Politik: Jalur Kecil di Jalur
Lebar Dakwah
Ada yang
beranggapan bahawa gerakan Islam (WADAH, ABIM dan PKPIM) telah mengkesampingkan
dakwah dan tarbiyyah yang menjadi teras gerakan selama ini. Gerakan ini dilihat
‘lebih banyak berpolitik’ dari berdakwah. Bila Ijtimak Haraki ke 5 (2017) memilih
tema seminar ‘Politik Islam dan Demokrasi’ dan menampilkan para penalis yang
sebahagiannya adalah tokoh-tokoh politik pembangkang, maka ini dianggap sebagai
bukti yang mengukuhkan sangkaan mereka. Prinsip ‘non-partisan’ yang
dilaung-laungkan, pada mereka, tidak lagi bermakna. Pandangan-pandangan seperti
ini, perlukan disemak supaya pendirian dan sikap kita berada dalam perspektif
yang benar.
Kita
harus sedar betapa politik memberi kesan yang besar ke atas kehidupan masyarakat.
Dalam demokrasi, politik menjadi saluran parti-parti politik bersaing satu sama
lain bagi mendapatkan kepercayaan rakyat dan kuasa politik. Pemimpin parti yang
mendapat mandat rakyat, sama ada secara sah dan adil, atau menerusi penipuan
dan manipulasi, akan menjadi pemerintah dan menentukan polisi-polisi penting
yang akan dilaksanakan. Kita dapat saksikan banyak negara yang diperintah
secara totalitarian oleh para diktator, dengan polisi-polisi yang mengakibatkan
bukan sahaja penderitaan tetapi ketakutan yang menyelubungi hidup rakyat.
Kini
kita juga dapati, demokrasi yang dimanipulasi juga memungkinkan terangkatnya
pemimpin-pemimpin buruk yang menjadi punca penderitaan dan kesengsaraan rakyat.
Banyak pemimpin-pemimpin negara demokratik mengambil kesempatan dari
kekuasaannya untuk hidup bermewah-mewah dengan mengorbankan kepentingan rakyat terbanyak.
Kedudukan dan kemewahan menjadikan mereka hilang sensitiviti terhadap masalah
rakyat. Kita lihat bagaimana pemimpin-pemimpin yang buruk ini memperkenalkan
polisi-polisi yang menambahkan penderitaan rakyat seperti mengenakan cukai
baru, menghapuskan subsidi, mengurangkan peruntukan biasiswa, bahkan
mengurangkan peruntukan untuk hospital dan universiti-universiti. Perkara lebih
buruk mungkin berlaku apabila apparatus negara seperti perundangan dan
kepolisian diguna untuk menakut-nakutkan dan ‘memaksa’ rakyat menerima apa sahaja kehendak
pemerintah. Para pemimpin demikian tidak
lagi memiliki rasa bersalah atas apa yang mereka lakukan bahkan tampil tanpa segan
dan silu dan megah memberi pelbagai justifikasi bagi mengabsahkan tindakan
mereka.
Pemerintah
yang bertanggungjawab akan berusaha memenuhi sekurang-kurangnya dua kriteria
untuk memastikan kesejahteraan hidup rakyat.
Pertama: Memastikan
keperluan asas fizikal, biologikal dan intelektual iaitu makan minum, tempat
tinggal, pendidikan dan rawatan kesihatan yang mencukupi untuk semua rakyatnya.
Kedua: Keperluan
psikologikal dan spiritual iaitu rakyat memiliki rasa aman dan selamat (peace
of mind) dari dianiaya dan diintimidasi, dilindungi dari diskriminasi dan
dari perbuatan-perbuatan jenayah. Inilah yang disimbolkan oleh maksud al-lazi
ath-‘ama-hum min juu`in wa aa-mana-hum min khauf dalam Surat Quraish (106).
فَلْيَعْبُدُوا رَبَّ هَٰذَا الْبَيْتِ
الَّذِي أَطْعَمَهُمْ مِنْ جُوعٍ وَآمَنَهُمْ مِنْ خَوْفٍ
الَّذِي أَطْعَمَهُمْ مِنْ جُوعٍ وَآمَنَهُمْ مِنْ خَوْفٍ
Maka hendaklah mereka menyembah
Tuhan (pemilik) rumah ini (Ka’bah) [3]. Yang telah memberi makanan kepada
mereka untuk menghilangkan lapar dan memberi rasa aman kepada mereka dari rasa takut
[4].
Sebagai sebuah gerakan Islam yang bertanggungjawab, peranan yang
harus dimainkan bukan hanya mendidik umat supaya memahami Islam sebagai agama
yang membangun kehidupan yang sejahtera, tetapi juga bekerja bagi menyediakan
suasana yang kondusif untuk perubahan Islami yang diharapkan. Dalam rangka
mendorong perubahan-perubahan inilah gerakan Islam perlu tampil dengan
program-programnya sendiri di samping membantu mana-mana pihak yang mengongsi
cita-cita yang sama.
Melihat kesan akhir yang terjadi dari proses politik dan peranan
pemimpin-pemimpin politik yang dipilih ke atas nasib rakyat, maka gerakan Islam
tidak boleh mendiamkan diri dari terlibat dalam proses mendidik masyarakat
mengenai amalan politik yang sihat lagi Islami demi kebaikan semua pihak.
Memilih untuk absen sepenuhnya dari politik memberi makna menyerah sepenuhnya
kepada nasib dan untung: untung sabut timbul, untung batu tenggelam.
Sedang apapun yang berlaku (dalam politik) akan memberi kesan besar dan
berjangka panjang kepada kehidupan kita dan masyarakat seluruhnya. Jadi tidak
wajar hal-hal politik diserah sepenuhnya kepada parti-parti politik, kerana
natijahnya mungkin ‘batu yang menenggelamkan dan melemaskan kita semua’.
Masyarakat yang memahami politik dalam perspektif Islam akan mengangkat
pemimpin dan parti politik yang lebih prihatin dan bertanggungjawab, iaitu
mereka yang berakhlak, berintegriti dan sedia bekerja keras untuk kebaikan
rakyat. Maka hasilnya adalah kebaikan dan manfaat untuk rakyat serta generasi
akan datang. Membiarkan rakyat dalam kejahilan tentang politik dan demokrasi
yang sihat, bermakna membiar mereka untuk dimanipulasi oleh pemimpin-pemimpin
yang berkepentingan. Akibatnya mungkin membawa kepada terpilihnya
pemimpin-pemimpin yang buruk dan jahat.
Bagi membendung hal ini, wacana-wacana yang merakyat tentang politik
Islami yang bersih berasaskan sumber-sumber al-Quran dan al-Sunnah dan
pandangan-pandangan bermakna para pemikir Islam tentang siasah shar’iyyah,
perlu diketengahkan seluas-luasnya ke tengah masyarakat.
Gerakan Islam juga perlu bekerjasama dan memanfaatkan pihak-pihak
yang menunjukkan kesungguhan untuk tujuan-tujuan yang sama iaitu membangun
konsep dan amalan perpolitikan yang sihat dan beretika. Ini termasuklah kerjasama,
dalam batas-batas tertentu, dengan parti-parti politik. Penglibatan gerakan
Islam dengan parti-parti politik pada dasarnya adalah di tahap pembangunan
idea-idea penting seperti yang berkaitan dengan siasah shariyyah, pemikiran
maqasidi dan kajian-kajian pelbagai isu sosio-ekonomi dan politik. Ini adalah
dalam rangka mendidik dan mencerdaskan pemikiran umat dan mengangkat keupayaan
berfikir mereka ke tahap yang lebih tinggi. Peranan yang dimainkan oleh gerakan
bukan dalam konteks berkempen dan membujuk orang ramai untuk mengundi
parti-parti tertentu. Hasil usaha dan peranan ini, tanpa dinafikan, mungkin
memberi keuntungan politik kepada pihak-pihak tertentu, tetapi mungkin juga
sebaliknya.
Gerakan Islam atau jamaah bukan sayap kepada mana-mana parti
politik dan bukan berada di bawah naungan mereka. Dengan demikian gerakan Islam
tidak bekerja berdasarkan arahan dari parti politik, sama seperti gerakan Islam
juga tidak memberi arahan kepada mana-mana parti politik. Bagi sebuah gerakan
Islam peranan politik hanyalah adalah sebahagian dari agenda besar dakwah dan
islah yang terpikul di bahunya. Gerakan Islam yang terikat dengan hanya agenda
politik, dengan politik dan kuasa sebagai matlamatnya, adalah mengkhianati erti
dan maksud perjuangan yang sebenarnya.
Agenda dakwah adalah warisan para nabi yang berkait dengan misi
membangun kesedaran umat tentang kekuasaan Allah s.w.t. dan pengabdian mutlak
kepada-Nya, sama ada dalam ibadah ataupun kehidupan. Sementara agenda islah
adalah juga warisan kenabian yang bermaksud membenteras mafsadah
(perkara-perkara yang merosakkan) dan di sebaliknya membina, membangun dan
mengembangkan kebaikan-kebaikan yang boleh memberi kesejahteraan kepada manusia
seluruhnya. Demikian yang disebut dalam Surah al-Bayyinah [98] dan Surah Hud
[11].
وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ
الدِّينَ حُنَفَاءَ وَيُقِيمُوا الصَّلَاةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ وَذَلِكَ دِينُ
الْقَيِّمَةِ
Padahal mereka hanya diperintahkan menyembah Allah, dengan ikhlas
mentaati-Nya semata-mata (kerana) menjalankan agama, dan juga agar melaksanakan
salat dan menunaikan zakat; dan yang demikain itulah agama yang lurus (benar)
[5]
إِنْ أُرِيدُ إِلَّا الْإِصْلَاحَ مَا اسْتَطَعْتُ ۚ وَمَا تَوْفِيقِي إِلَّا بِاللَّهِ ۚ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ
Aku (Syu’aib) hanya bermaksud (mendatangkan) perbaikan (islah) selama
aku masih sanggup. Dan petunjuk yang aku ikuti hanya dari Allah. Kepada-Nya akyu
bertawakkal dan kepada-Nya (pula) aku kembali [88].
Tiada
yang lebih tinggi dan besar nilai dari tugas-tugas dakwah dan islah. Gerakan
dan jamaah masih setia dengan dakwah, tarbiyah dan islah. Teras gerakannya
masih tetap dakwah, tarbiyah dan islah. Politik adalah satu jalur kecil di
jalur lebar dakwah.
Ab Halim Ismail
Naib Presiden Wadah Pencerdasan Umat Malaysia
WADAH
26 Muharram 1439
16 Oktober 2017.
No comments:
Post a Comment