DARI DHIMMIY
KE WARGANEGARA:
MEMANFAAT
SEMANGAT SAHIFAH DALAM PEMBINAAN
BANGSA MALAYSIA
YANG SEJAHTERA
Ab.
Halim Ismail
Dhimmiy
ialah terminologi yang merujuk kepada warga
bukan Islam yang berada di bawah pemerintahan Islam. Hak-hak mereka dilindungi
sepenuhnya oleh pemerintah sama sebagaimana perlindungan yang diberi kepada
orang-orang Islam sendiri. Abd al-Karim
Zaidan menegaskan bahawa bila warganegara bukan Islam tinggal di bawah
pemerintahan Islam, mereka memperolehi kedudukan yang khusus dan dikenal
bersama kumpulan-kumpulan minoriti yang lain sebagai ahl al-dhimmah[1].Dhimmah
dalam bahasa Arab bermaksud perjanjian, jaminan dan keamanan. Kelompok
bukan Islam dipanggil ahl al-dhimmah (the people of the pact) atau dhimmiy
kerana mereka telah mengikat perjanjian dengan pemerintah Islam serta Allah
dan Rasul-Nya yang memberi mereka perlindungan dan jaminan keselamatan.
Kedudukan mereka adalah sama seperti orang-orang yang diberi status warganegara
oleh sesebuah kerajaan kepada orang asing yang menduduki sesebuah negara yang
berikrar akan mematuhi perlembagaan negara tersebut. Atas dasar ini kedudukan dhimmiy dalam
negara Islam adalah sebagaimana kedudukan warganegara yang sah.
Demikianlah
pandangan yang dipersetujui oleh para fuqaha.[2] Dhimmiy dilindungi dari segi
kehidupan, harta, kepercayaan agama dan ibadah, perniagaan dan undang-undang
peribadi. Sebagai imbalan kepada jaminan
tersebut mereka dikehendaki membayar jizyah[3]
seperti mana orang-orang Islam yang diwajibkan membayar zakat. Dengan bayaran jizyah mereka dilayan
sama[4]
sebagaimana orang-orang Islam. Dengan membuat bayaran tersebut, mereka diberi
pengecualian dari berjihad atau berperang bagi mempertahankan negara iaitu
tugas yang dipertanggungjawabkan ke atas orang-orang Islam.
Kehadiran
kelompok yang dipanggil dhimmiy di tengah-tengah masyarakat Islam
menjadi ketara ekoran gerakan-gerakan ketenteraan yang berjaya melebarkan
penguasaan Islam ke atas wilayah-wilayah baru.
Zaman pemerintahan Umar al-Khattab iaitu khalifah Islam yang kedua,
merupakan permulaan gerakan perluasan wilayah atau futuhat Islamiyyah. Dalam
tempoh ini dapat disaksikan bilangan orang-orang bukan Islam yang besar
jumlahnya bergabung dan berada di bawah pemerintahan Islam. Penguasaan ke atas wilayah-wilayah yang
dulunya dikuasai oleh kuasa-kuasa Rom dan Parsi, menuntut kaedah yang lebih
kemas bagi melayani penduduk bukan Islam di wilayah-wilayah tersebut. Para pemerintah selepas Umar al-Khattab,
khususnya di era Bani Umayyah dan Bani Abbasiyyah, telah pula memperluaskan
empayar Islam hingga meliputi wilayah-wilayah di utara Afrika termasuk Maghrib
dan Mesir lalu menjangkau kemudiannya ke timur ke benua Indo-Pakistan dan juga
wilayah-wilayah di sempadan negeri China. Kelompok dhimmiy, yang asalnya
dirujuk kepada orang-orang Yahudi dan Nasrani, kini diperluas hingga meliputi
orang-orang Kristian Koptik di Mesir, orang-orang Majusi dan Hindu di India.
Dari pertengahan kurun ketujuh sampai akhir kurun kesebelas, lebih separuh dari
para penganut agama Kristian berada di bawah wilayah yang diperintah oleh
Islam.
Dhimmiy:
Warganegara Kelas Dua?
Isu
mengenai dhimmiy dan bayaran jizyah bukanlah perkara yang baru
muncul di zaman para khalifah Islam.
Perkara ini mempunyai tunjangan dari al-Quran. Mengenai hal ini, rujukan
dibuat kepada ayat 29, Surah al-Taubah:
قَاتِلُوا الَّذِينَ
لَا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَلَا بِالْيَوْمِ الْآخِرِ وَلَا يُحَرِّمُونَ مَا حَرَّمَ
اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَلَا يَدِينُونَ دِينَ الْحَقِّ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ حَتَّىٰ يُعْطُوا الْجِزْيَةَ عَن يَدٍ
وَهُمْ صَاغِرُونَ.
Perangilah orang-orang yang tidak beriman kepada Allah
dan tidak beriman kepada hari akhirat dan tidak mengharamkan apa yang
diharamkan oleh Allah dan Rasul-Nya dan tidak beragama dengan agama yang benar,
iaitu dari orang-orang yang diberikan Kitab (kaum Yahudi dan Nasrani), sehingga
mereka membayar jizyah dengan patuh sedang mereka dalam keadaan tunduk
(al-Taubah 9:29)
Ayat
ini memerintahkan orang-orang Islam supaya memerangi mereka yang tidak beriman
dengan Allah dan Hari Kiamat dari kalangan Ahl al-Kitab; Yahudi dan Nasrani,
hinggalah mereka setuju membayar jizyah. Hadis-hadis telah memperincikan
perintah tersebut. Antara yang diperinci oleh hadis ialah mereka ditawar dengan
tiga pilihan - sama ada memeluk Islam atau (sekiranya enggan memeluk Islam),
mereka dikehendaki membayar jizyah atau (sekiranya mereka menolak
kedua-dua pilihan ini) pilihan ketiga iaitu mereka akan diperangi. Golongan
yang menolak untuk memeluk Islam dan sedia membayar jizyah merupakan
golongan dhimmiy yang dilindungi dan hak-hak mereka dijamin oleh
pemerintahan Islam.
Bagaimanapun
konsep dhimmiy dan pelayanan terhadap mereka telah menjadi bahan kajian
pelbagai pihak yang sebahagiannya menggunakan konsep ini untuk
memburuk-burukkan Islam dan menjadikannya sebagai bukti diskriminasi,
penindasan dan amalan perhambaan terancang oleh Islam terhadap orang-orang
bukan Islam bagi menjadikan mereka ipso facto dhimmis atau “warganegara
kelas dua’. Ayat al-Quran dengan maksud“sehingga mereka membayar jizyah
sedang mereka dalam keadaan tunduk” (al-Taubah, 29), ditafsir bagi
menggambarkan bagaimana Islam menentukan cara membayar jizyah yang
merendah dan menghina serta menjatuhkan maruah golongan dhimmiy. Mereka
menggambarkan seolah-olah adanya kaedah khusus yang perlu dipatuhi oleh
golongan dhimmiy semasa menyerahkan wang jizyah, sebagai lambang
kehinaan dan kerendahan martabat mereka.
Gambaran ganjil ini sering diungkit dan diulang bagi membuktikan bahawa
Islam adalah agama yang diskriminatif, menindas dan menghina manusia
(orang-orang bukan Islam).
Berhubung
dengan perkataan saghar dalam ayat 29, Surah al-Taubah: حتى يعطوا الجزية وهم صاغرون (sehingga
mereka membayar jizyah sedang mereka dalam keadaan tunduk), kebanyakan
ulama[5]
menolak tafsiran yang membawa maksud ‘merendah dan menghina’ orang-orang bukan
Islam ketika membayar jizyah seperti tunduk dan berada diposisi lebih
rendah ketika menyerahkan bayaran. Imam Nawawi menolak gambaran demikian dan
menegaskan bahawa tiada sumber yang memberi gambaran demikian.[6]
Jumhur ulama juga menolak penafsiran seumpama itu. Kebanyakan mereka
berpandangan jizyah hendaklah diambil dengan cara yang baik dan penuh
hormat. Imam Nawawi menggambarkan ‘baik dan tertib’ itu adalah ‘sebagaimana
seseorang itu mengambil kembali bayaran hutang’.[7]
Hal yang sama disebut oleh Ibn Qudamah dalam kitab al-Mughni.[8]
Ibn
Qayyim pula menegaskan bahawa gambaran cara mempersembahkan jizyah yang
bersifat menghina itu tidak mempunyai dalil, tidak bersandarkan nas dan tidak
bersumber dari Rasulullah, dan para Sahabah tidak memperlakukan demikian.[9] Saghar atau saghirun dalam ayat
tersebut, menurut Ibn Qayyim, membawa erti “iltizam mereka (untuk akur dan
patuh) dengan perlaksanaan hukum negara dan sedia membayar jizyah”. Imam
Shafie menafsirkan bahawa ‘kesediaan membayar jizyah’ itu telah mewakili
maksud saghar iaitu sebagai
pertanda umum ketundukan ‘mereka yang dikuasai’ terhadap ‘pemerintah yang berkuasa’.[10]
Dr Yusof al-Qaradawi, sama sebagimana Imam al-Shafie, mengertikan ‘tunduk’
sebagai menyerah dan patuh kepada peraturan dan undang-undang pemerintah Islam.[11]
Harus
disedari bahawa jizyah tidak dikenakan kepada semua orang bukan Islam.
Hanya lelaki dewasa yang sihat dan mampu mengangkat senjata sahaja diwajibkan
membayar jizyah. Wanita, kanak-kanak, orang-orang yang tidak mampu
kerana miskin, hamba-hamba sahaya, orang kurang upaya; buta, cacat, lumpuh,
para ahbar (pendeta Yahudi) dan ruhban (pendeta Nasrani), buruh
harian, pesakit kronik (sekalipun kaya) dikecualikan dari membayar jizyah.
Oleh kerana jizyah juga menjadi balasan kepada jaminan pemerintah
terhadap keselamatan warga dhimmiy, maka terdapat kes-kes pemerintah
Islam memulangkan kembali bayaran jizyah apabila ternyata mereka tidak
lagi mampu menjamin keselamatan para dhimmiy. Abu Yusuf, dalam al-Kharaj, menyebut bahawa
Abu Ubaidah al-Jarrah pernah memulangkan kembali bayaran jizyah kepada
penduduk di beberapa daerah di Syria, apabila tentera Islam tidak lagi dapat
menjamin keselamatan mereka ekoran bertambahnya gerakan-gerakan ketenteraan Rom
di sempadan yang ingin merampas kembali daerah-daerah tersebut dari tangan
tenterra-tentera Islam. Sebaliknya apabila golongan dhimmiy bertindak
bergabung dengan pasukan ketenteraan bagi mempertahankan keselamatan bersama,
mereka bukan sahaja tidak dikenakan jizyah bahkan mendapat hak dari
harta rampasan perang.[12]
Sekiranya mereka kemudiannya memeluk Islam, status dhimmiy dengan
sendirinya terlucut dan mereka kini berkewajipan pula membayar zakat dan
bukan lagi jizyah. Ternyata
istilah dan kategori dhimmiy tidak bertujuan merendah-rendahkan
kedudukan warga bukan Islam sebaliknya istilah tersebut membuktikan ‘komitmen
pemerintah Islam untuk melaksanakan amanah perlindungan terhadap mereka’.[13]
Baginda
Rasulullah s.a.w. Islam secara jelas dan tegas menganjurkan supaya berlaku
adil, saksama dan bertimbang rasa terhadap insan sama ada Muslim atau bukan
Muslim, khususnya golongan dhimmiy. Ini disebabkan ‘ahd al-dhimmah
(perjanjian melindungi dhimmiy) bukan sekadar perjanjian biasa tetapi
‘perjanjian dari Allah, Rasul-Nya dan masyarakat Islam’[14]
Dalam satu Hadis Sahih, Baginda bersabda dengan maksud, “Sesiapa yang membunuh
orang kafir yang telah mengikat perjanjian (mu’ahid), dia tidak akan
mencium bau harum syurga, pada hal bau syurga itu dapat dicium dari jarak empat
puluh tahun”.[15] Dalam satu hadis lagi,
Baginda bersabda yang bermaksud, “Sesiapa yang menyakiti kafir dhimmiy,
maka aku adalah musuhnya pada Hari Kiamat”.[16]
Juga dalam satu hadis yang lain. “Sesiapa yang menyakiti ahl al-dhimmah,
maka dia telah menyakitiku dan sesiapa yang menyakitiku dia telah menyakiti
Allah”.[17] Tulisan al-Qaradhawi mencatatkan pandangan
bahawa perbuatan mengumpat ahl al-dhimmah adalah haram sebagaimana
haramnya mengumpat seorang Muslim.[18]
Bahkan Islam bertindak lebih jauh dengan mengangkat kedudukan dhimmiy setingkat
dengan orang-orang Islam dari segi hak dan tanggungjawab. Seperti yang
terkandung dalam ungkapan yang masyhur oleh para fuqaha لهم ما لنا و عليهم ما علينا (bagi mereka
hak yang sama seperti apa yang kita miliki dan ke atas mereka tanggungjawab
yang sama seperti yang kita tanggung).[19]
Amir al-Mukminin Umar al-Khattab suatu hari menemui
seorang Yahudi tua yang buta lagi dhaif bergelandangan meminta sadaqah dan
apabila diketahui tujuan Yahudi tua ini berbuat demikian ialah untuk
mendapatkan wang bagi membayar jizyah, jiwa Umar terkesan sekali lalu
memerintah bayt al-maal (perbendaharaan negara) mengambil tanggungjawab
menjaga keperluan orang tua itu sepanjang hayatnya dan Umar mengungkap, “Kita
telah tidak berlaku adil kepadanya, kita mengutip jizyah semasa mudanya tetapi
kita mengabaikannya semasa tuanya”.[20] Umar turut memberi interpretasi yang menarik
terhadap ayat al-Quran, Surah al-Taubah[21],
apabila beliau menafsir perkataan al-fuqara dalam ayat tersebut sebagai
merujuk mereka yang dhaif dari kalangan Muslimin sementara al-masakin
pula kepada golongan dhimmiy Kristian dan Yahudi yang berada di bawah
pemerintahan Islam. Antara kisah menarik tentang keadilan Umar melayani dhimmiy
ialah bagaimana beliau memerintah supaya dilaksanakan qisas terhadap anak ‘Amr
ibn al-‘As, Gabenor Mesir ketika itu kerana anaknya telah memukul seorang
pemuda Kristian Koptik.[22]
Sekiranya para pengkaji ini mengambil sikap yang lebih
objektif dan adil mereka akan dapati bahawa sikap dan layanan Islam terhadap dhimmiy
sepanjang sejarahnya, adalah luar biasa dan melampaui piawai yang pernah
ditemui oleh sejarah. Mark R. Cohen[23]
merumus dalam bukunya Under Crescent and Cross, “that while dhimmis were
certainly not living under any sort of interfaith utopia, they did have better
living conditions than nonbelievers in the Christian West”. Gianstefano C. Martin menyebut dalam
thesisnya, The Dhimmi Narative, “One can certainly argue that
considering the times, the degree of respect and toleration afforded
non-Muslims as religious minorities in Muslim lands was much greater than that
afforded non-Christian in Christian land”.[24] Fathi Osman mengemukakan pandangan yang sama
bila beliau menyebut, “The percepts relating to ahl al-dhimmah or the
non-Muslim inhibitants of the Muslim state are very advanced in terms of
achieving justice and good treatment, in case they are placed within their
historical context, and compared with what is happening in the major states at
the time.[25]
Dhimmiy: Relevenkah kini?
Dhimmiy dalam maksud dan pengertian yang difahami, sudah tidak dapat diaplikasi
dalam suasana dunia hari ini. Munculnya kelompok dhimmiy di zaman-zaman
awal Islam adalah hasil peperangan dan perluasan wilayah atau terjadi sebagai
akibat langsung dari jihad dan perang (al-Taubah 9:29). Akibatnya muncul
‘kelompok bukan Islam yang dikuasai’ atau yang membuat keputusan untuk tunduk
dan berada di bawah pemerintahan Islam atau mereka yang mengikat perjanjian
bagi mendapat perlindungan dari pemerintahan Islam. Namun perang dan penaklukan
bukan lagi merupakan norma yang lumrah bagi negara-negara moden bagi
menyelesaikan masalah. Kini ada undang-undang antarabangsa yang dipersetujui
bersama serta peranan mahkamah antarabangsa yang diiktiraf oleh negara-negara
dunia. Era perluasan wilayah dan pengembangan pengaruh keagamaan melalui
ketenteraan tidak lagi berlaku dalam masyarakat hari ini.
Dengan demikian tiada lagi kelompok bukan Islam yang
menyerah dan tunduk kepada sebuah kuasa pemerintah Islam yang dominan seperti
masa-masa lalu. Ini menjadikan kategori dhimmiy tidak lagi relevan. Hal
ini ditambah dengan kenyataan bahawa sebahagian besar dari kelompok bukan Islam
yang ada hari ini dilahir dan membesar dalam negara-negara Islam. Mereka bukan
lagi dhimmiy, kerana keberadaan mereka di negara-negara Islam
bukan akibat penaklukan dan perluasan wilayah atau natijah dari
perjanjian-perjanjian damai. Mereka lahir di negara-negara tersebut dan itulah
negara tempat tumpah darah mereka dan di situ jugalah mereka membesar dan
mencari rezeki penghidupan. Ini antara realiti baru yang berbeda dari apa yang
berlaku di zaman-zaman awal Islam.
Setelah berabad-abad masa berlalu, mereka yang bukan
Islam di negara-negara Islam bukan lagi minoriti lemah yang perlu dilindungi
atau meminta untuk dilindungi. Mereka kini merupakan bahagian yang integral
dari rakyat keseluruhan. Mereka turut memainkan peranan, yang sebahagiannya
amat signifikan dalam pembangunan negara sejak sekian lama. Dalam bidang-bidang
tertentu mereka memiliki kekuatan yang terkadang melebihi kekuatan yang
dimiliki orang-orang Islam sendiri. Sejarah moden mencatatkan bagaimana
kelompok bukan Islam bersama penduduk yang lain turut berperang dan terkorban
dalam memperjuangkan kemerdekaan negara. Setelah kemerdekaan diperolehi
sebahagian mereka menjadi anggota tentera dan polis yang bertanggungjawab
mempertahankan kedaulatan dan keamanan negara. Mereka juga mungkin menjadi
penggerak utama kemajuan ekonomi negara serta turut membayar pelbagai jenis
cukai sebagaimana yang dibayar oleh warganegara-warganegara yang lain. Apa
istilah yang sesuai bagi mereka kalau tidak warganegara! Istilah dhimmiy jelas tidak lagi sesuai
untuk menerangkan sifat mereka.
Perubahan-perubahan yang terjadi selepas kejatuhan
Khalifah Uthmaniah dan period pasca kolonialisme telah mengubah sama sekali
geo-politik negara-negara Islam. Natijahnya terbentuklah rupa pemerintahan yang
berbeda dari pemerintahan di zaman-zaman Rasulullh s.a.w., Khulafa’
al-Rasyidin, Daulah Umayyah dan Abbasiyah. Sejarah moden melihat kemunculan
negara-negara bangsa (nation states) yang berbeda dari negara
kekhalifahan Islam tradisi. Negara-negara Islam pasca-penjajahan dibangun hasil
perjuangan bersama orang-orang Islam dan bukan Islam. Kelompok bukan Islam
akhirnya diiktiraf sebagai mempunyai kedudukan yang sama, sekalipun mereka
merupakan golongan minoriti. Di sesetengah negara Islam mereka merupakan
golongan yang signifikan dari segi bilangan dan peranan. Tentunya dalam situasi
seperti ini, bertindak melayani mereka sebagai dhimmiy akan hanya
mengundang ketegangan, penentangan dan ketidakstabilan.
Suatu hal yang harus diakui bahawa kebanyakan
negara-negara Islam moden bergerak menuju sistem demokrasi. Kedudukan rakyat
dan konsep kewarganegaran atau muwatanah (citizenship) telah diterima
pakai sebagai konsep yang dianggap paling baik dan bersifat sejagat.
Kewarganegaraan dilihat sebagai satu kontrak sosial antara individu dengan satu
komuniti politik iaitu negara. Negara menyediakan perlindungan dan keperluan
ekonomi, politik dan sosial berdasarkan undang-undang dan perlembagaan yang
memberi layanan yang sama kepada semua individu sebagai manusia.
Individu-individu pula akan memberi kepatuhan kepada negara dan menggunakan
undang-undang yang digubal melalui parlimen bagi mendapatkan dan mempertahankan
hak-haknya.
Konsep ini dilihat sesuai dengan undang-undang Islam
yang mendokong konsep keadilan, kesatuan manusia, kehormatan insan, kebebasan
beragama, kesamaan hak dan lain-lain. Menurut Qasim Saeed, konsep
kewarganegaraan moden seperti ini tidak bermasalah kerana ia bersesuaian dengan
konsep bay’ah[26]
dalam Islam. Syed Sikandar pula menegaskan bahawa konsep kewarganegaraan yang
diaplikasi ini konsisten dengan maqasid al-shari’ah dan selari dengan
konsep egalitarian Quran dan Sunnah.[27]
Orang-orang bukan Islam hari ini adalah warganegara yang tidak terikat lagi
dengan parameter dhimmah dan kewajipan membayar jizyah,
sebaliknya mereka tertakluk kepada etika dan norma sejagat yang mendokong
keharmonian hidup semua warga, saling menghormati agama-agama lain dan menjaga
sensitiviti para penganutnya serta tiadanya pemaksaan peraturan sosial oleh
mana-mana pihak yang dominan. Keadaan
ini mendorong para sarjana memberi saranan bahawa wacana moden masa kini harus
keluar dari paradigma tradisi: iaitu
berubah dari ‘aqd al-dhimmah kepada dustur (perlembagaan) dan dari
dhimmah kepada muwattanah (warganegara).
Beberapa orang tokoh seperti Javed Ahmad Ghamidi,
Fathi Osman, Abu al-Majd cenderung menyatakan bahawa peraturan dan hukum
tentang dhimmiy adalah bersifat contextual and situational,
terkait dengan latar belakang sejarah tersendiri yang tidak wujud lagi dalam
konteks sekarang. Bagi Ghanoushi, ayat 29, Surah al-Taubah tersebut tidak
bersifat umum tetapi merujuk kepada satu peristiwa yang khusus iaitu melibatkan
orang-orang Yahudi di Khaybar. Bagi Ghanoushi konsep dhimmah adalah
ekspresi sejarah hubungan Muslim dan bukan Muslim yang sudah tidak valid lagi.
Fahmi Huwaydi, bahkan menulis bukunya Muwatinun la Dhimmiyyun (Warganegara
bukan lagi Dhimmi). Beliau menyebut dalam bukunya, “But it (dhimamh) lost
its sense of responsible use in treating non-Muslims in the course of history.
As such, he does not see any reason for adhering to this name in relation to
non-Muslim today”.[28]
Pandangan-pandangan ini memberi makna bahawa dhimmiy
bukanlah konsep yang tegar (rigid), bersifat tetap dan perlu dipakai sepanjang
zaman. Apabila masa berubah dan suasana bertukar, konsep ini menjadi tidak
relevan dan tidak sesuai untuk dikuatkuasakan. Sultan Abd al-Majid, pemerintah
Turki ‘Uthmani, pada tahun 1839 melalui perintah Khatti-Sherif of Gulhane
telah mengisytiharkan prinsip persamaan untuk semua rakyatnya tanpa mengira
agama dan kepercayaan. Perintah tersebut
diikuti oleh perintah Khatti-Humayun, pada tahun 1856, yang
sekali lagi mengisytiharkan prinsip persamaan antara orang-orang Islam dan
bukan Islam diikuti dengan penghapusan jizyah sepenuhnya serta kebenaran
untuk orang-orang bukan Islam menyertai tentera. Ini memberi pengertian bahawa
sejak itu kelompok yang dipanggil dhimmiy sudah tidak wujud lagi.
Di negara-negara hari ini, termasuk di Malaysia, warga
bukan Islam tidak lagi berhadapan dengan desakan membuat pilihan, sama ada
memeluk Islam, atau tunduk membayar
jizyah atau diperangi. Tidak ada sebab yang membolehkan pihak pemerintah di
negara ini berbuat demikian. Apatah lagi kelompok bukan Islam sendiri adalah
bahagian dari apa yang disebut kerajaan dan pemerintahan dan bilangan mereka
signifikan besar. Walaupun Islam dicatat sebagai agama negara, namun sistem
demokrasi yang dipegang dan perlembagaan yang dijunjung, memberi mereka
kebebasan penuh dalam soal agama dan kepercayaan.
Namun demikian masih terdapat kecenderungan beberapa
pihak untuk berpegang secara ketat dengan karya-karya klasik tentang konsep harbi
dan dhimmiy, lalu cuba menafsir fenomena hari ini dengan menggunakan
paradigma yang sama tanpa mengambilkira konteks zaman, realiti dan perubahan-perubahan baru yang telah terjadi.
Sebarang dasar yang diasas kepada pendekatan ini akan berakhir dengan kegagalan
yang mencomotkan wajah Islam di mata masyarakat. Kata-kata al-Shatibi yang
sering dikutip menyebut bahawa sebarang usaha memahami nas dan mengaplikasinya
tanpa mengambilkira konteks nas tersebut, merupakan tindakan yang counterproductive.[29]
Ketaksuban kepada teks tradisi dan pandangan-pandangan ulama silam serta
kegagalan memahami al-waqi’ atau realiti kini mengakibatkan munculnya
pandangan dan kesimpulan yang ganjil. Seorang tokoh agamawan pernah mengaitkan
penentuan dhimmiy-harbi dalam sebuah negara yang mengamalkan demokrasi
dengan kepatuhan kepada kepimpinan politik .[30]
Di kebanyakan negara, golongan yang bukan Islam
merupakan rakan dalam pembangunan dan pemerintahan. Mereka bukan lagi kelompok
lemah yang mengharapkan belas ihsan, juga bukan ‘rakyat kelas dua’ yang harus
tunduk dan akur tanpa pilihan. Soal sekarang bukan lagi dhimmiyyun kepada muwatinun tetapi taqaasam
al-sultah (power-sharing). Dr Siddiq Fadil menghujah, “Justeru, yang mereka
perlukan bukan dhimmah (perlindungan) tetapi power-sharing
(perkongsian kuasa) setimpal dengan kekuatan mereka.”[31]
Persoalan yang berbangkit ialah apakah orang-orang Islam mempunyai sikap
terbuka lalu sedia menerima mereka yang bukan Islam sebagai rakan penuh dalam
pembangunan dan kuasa pemerintahan?
Sahifah Madinah
Dalam mendepani zaman moden, Islam mempunyai
prinsip-prinsip yang kuat dalam membina bentuk hubungan antara warga Islam dan
bukan Islam yang mampu menjamin kehidupan yang sejahtera dalam sesebuah negara.
Dalam hal ini rujukan terpenting ialah Sahifah Madinah[32] atau Piagam
Madinah iaitu satu gagasan politik bernegara oleh Nabi Muhammad s.a.w. yang
meletakkan dasar-dasar penting hubungan warga bukan Islam dengan warga Islam.
Piagam ini mengandungi 47 artikel dengan bahagian pertama (artikel 1 hingga 23)
mengenai hak dan tanggungjawab orang-orang Islam yang terdiri dari Muhajirin
dan Ansar. Sementara bahagian kedua (artikel 24 hingga 47) berkaitan dengan hak
dan tanggungjawab orang-orang Yahudi. Piagam yang didahului dengan perundingan
dengan pihak-pihak yang terlibat, diterima tanpa bantahan oleh semua warga
Madinah.
Beberapa artikel dari piagam ini wajar dirujuk.
Antaranya Artikel 1 yang memulakan pernyataan dengan basmalah dan
penegasan bahawa piagam tersebut dari Nabi Muhammad sebagai Rasul Utusan Allah,
antara orang-orang mukmin dan muslim dari Quraisy (Muhajirin) dan ahli Yathrib
(Ansar dan Yahudi) dan “orang-orang yang bersama mereka lalu masuk ke dalam golongan mereka
dan berjuang bersama-sama mereka”. Artikel 2 menjelaskan, “Bahawa
mereka adalah satu umat yang berbeza dari manusia lain (ummatun wa-hidah min
du-nin-nas)”. Artikel 25 versi Ibn Hisham menyebut secara jelas tentang
kaum Yahudi yang didahului dengan Yahudi Bani 'Awf bahawa, “kaum Yahudi Bani
‘Awf adalah satu umat bersama orang-orang mukmin” (wa-annal-yahuda bani-‘auf
ummatun ma’al mu’minim) dan diikuti Yahudi-Yahudi Bani Najjar,
Bani al-Harith, Bani Saidah, Bani
Jusham, Bani al-Aus, Bani Tha’labah, Jafna dan Bani Shutaybah. Ini memberi
makna bahawa piagam ini mengiktiraf semua kelompok yang berada di Madinah
sebagai warga masyarakat Madinah (citizens of Medinan society). Nabi s.a.w.
menyebut dengan jelas tiap kelompok Yahudi yang terlibat serta tanggungjawab
individu dan tanggungjawab kemasyarakatan yang harus mereka penuhi. Mereka
diberi kebebasan mengamal ajaran agama masing-masing tanpa diganggu, namun mereka
memikul tanggungjawab bersama ketika negara diancam iaitu berkewajipan
menyediakan bantuan fizikal dan kewangan bagi mempertahankan Madinah. Artikel
39 pula menyebut bahawa, “Kota Yathrib adalah wilayah yang terpelihara aman
bagi mereka yang mendokong Piagam ini”, yang membawa erti jaminan keamanan Kota
Yathrib bagi semua warganya. Sementara Artikel 40, “Jiran hendaklah
diperlakukan sebagai satu jiwa, tidak boleh dilakukan terhadapnya sebarang
bahaya dan dosa” memberi rasa selamat dan aman yang diperlukan dalam kehidupan
bermasyarakat. Tentang kehormatan wanita, Artikel 41 mengingatkan, “Tidak boleh
dihampiri kehormatan wanita melainkan dengan izin keluarganya sendiri”.
Jelas melalui sahifah ini satu kontrak sosial (social
contract) telah terbentuk lalu melahirkan sebuah komuniti baru yang
pluralistik, dikenali sebagai ummah yang menggabungkan kaum Muslimin
(orang-orang Muhajirin dan Ansar) dan berbagai kelompok kaum Yahudi yang berada
di Madinah. Sahifah mengandungi asas kehidupan bersama yang aman (peaceful
co-existence) yang jelas, berdasarkan prinsip keadilan, saling menghormati
dan pengiktirafan hak-hak asasi semua pihak. Sahifah berjaya menyatukan
kota yang dihuni oleh pelbagai kelompok dan kabilah, pelbagai agama, budaya dan
bahasa. Hasilnya ialah ‘sebuah komuniti tunggal’ (one single community)
yang berjaya menutup ruang untuk sebarang usaha diskriminatif dan menghalang
sesiapa dari merasai diri sebagai ‘warganegara kelas dua’. Demikian kita
mendapati bagaimana Risalah yang dibawa Baginda s.a.w. diterjemahkan secara
praktis memenuhi maqasid al-syaria’ah.
Piagam ini menjadi konstitusi demokrasi pertama dalam
sejarah pemerintahan demokrasi dunia. Dengan piagam ini undang-undang (rule
of law) mengambilalih wewenangan kabilah-kabilah. Lahir dari konstitusi ini
negara Islam pertama yang terbentuk berasaskan masyarakat berbilang agama,
bangsa dan budaya. Secara jelas piagam ini meletakkan kebebasan, keadilan dan
persamaan sebagai asas utama sebagai refleksi dari ajaran-ajaran al-Quran dan
menolak sebarang bentuk pemaksaan, ketidakadilan dan diskriminasi. Ini menjadi
contoh bagaimana sebuah piagam yang dibentuk bagi mengatur kehidupan manusia
berasaskan petunjuk dari wahyu ilahi.
Gagasan yang terkandung dalam Sahifah
menggambarkan keterbukaan dan toleransi Islam dalam mendepani dan menyelesaikan
masalah-masalah berat berkait dengan isu-isu kepelbagaian kaum, agama dan
budaya yang kini dihadapi oleh hampir semua negara moden. Model Sahifah
adalah jelas, mudah dan tanpa kekaburan dan seharusnya menjadi rujukan asas
dan awal tentang model Islam tentang hubungan Islam dan bukan Islam serta
prinsip hidup bersama. Hal ini didukung oleh Syed Sikandar Haneef bila beliau
menyebut, “constitutional precedent of the Prophet (Sahifah al-Madinah),
predating the law of dhimmah is an ipso facto evidence of the
original position on non Muslim’s equal nationality status in Islam.”[33]
Piagam Keistimewaan
Sejarah Islam turut menyimpan dokumen autentik lain
yang dibuat semasa hayat Rasulullah s.a.w. Selain dari dokumen Sahifah
Madinah yang terkenal itu, Baginda Rasulullah s.a.w. pernah membuat
perjanjian yang amat bersejarah dengan orang-orang Kristian dari Gereja St.
Catherine[34], Pada
tahun 628 Masehi, satu perwakilan dari Gereja St. Catherine’s, Sinai, datang
menemui Nabi Muhammad
s.a.w. lalu meminta jaminan perlindungan dari Baginda.(s.a.w). Baginda diminta
menulis bagi mereka dokumen yang dikenali sebagai Piagam Keistimewaan (Charter
of Privileges)[35]
yang mengandungi janji dan jaminan, yang menggambarkan sikap tasamuh antara
agama yang luar biasa. Piagam ini mengiktiraf orang-orang Kristian sebagai
sekutu Islam dan memberi mereka sepenuhnya kebebasan beragama, jaminan
memelihara gereja-gereja mereka dan ikatjanji untuk mempertahankan mereka dari
sebarang gangguan. Piagam tersebut ditulis oleh Ali ibn Abi Talib dan
disaksikan oleh 16 orang para sahabat serta ditandatangani dengan cap tangan
Baginda sendiri. Diserta di bawah terjemahan Piagam tersebut:
“Ini adalah pesan
dari Muhammad bin Abdullah, sebagai perjanjian bagi siapa pun yang menganut
Kristian, jauh dan dekat, bahwa kami bersama dengan mereka (a convenant to
those who adopt Christianity, near and far, we are with them). Sesungguhnya
aku, para pelayan, para penolong dan para pengikut akan membela mereka, karena
orang-orang Kristian adalah warganegaraku; dan demi Allah! Aku bertahan melawan apa pun yang tidak
menyenangkan mereka.
Tidak ada paksaan
yang boleh dikenakan ke atas mereka. Tiada para hakim mereka boleh dihalang
dari menjalankan tugas-tugas mereka. Tiada biarawan mereka boleh dikeluarkan
dari biara-biara mereka. Tidak ada yang
boleh memusnah rumah-rumah ibadah mereka atau merusaknya, atau membawa apa pun
daripadanya ke rumah-rumah umat Islam.
Jika ada yang
memgambil hal-hal tersebut maka ia akan merusak perjanjian dengan Allah dan
tidak mentaati Rasul-Nya. Sesungguhnya, mereka adalah sekutuku dan mendapatkan
piagam janji keamanan dari kami akan
melawan apa pun yang mereka benci (they are my allies and have my secure
charter against all that they hate).
Tidak ada yang
memaksa mereka untuk berpergian atau mengharuskan mereka untuk berperang. Umat
Islam wajib bertempur untuk mereka. Jika ada perempuan Krisian menikahi lelaki
Muslim, hal ini tidak boleh dilakukan tanpa persetujuan perempuan itu. Dia
tidak dapat dilarang untuk mengunjungi gerejanya untuk bersembahyang dan
berdoa.
Gereja-gereja
mereka harus dihormati. Mereka tidak boleh dilarang memperbaiki dan menjaga
perjanjian-perjanjian sakral mereka. Tidak ada dari antara bangsa (Muslim) yang
boleh tidak mematuhi perjanjian ini hingga Hari Akhir (No one of the nation (Muslims) is to
disobey the covenant till the Last Day (end of the world).”
Dua klausa yang menarik dalam perjanjian itu ialah,
pertama kata-kata yang berbunyi: “Ini adalah pesan dari Muhammad bin Abdullah, sebagai
perjanjian bagi siapapun yang menganut agama Kristian, jauh dan dekat,
bahawa kami bersama mereka”, kedua kata-kata yang berbunyi, “Tiada
Muslim boleh ingkar, tidak mematuhi perjanjian ini hinggalah ke Hari Akhir”.
Kata-kata ini menjadikan perjanjian ini merentasi sempadan tempat dan melampaui
batas waktu. Dr. Muqtader Khan, Director of Islamic Studies, University of Delaware
dan felo di Institute for Social Policy and Understanding, perjanjian tersebut
mengenengahkan, “unprecedented examples of religious tolerance and
inclusiveness.”[36]
Contoh lain ialah perjanjian yang ditandatangani oleh
‘Umar al-Khattab dengan penduduk Aelia (Bayt al-Maqdis) pada tahun 637 Masehi.
Perjanjian ini memberi jaminan keamanan kepada penduduk Kristian, pemeliharaan
harta, kehidupan dan agama mereka secara jelas dan tegas. Maher Abu Munshar
dalam satu tulisannya Islamic Jerusalem: A Model for Multiculturalism,[37]
menganjurkan agar perjanjian ini dijadikan sebagai model bagi membangun
masyarakat pelbagai budaya dan agama. Sekiranya para pengkaji bersikap adil dan
tidak bias tentunya banyak yang boleh dipelajari dari khazanah dan
sejarah Islam untuk dijadikan panduan dalam usaha membina dunia yang lebih
harmonis.
Islam meletakkan prinsip-prinsip yang jelas sebagai
asas pembinaan negara melalui kerangka yang fleksibel, mampu menampung
keragaman yang wujud dalam masyarakat manusia termasuk dalam menangani isu-isu
kepelbagaian agama, bangsa dan budaya. Ketegasan Islam dalam mendokong konsep
dan prinsip kesatuan manusia sejagat, kemuliaan insan, kebebasan beragama,
keadilan dan pemeliharaan hak-hak insan perlu digarap bersama naratif
kegemilangan masa lalu dalam membina masyarakat baru khususnya di negara-negara
Islam. Beberapa dasar penting perlu dipertimbang dalam menentukan posisi
orang-orang bukan Islam dan polisi-polisi yang berkaitan dengan mereka. Antara
yang terpenting ialah asas-asas keadilan, kesatuan insan dan dasar tiada
pemaksaan dalam beragama. Perkara-perkara ini ditegaskan oleh al-Quran menerusi
ayat-ayat berikut:
Sesungguhnya
Allah menyuruh (kamu) berlaku adil dan berbuat kebajikan, memberi bantuan
kepada kerabat, dan Dia melarang (melakukan) perbuatan keji, kemungkaran dan
permusuhan. Dia memberi pengajaran kepadamu agar kamu dapat mengambil
peringatan. (Al-Nahl 16:90).
Wahai manusia! Sungguh telah Kami ciptakan kamu
dari seorang lelaki dan seorang perempuan, kemudian kami jadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku agar kamu saling
mengenal. Sungguh, yang paling mulia di antara kamu ialah orang yang paling
bertaqwa. Sungguh Allah Maha Mengetahui, Maha Teliti. (al-Hujurat 49:13).
لَا
إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ ۖ قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ.
Tidak ada paksaan dalam (menganut) agama (Islam).
Sesungguhnya telah jelas perbedaan antara petunjuk (yang benar) dari kesesatan.
(al-Baqarah 2:256).
Ghanushi berpandangan bahawa hukum-hukum umum yang
terdapat dalam ayat-ayat ini adalah pendirian de jure Islam tentang
kesaksamaan kewarganegaraan mereka yang bukan Islam.[38]
Di akhir-akhir ini hubungan antara kaum dan agama di
Malaysia berada di tahap membimbangkan akibat kenyataan-kenyataan berbaur
perkauman yang diungkap dengan nada kebencian dan dendam terhadap satu dengan
yang lain sama ada dari mereka yang beragama Islam atau yang bukan beragama
Islam. Sebahagian dari kenyataan ini
dibuat atas nama agama (Islam) dengan hujah mempertahankan kepentingan Melayu
dam Islam. Masing-masing saling menuduh dan mencabar termasuk melabel satu sama
lain sebagai pendatang dan penceroboh, membanding-banding sumbangan terhadap
kemajuan negara, dan meremeh ajaran dan upacara agama-agama lain. Terdapat juga
kenyataan dan tindakan-tindakan yang keterlaluan yang dibuat di luar batas
akhlak dan susila, tanpa mengambilkira sensitiviti pihak-pihak lain dan tidak
memikirkan kesannya ke atas keharmonian hubungan antara kaum. Sekiranya para
pemimpin negara tidak mengambil pendirian tegas berdasarkan prinsip hukum dan
masyarakat terbanyak tidak dididik supaya menghormati hak-hak pihak lain dan belajar
menghargai perbezaan dan kepelbagaian serta bersedia bertolak ansur, keadaan
akan menjadi lebih parah dan mungkin sahaja membawa bencana kepada negara.
Sejarah yang kita lalui memperlihat berbagai ketegangan dan konflik perkauman
berlaku sejak tahun 1945 termasuk peristiwa terburuk yang terjadi pada 13 Mei
1989.
Sebahagian dari semangat dan ciri-ciri Sahifah
tergambar dalam Perlembagaan Malaysia termasuk kebebasan agama, kewarganegaraan,
hak dan kesamarataan, peranan Parlimen selaku badan musyawarah dan
tanggungjawab bersama mempertahankan kewibawaan dan maruah negara. Bagaimanapun
perlembagaan harus didokong dengan kesedaran bersama secara tulus bagi
membangun kesejahteraan untuk semua berasaskan perkongsian hidup sebagai satu
keluarga besar Bangsa Malaysia dengan mengutamakan sikap toleransi, hormati
menghormati dan saling memahami. Harus ada kesediaan untuk bertolak ansur,
berkorban dan berakomodasi sejauh yang mungkin demi kesejahteraan menyeluruh
dan berpanjangan. Politik komunalisme yang biasanya ditandai emosi dan dan
kebencian akan menggagalkan apa juga usaha ke arah keharmonian dan
kesejahteraan hidup antara kaum.
Datuk Seri Najib Tun Razak dalam Perutusan Hari
Kebangsaan ke 52, 31 Ogos 2010, menegaskan “ …teras perpaduan kita harus
bersifat mapan. Untuk itu, asas integrasi rakyat Malaysia perlu berdasarkan
nilai-nilai yang dikongsi dan dipersetujui bersama oleh semua kaum seperti mana
terkandung dalam ideologi kebangsaan yakni rukun negara dan termaktub dalam
dalam Perlembagaan Persekutuan sebagai kontrak sosial nasional”. Kita amat
mengharap agar semua pihak berusaha merealisasi cita dan hasrat murni ini secara
bersungguh-sungguh dan dengan penuh keikhlasan. Sekedar pernyataan retorik dan
kosmetik tidak akan membawa kita ke mana-mana.
Sekian.
Sekian.
(Hj Abd Halim Ismail adalah Setiausaha Agong Wadah Pencerdasan Umat Malaysia)
[1] Berdasarkan
skema pengkategorian klasik, sekurang-kurangnya ada tiga kategori orang-orang
bukan Islam dalam hubungan dengan pemerintah Islam iaitu dhimmiy (mereka
yang dilindungi), harbi (mereka yang diperangi) mu’ahid (mereka
yang membuat perjanjian damai).
[2] Diungkap
oleh al-Qaradhawi dalam bukunya Golongan Bukan Muslim alam Masyarakat Islam
(ABIM, 1999), m.s xix . Pandangan yang sama juga disebut oleh Abd al-Karim
Zaidan dalam Ahkam al-Dhimmiyyun wa al-Musta’minin fi Dar al-Islam, m.s.
63. Demikian juga pandangan Abd al-Qadir Audah dalam Tasyri’ al-Jinaiy, m.s.
307.
[3] Jizyah dari perkataan ja-za-ya yang membawa pengertian
balasan. Dalam konteks ini jizyah bermaksud balasan bagi jaminan
keamanan dan perlindungan yang diberi kepada warga bukan Islam oleh
pemerintahan Islam.
[4] Diriwayat
dari Ali ibn Abi Talib, beliau berkata, “Mereka membayar jizyah agar
darah mereka senilai dengan darah kita dan harta mereka setaraf dengan harta
kita”…”dan diyat (bayaran denda kerana membunuh) sebanyak diyat
kita”.
[5] Namun
pengertian saghar dengan maksud melayani dhimmi dengan cara yang
merendah-rendah, dipegang oleh beberapa tokoh seperti Ibn Kathir, al-Sayuti dan
Zamakhsari. Lihat Syed Sikandar Shah Haneef dalam Non-Muslims’ Citizenship
in Islamic Law: A Critique from the Constitutional Perspective .Journal of
Islam In Asia, vol. 9, no 1.
[7] Dinukil
oleh Al-Nawawi dari kata-kata ulama تؤخذ برفق كأخذ الديون (disebut
dalam كفاية الأخيار).
[12] Kristian berdekatan dengan Antioch membuat keputusan untuk
berjuang bersama dengan kaum Muslimin. Mereka tidak dikenakan jizyah, bahkan
mendapat bahagian dari harta rampasan perang (Al-Baladhuri, m.s. 159. Lihat
Basam Zawadi, The Status of Non Muslim in the Islamic State, digital
publication. (http://www.call-to-monotheism.com/the_status_of_non_muslims_in_the_islamic_state)
[13] Siddiq
Fadhil, Pembinaan Bangsa Malaysia: Antara Wawasan Nasional dan Aspirasi
Islam, Kertaskerja Kongres Cendekiawan Melayu IV, 1995.
[18] Al-Qaradhawi, Golongan
Bukan Islam Dalam Masyarakat Islam, m.s. 11.
[19] Ini
sesuai dengan Hadis Nabi: فإذا قبلوا عقد الذمة فأعلمهم أن لهم ما للمسلمين وعليهم
ما على المسلمين.
[21] Ayat
9, Surah al-Taubah yang bermaksud: Sesungguhnya Sadaqah (zakat) itu adalah
untuk al-fuqaraa’ dan al-masakin.
[22] Seorang
pemuda Kristian Koptik tanpa disengajakan terpijak baju anak kepada ‘Amr ibn
al-‘As, Gabenor Mesir waktu itu. Lalu dipukulnya pemuda itu atas alasan
kedudukan yang mulia sebagai anak gabenor. Setelah diadu, Umar al-Khattab
membuat keputusan yang tidak memihak kepada ‘Amr dan anaknya. Berdasarkan hukum
qisas, pemuda Koptik itu dibenar memukul kembali anak ‘Amr. Dari peristiwa ini
timbul kata-kata Umar yang masyhur yang ditujukan kepada “Amr ibn al-‘As متى استعبدتم
الناس وقد ولدتهم أمهاتهم أحرارا (Bagaimana kamu
memperhambakan manusia yang dilahirkan merdeka oleh ibu-ibu mereka?)
[23] Mark
R. Cohen ialah seorang professor di Near Eastern Studies, Princeton University.
Dianggap cendekiawan utama berbangsa Yahudi yang pernah tinggal di bawah
pemerintahan Islam. Melalui bukunya Under Cresent and Cross beliau
membuat perbandingan layanan yang diberi kepada orang-orang Yahudi di bawah
pemerintahan Islam dengan yang diterima oleh rakan mereka Kristian di Barat.
[24] Gianstefano
C. Martrin, The Dhimmi Narrative: A Comparison Between The Historical and
The Actual In The Context of Christian-Muslim Relations in Modern Egypt. (Thesis
Paper, Naval Postgraduate School, California).
[26] Diulas
oleh Sayed Sikandar Shah Haneef dalam Non-Muslims’Ciitizenship in the
Islamic Law, berdasarkan tulisan Qasem Saeed, Citizenship and the issue
of the state in Islamic Thought.
[27] Syed
Sikandar Shah Haneef, Non-Muslims’ Citizenship in Islamic Law: A Critique
from the Constitutional Perspective. Journal of Islam in Asia, Vol 9, No 1
(2012).
[29] Dikutip
oleh Sayed Sikandar Sahah Haneef yang merujuk Ibrahim ibn Musa al-Shatibi, al-Muwafaqat,
vol.4 (Beirut) m.s. 98.
[30] Pada tahun 2012, seorang Timbalan Menteri di Jabatan
Perdana Menteri, ketika menjawab satu soalan di parlimen menjelaskan bahawa mana-mana orang bukan Islam yang taat kepada kepimpinan Perdana Menteri (waktu
itu) Datuk Seri Najib Razak yang beragama Islam, patuh kepada perjanjian
kontrak sosial dalam Perlembagaan Persekutuan ... mereka (termasuk dalam) kategori ‘kafir dhimmi’ yang boleh
dijadikan kawan. Istilah ‘kafir harbi’ pula katanya boleh terpakai
kepada DAP jika DAP berterusan menentang Islam secara terbuka.
[32] Piagam
ini digubal oleh Nabi Muhammad s.a.w. pada tahun 1 Hijrah (622 Msehi). Dinukil
dalam Sirah Rasulu Allah oleh Ibn Ishaq (meninggal 151H) dan Al-Sira
al-Nabawiyyah oleh Ibn Hisham (meninggal 213H). Selain itu terdapat dalam Bidayah
oleh Ibn Kathir, Kitab al-Amwal oleh Abu ‘Ubayd al-Qasim Ibn Sallam dan Tabaqat
oleh Ibn Saad. Oleh Muhammad Hamidullah, piagam ini diisytihar sebagai
konstitusi pertama tertulis di dunia seperti yang dihurai melalui bukunya The
First Written Constitution in the World: An Important Document of the Time of
the Holy Prophet. 3d rev.ed. Lahore, Pakistan: Sh. Muhammad Ashraf,
1394/1975.
[34] Gereja ini dianggap gereja tertua di dunia dan
menyimpan khazanah sejarah Kristian yang terbesar selepas Vatican. Khazanah
berharga ini tersimpan dengan selamat di bawah pemerintahan Islam lebih 1400
tahun.
[35] Salinan
asal diambil oleh Sultan Selim I pada tahun 1517 dan kini tersimpan di Museum
Topkapi, Istanbul. Bagaimanapun salinan Piagam ini diberi kembali kepada para
rahib dan masih dapat dilihat di Biara St. Catherine. Judul dalam Bahasa Arab
ialah Al-‘Ahd wa al-shurut allati sharataha Muhammad Rasulullah li ahl
al-millah al-Nasraniyyah. Rujuk juga buku ‘The Covenants of the Prophet
Muhammad with the Christians of the World’ tulisan Dr. John Andrew Morrow,
Angelina Press, 2013.
[36] Muhammad’s
Promise to Christians, dalam The Washington Post, digital publication. http://newsweek.washingtonpost.com/onfaith/guestvoices/2009/12/prophet_muhammads_promise_to_christians.html
[37] Maher
Abu Munshar, Islamicjerusalem: A Model for Multiculturism, The American
Journal of Islamic Social Science.
[38] Diungkap
oleh Sayed Sikandar Shah Haneef dalam tulisannya Non-Muslims’ Citizenship in
Islamic Law, berdasarkan perbahasan tulisan Rashid Ghanoussi dalam Huquq
al-Muwatimah.
No comments:
Post a Comment