dipertimbangkan
kemungkinan fiqh Malaysia
menawarkan gagasan pembentukan
bangsa berasaskan konsep ummah dalam
pengertiannya yang inklusif sebagaimana
yang dipakai dalam Sahifah Madinah ketika
merujuk hubungan antara warga Madinah yang bersifat plural -
Muslim, Yahudi dan lain-lain.
Sahifah Madinah memberikan sebuah kerangka pembentukan suatu ummah - ummah madaniyyah -
berasaskan prinsip kepelbagaian dalam bingkai kesatuan (al-tanawwu` fi itar al-wihdah). Fiqh Islam memiliki nilai dan dasar yang kuat untuk menjayakan
gagasan pembentukan bangsa dalam pengertian ummah
yang inklusif tersebut.
Justeru, Islam memang selamanya
bersikap positif terhadap kepelbagaian (ikhtilaf), di samping memiliki nilai-nilai sejagat yang dapat dikongsi oleh penganut-penganut
agama lain. Nilai-nilai dalam maqasid al-shari`ah yang terumus dalam al-kulliyat al-khamsa itu sebenarnya
adalah nilai-nilai yang merentas agama dan kaum. Kerana itu ia sangat berpotensi untuk diangkat sebagai wadah penyatuan dan
kesatuan. Selain itu tidak ada halangan
bagi fiqh Islami menerima asas-asas tambahan seperti Rukun Negara dan aspirasi
nasional lainnya selama tidak bertentangan dengan syara`.
Sebagai sebuah
negara yang mengamalkan sistem demokrasi,
Malaysia
perlu membina fiqh demokrasi.
Justeru, demokrasi adalah realiti
baru dan kerananya banyak masalah yang berbangkit dari sistem ini yang tidak
dapat dijawab dengan
kitab-kitab turath siyasiy. Isu-isu yang harus dijawab memang sangat
banyak, mulai dari hukum demokrasi itu
sendiri, menubuhkan parti, berpindah
parti, melawan parti kerajaan, tahaluf
siyasiy, mengundi calon bukan-Muslim, hinggalah ke masalah demonstrasi. Akan banyak kejanggalannya apabila isu-isu
tersebut difatwakan mengikut pendapat ulama zaman sebelum
mengenal demokrasi. Demonstrasi
misalnya, adalah bahagian daripada demokrasi yang menjamin hak kebebasan
berfikir dan bersuara, berhimpun dan berdemo. Tidakkah janggal apabila demonstrasi
membantah kenaikan harga barang atau menuntut
pilihan raya yang bersih difatwakan haram dan para demonstrannya dilabel
sebagai bughah? Selain
menjadi bahagian daripada demokrasi,
demonstrasi aman adalah suatu
bentuk hurriyyat al-ta`bir (kebebasan
menyatakan pendapat) dan suatu bentuk
haqq al-mu`aradah (hak
pembangkangan). Selain itu jika diniatkan sebagai usaha
memperjuangkan maslahah dan menentang mafsadah,
demonstrasi aman (silmiyyah) dapat menjadi suatu bentuk al-amr bi al-ma`ruf wa al-nahy `an al-munkar. Dengan demikian demonstrasi adalah sejenis amar ma`ruf nahi
munkar secara kolektif dengan suara nyaring agar didengar dan
berkesan (bisawtin masmu`). Malaysia yang demokratik tidak boleh memakai fiqh negara monarki mutlak.
Khatimah
Fiqh sejatinya
adalah suatu yang dinamik dan kontekstual.
Ia tidak boleh membeku sehingga tidak mampu menjawab persoalan zaman dan
persekitarannya. Kegagalan memberikan jawapan
yang tuntas, realistik dan meyakinkan
akan menyebabkan orang lari mencari
jawapan yang lebih baik di tempat lain.
Di samping itu untuk menghindari kegagalan yang menimpa sebahagian
gerakan Islam kontemporari akibat kegagalan memahami dan menangani realiti
daerah operasinya, gerakan Islam di
Malaysia harus mampu mengakar kuat pada fiqh al-waqi` di samping fiqh al-nass
dan cabang-cabang fiqh lainnya. Di tengah realiti iklim politik dan
sosio-budaya yang berbeza-beza, gerakan
Islam di sesebuah negara tidak boleh menjadi sekadar replika kepada
gerakan Islam di negara lain. Yang lebih tahu tentang waqi` sesuatu tempat tidak lain adalah penduduknya sendiri. Justeru
warga Makkah sendirilah yang lebih mengetahui segala lurah dan
lembahnya.
Rujukan
Al-Butiy, Sa`id Ramadan. 1986. Dawabit
al-Maslahah fi al-Shari`at al-Islamiyyah.
Al-Elwaniy, Taha
Jabir. 2007. Al-Siyaq: al-Mafhum, al-Manhaj,
al-Nazariyyah dlm.
AL-IHYA’, November 2007. Al-Rabat:
Al-Rabitah al-Muhammadiyyah
li al-`Ulama’.
Al-Qaradawiy,
Yusuf. 1997. Shari `at al-Islam Salihatun li al-Tatbiq fi Kulli
Zaman wa
Makan.
Kaherah: Maktabah Wahbah.
Al-Raysuniy,
Ahmad. 2014. Fiqh
al-Thawrah: Muraja`at fi al-Fiqh
al-Siyasiy al-
Islamiy.
Kaherah: Dar al-Kalimah.
------------------------
2014. Al-Ijtihad: al-Nass, al-Waqi`,
al-Maslahah. Kaherah: Dar
al-Kalimah.
Bu`ud, Ahmad.
2006. Fiqh al-Waqi`: Usul wa
Dawabit. Kaherah: Dar al-Salam.
Shiddiqi,
Nourouzzaman. 1977. Fiqh
Indonesia: Penggagas dan Gagasannya.
Siddiq Fadzil.
2012. Islam dan Melayu: Martabat Umat dan Daulat Rakyat. Kajang:
AKK, Kolej Dar
al-Hikmah.
`Uthman,
Fathiy. 1979. Min
Usul al-Fikr al-Siyasiy al-Islamiy. Beirut : Mu`assasat al-
Risalah.
KDH/IDE/WADAH: 15082015
No comments:
Post a Comment