Jama'ah al-ʾIkḫwān al-Muslimūn adalah pergerakan Islam terbesar di Mesir dan di dunia Arab.
Regim-regim Arab tetap memandangnya dengan penuh syak, kecemburuan dan
kekhuatiran. Sejarah melakarkan Ikhwan sebagai pergerakan kontemporari yang paling
lama wujud sejak 1928 dan ia masih bergerak sehingga ke hari ini. Pemikiran dan
idea, buku-buku dan tulisan pengasasnya Hasan al Banna sangat laris dan popular
di kalangan pemuda-pemudi belia Muslim.
Kehebatan Hasan
al Banna bukan sahaja pada visinya, atau kepasrahannya kepada Tuhan atau
cintanya kepada saudara se Mesir. Telah ada orang lain di dalam sejarah Mesir
yang juga mempunyai kualiti-kualiti itu. Apa yang menjadikan Hasan al Banna unik
dam unggul adalah bagaimana dia menterjemahkan visinya dan pegangannya kepada
tindakan dan kepada sebuah struktur organisasi -amal jamai'iy.
Hasan Al Banna bukan
seorang yang berdiam diri dan mengharapkan agar perubahan yang lebih baik
berlaku. Dia bukan seorang yang hanya memerhatikan kefasadan, korupsi dan
kemunduran Mesir secara pasif. Sebaliknya, dia seorang pemimpin berkarisma yang
mengenali orang dan berkomunikasi serta terlibat dengan mereka. Dia telah turun
kepada umat, menziarahi mereka, bercakap dengan mereka, hidup bersama mereka,
bersusah payah dengan mereka dan menganalisa punca-punca kesengsaraan mereka.
Semasa dia bermusafir
dan berkelana, dia tinggal sebagai tetamu kepada tuan-tuan rumah yang sudi
menjemputnya, atau menumpang tidor di masjid-masjid menyandarkan beg kecilnya
sebagai bantal. Dia membina rangkaian persahabatan yang lebar dengan ribuan
individu, kerabat dan kaum keluarga. Rangkaian lebar persahabatan inilah
dikatakan punca kejayaannya sebagai pemimpin yang popular. Dia mempelajari
bahasa mereka, memahami serba dialek dan loghat dan dia tahu bagaimana untuk
berkomunikasi dan berinteraksi dengan golongan fakir miskin, orang kaya, orang
berpelajaran, golongan petani -fellaheen
– golongan marhain dan para pekerja. Akhirnya, dia menjadi jurubicara, sahabat,
saudara kerabat dan pemimpin mereka.
Hasan Al Banna merasa
sukar untuk lena di waktu malam mengenangkan dan merenung keadaan derita umat dan negara. Khilafah Islam
telah tumbang dan dileburkan, Mesir dijajah di bawah perintah imperial British
dan rakyat Mesir dilayan dengan hina dan dianggap sebagai insan kelas kedua,
parti-parti politik Mesir tak henti bertelagah, Barat membawa keruntuhan dan
kebejatan moral, sekularisme dan ideologi-ideologi mirip atheis berkembang; budaya
Muslim Mesir dan identiti kebangsaannya terhakis, pendakyah Protestant yang
agresif mengambil kesempatan ke atas umat Islam yang miskin, daif dan papa
kedana serta mendapat naungan dan perlindungan autoriti kolonial British.
Analisa Hasan Al
Banna adalah komprehensif serba lengkap dan tidak kolot. Dia meneliti segenap
dimensi sosial, ekonomik, politik, sejarah dan keagamaan. Penyelesaian yang
disarannya amat luas mencakupi kesemuanya menemukannya pada Islam sebagai ad din -cara hidup yaang lengkap. Dia menerangkan
Islam sebagai negara, sebagai perasaan kekitaan, sebagai bangsa dan kerajaan.
Islam adalah rakaman penciptaan dan kejadian, bukti kuasa Allah, rahmatNya dan
keadilanNya. Islam adalah budaya dan
kanun keadilan. Islam memberi panduan kepada wang dan harta - bagaimana
memilikinya dan bagaimana untuk tidak dimiliki olehnya. Islam adalah jihad,
doktrin dan sistem ibadah.
Menurut Hasan al
Banna, orang Islam tidak sepatutnya hanya berpuas hati dan rasa cukup dengan
hidup ibadat dan solat. Mereka tidak boleh membiarkan urusan politik,
pentadbiran dan kerajaan diserahkan kepada orang yang fasad dan korup. Islam
itu din wa dunya – agama dan
kehidupan.
Dia mempelopori
gaya menarik bagi berda'wah dan mengajar, menganjurkan asas-asas Islam sebagai
mutiara semasa penyelamat ummah. Dia membentuk halaqah-halaqah pengajian -
usrah bagi mereka yang lebih komited. Dia berda'wah ke masjid-masjid, ke
kedai-kedai warung kopi dan di segenap tempat-tempat orang ramai bersidang. Dia
juga mendekati orang-orang penting dan berpengaruh. Dia membangunkan
projek-projek dalam usaha membentuk suatu model di mana umat Islam dapat
menghayati secebisan kesempurnaan kehidupan Islam di sudut yang tulen.
Walaupun Hasan
al Banna bermula di wilayah desa Ismailiyya tetapi cita-citanya lebih besar
iatu di Kahirah. Dari Kahirah, dia mengembangkan risalahnya kepada serata
pelusuk Mesir. Visinya jelas, dilaksanakan dengan tindakan dan langkah-langkah
yang praktik.
.
Penglibatan
awalnya dalam ilmu tasauf membantunya mengekalkan nilai ketekunan ibadat,
istiqamah dan disiplin. Dia menggubal program-program latihan, menubuhkan
pasukan-pasukan teras, menyumbangkan kekuatan dan kepaduan organisasi.
Instrumen paling
berkesan dan sudut asas kepada latihan, pengkaderan, pembangunan dan pengglembengan
ahli adalah usrah - secara literalnya bermakna keluarga - di mana ahli-ahli
mengaji, belajar, bertafakur, beribadah, berkongsi, menyumbang dan bekerja
bersama menuju satu misi yang disepakati.
Di antara
kekuatan Hasan al Banna adalah visinya bahawa Islam adalah cara hidup yang
syumul, mencakupi semua aspek kehidupan dan keperluan umat untuk kepimpinan
yang kuat bagi merealisasikan kebangkitan Islam di Mesir dan di seluruh dunia.
Gerakan Ikhwan al Muslimin sendiri diolahkan
oleh Hasan al Banna sebagai risalah Salafiyya, jalan Sunni, hakikat Sufi, organisasi politik, pasukan
olahragawan, kesatuan kebudayaan-pendidikan, syarikat ekonomi dan idea sosial.
Landasan ini telah menjadikan pergerakan ini bersedia, dinamik, subur dan mampu
membuat penyesuaian menurut perubahan waqi'
dan dalam menelusuri transformasi masa depan.
Hasan Al Banna memilik
kepasrahan mendalam kepada Tuhan dan keazaman jitu kepada tugas yang
diamanahkan, berupaya mengekalkan kesatuan fikiran dan semangat perjuangan
setelah cabaran demi cabaran bertambah berat dan membebankan.
Peristiwa-peristiwa
yang menyusuli telah membawa Hasan al Banna dan gerakan Ikhwan berhadapan
dengan saat-saat paling getir, bertarung di dalam kancah buas permainan politik
Mesir.
Hasan al Banna yang
ketika itu mempunyai kekuasaan terulung dan sedang menggalas tanggungjawab
tugas yang sangat besar, masih berada pada usia muda. Dia berumur 43 tahun
apabila mati dibunuh pada 1949.
Seorang penulis
Amerika, Robert Jackson telah menemuramah Hasan Al Banna pada tahun 1930’s
berkata: Minggu ini, saya bertemu se
orang yang bakal menjadi di kalangan orang paling hebat dalam sejarah kini, atau
dia akan lenyap begitu saja seperti bayangan, jika keadaan terlalu runcing
untuk dia menanganinya. Walaupun dia tidak berbahasa Inggeris, dia seorang yang
perkasa. Dia se orang yang baik hati, pendiam, teguh dan amat yakin dengan
kebenaran pegangannya serta legitimasi aspirasinya. Jika dia berjaya mengambil alih kepimpinan
nanti, ia bukan saja di Mesir malah di seluruh Timur. Orang ini mempercayai
bahawa Islam adalah kekuatan yang berada pada sosok, sanubari dan jiwa manusia
Timur, justeru Islam akan menawarkan kepada dunia itu, kehidupan dan kedinamikan.
(sebahagian
disuaipadan dan disunting daripada The
Rumbling Volcano: Islamic Fundamentalism in Egypt, Nabbil Jabbur)
No comments:
Post a Comment