Keadilan Sosial dan Integriti dalam Konteks Semasa
Perbahasan:
Persoalannya adakah semestinya
hanya ’Umar Abd Aziz sahaja yang harus dirujuk sebagai pemimpin Muslim contoh
yang adil. Tiadakah pemimpin lain semasa atau yang sesudahnya yang seumpamanya
dalam memerintah dengan adil? Kenapa seolah-olah penilaian keadilan sosial dan
integriti di Barat terutama di Scandinavia atau New Zealand berada di tangga
teratas manakala negara-negara Islam diberi taraf yang terendah. Sukarelawan
Norway sebagai contoh berkhidmat sebagai pengaman dan pekerja bantuan yang disambut
baik di merata pelusuk bumi Islam yang dilanda musibah dan peperangan.
Negarawan dan tokoh politik mereka menjelajah seluruh dunia dengan misi membawa
puak-puak bertentangan ke meja rundingan. Mereka mencerminkan altruisme dan
semangat kemanusiaan -”the spirit of
humanity”. Masyarakat sivil mereka sangat kuat dan bertindak bagi mengawal
ketelanjuran kerajaan. Institusi demokratik berfungsi mengawal dan memastikan
keadilan pemerintahan. Kenapa umpamanya dikatakan PM Sweden berhenti di lampu isyarat
jika lampunya merah?
Sebaliknya pula kenapa institusi
kerajaan dan masyarakat sivil Malaysia begitu rapuh hanya akibat suatu kes
politik? Institusi seperti perundangan, keselamatan, segelintir ulama’, profesional,
pentadbir, media dan pemimpin masyarakat boleh berkompromi, semua terpalit dan
tercalit dengan bauran fitnah yang semakin melebar. Alasan biasa digunakan
adalah demi ketuanan bangsa, dominasi politik dan kestabilan, maka prinsip
tergadai. Adakah prinsip moral dan integriti iaitu tonggak keadilan sosial itu
tidak menjadi keutamaan umat Islam lagi?
Kemenangan pilihanraya pula
dicapai melalui siri propaganda pembodohan besar-besaran dan intimidasi
ancaman-ancaman. Make people fear or make
people feel good. Tidakkah perbuatan mengancam seperti ini semata-mata bagi
kemenangan politik picisan adalah menghampiri kesesatan? Apa ertinya kemenangan
yang dicapai melalui penindasan serta penipuan, dan bayangkan pula kualiti
kepimpinan yang lahir daripada sistem yang korup ini.
Rasuah diubah wajah dan politik
wang semacam direstui serta dilebarkan mekanismenya hingga merakyat. Maka
segala bantuan dan pemberian serta pendapatan menjadi sangsi. Perkara ini pula
menjadi kebiasaan dan amalan tanpa kesedaran tentang nilai kejujuran serta kian
menghakis nilai mulia tradisi orang
kampung, orang berintegriti dan orang beragama.
Pada segi ekonomi pula, berlaku
pemberian projek raksaksa kepada yang tidak layak, pilih kasih serta ketirisan
besar-besaran sehingga berlaku amalan sub-kontrak secara tidak sah menjadi
kelaziman dan berleluasa. Maka secara terang-terangan berlaku nepotisme dan
kronisme dalam pengagihan peluang perniagaan dengan sistem penaung-penajaan-”patronisation” yang berangkaian rapat
dengan penerajuan parti politik yang berkuasa. Bak kata seorang pemimpin yang
kurang cermat – I help you, you help me –
gua tolong lu, lu tolong sama gua.
Tekanan bisnes dan ekonomi boleh
menyebabkan perbalahan serta amalan tidak beretika termasuk di kalangan rakan
seperjuangan tanpa pengecualian. Malah ungkapan ”Inilah bisnes, Sheikh!”
menjadi alasan bagi menjustifikasi kerendahan moral sesetengah para peniaga
Muslim.
Pemimpin, Keadilan dan Mehnah
Para pejuang Islam yang telah
menegakkan keadilan dan kebenaran seperti
contohnya Imam Hasan al Banna dan Sayyid Qutb sehingga kini dianggap
teroris padahal mereka mengemukakan idea dan ideologi membangunkan ummah.
Inilah fitnah besar yang terus menerus dilemparkan kepada tokoh-tokoh gerakan
Islam. Sehingga kini tiada pengiktirafan sumbangan besar mereka tercatat kepada
perkembangan pemikiran Arab dan Islam serta reformasi masyarakat. Secara
ilmiahnya seolah-olah mereka bukan tokoh bersejarah. Komentar tentang sumbangan
mereka pun tidak menyentuh dengan meluas konsep keadilan sosial yang dicuba
dibawa dan diterapkan oleh mereka dan pergerakan mereka. Apa yang selalu
ditonjolkan adalah radikalisme dan soal hukum perundangan, mendirikan negara
Islam berbentuk legislatif dan theokrasi. Kehebatan kesusasteraan dan olahan
unik pencerahan sosial serta ilmu kemanusiaan Sayyid Qutb pun dipendam dan
tidak dihebahkan. Mujur ada inovasi Parti Islam tempatan dengan diutarakan
label negara kebajikan yang sekurang-kurangnya menyegarkan perbahasan idea
kontemporari konsep membangunkan negara dalam Islam seiring dengan sebuah lagi Parti
yang memperjuangkan keadilan sosial, menjambatani jurang perbedaan etnik dan
menyantuni kemajmukan sebagai warganegara – muwatinun.
Tiada siapa pun menghukum bunuh
Marx atau Engels walaupun mereka
pengasas idealogi komunis yang sangat berlawanan dengan sistem
feudal/laissaz-faire Eropah semata-mata kerana ideologi? Namun kedua-dua Imam
Hasan al Banna dan Sayyid Qutb dibunuh. Imam Hasan al Banna dibunuh kerana
telah menjadi ancaman politik kepada Raja Faruq dan kerajaan boneka tajaan kolonial
British yang korup itu. Sayyid Qutb pula dihukum bunuh kerana menggagaskan
idea, menulis sebuah buku berjudul ”Ma’alim fi tariq” di negara Islam Mesir. Di
Yugoslavia pula Alija Izetbegovic dihukum penjara 11 tahun oleh kerajaan
komunis Tito semata-mata kerana karyanya
”Islam between the East and the West” – perbahasannya membandingkan ideologi
besar era itu. In berlaku pada sekitar tahun –tahun 50-60’an.
Di Malaysia pula tokoh gerakan
Islam dan mantan pemimpin negara dihukum 6 tahun penjara kerana apa yang banyak
pihak mengatakan sebagai kesalahan politik. Pada abad ke 16 di Britain,
Chancellor Thomas More teraniaya dan dihukum pancung oleh Raja atas kesalahan
politik kerana mempertahankan prinsip dan enggan merestui keinginan Raja Henry
VIII untuk menceraikan permaisurinya dan berkahwin lain. Tetapi itu berlaku di
Britain pada abad yang sudah lampau.
Ancaman politik kepada pemerintah
yang dibawa dalam gagasan Anwar Ibrahim adalah bersifat reformasi sosial,
perubahan sosial, tadbir urus ekonomi dan tuntutan ke atas pelaksanaan keadilan
sosial. Apa yang berlaku pula kepada Anwar Ibrahim dalam usaha menyekat
kemaraan politiknya boleh diistilahkan sebagai “Kafkaesque” (an intentional distortion of reality by powerful but
anonymous bureaucrats. Lack of evidence is treated as a pesky inconvenience, to
be circumvented by such Kafkaesque means as depositing unproven allegations
into sealed files ...) – putar belit kebenaran
oleh penguasa dan manipulasi konco-konco. Musuhnya menggunakan taktik masyhur
pelopor propaganda Nazi, Goebbels iaitu “If
you repeat a lie often enough, it becomes the truth ” - sesuatu pembohongan
yang utarakan berulangkali akhirnya akan dipercayai.
Kefahaman dan Komitmen Keadilan Sosial dan Integriti
Di antara tujuan utama shariah - Maqasid al Shariah – adalah bagi
menegakkan keadilan sosial dan memelihara integriti masyarakat. Oleh itu kenapa
ia tidak dipertahankan dengan secara yang lebih gigih dan diutamakan.
Jika disingkap sejarah tentang Hilf al-Fudul (alliance of the virtuous)
– Pakatan mulia ini sebenarnya mencerminkan etika Islam walaupun berlaku pada
zaman jahiliyyah sebelum perlantikan Ar Rasul s.a.w. Pakatan Hilf al-Fudul melambangkan kepentingan
hak asasi manusia dan perlindungannya dalam Islam.
Persoalannya kenapa sering
dilihat tokoh, autoriti agama dan pergerakan Islam kini berpendirian sangat lemah
dalam menangani isu integriti seperti hal penyelewengan kuasa, qazaf dan juga
hal rasuah. Begitu juga apabila diteliti pendirian dan kesungguhan berhadapan
hal tanggungjawab sosial dan keadaan taraf hidup umat serta keluhan rakyat.
Sudah tentu kita tidak rela ketinggalan dan membiarkan isu-isu ini
diperjuangkan hanya oleh golongan liberal-sekularis. Kita tidak boleh serahkan
isu hak asasi, keadilan dan integriti kepada sebarang golongan untuk
dimonopoli.
Oleh itu, gerakan Islam dan
pencinta keadilan perlu berpegang teguh kepada prinsip dan idealisme
perjuangan, tampil dan mengolah, mengartikulasi secara ilmiah dan intelektual
serta amali di lapangan, konsep serta pelaksanaan keadilan sosial dan integriti
dalam Islam pada konteks semasa dengan mengambilkira kepentingan kedudukan
Islam, kewarganegaraan dan realiti masyarakat majmuk. Kefahaman ini pula perlu
mampu diperturunkan secara merakyat bagi menyedarkan, meyakinkan dan
menggerakkan rakyat jelata untuk menegakkan keadilan dan kebenaran dalam
kehidupan bermasyarakat justeru menjadi warga negara berintegriti dan bermaruah.
No comments:
Post a Comment