Apabila seorang pemuda melakukan
sumpah laknat dengan menggunakan nama Allah serta memegang Al-Quran di dalam
masjid di ibu negara bagi meyakinkan bahawa kejadian hina terhadap dirinya
memang benar berlaku, sebahagian orang Melayu/Islam menjadi kebingungan dengan
sumpah laknat yang dilakukan oleh si penuduh ini. Ini dikuti pula oleh rempuhan
kumpulan trio Datuk T yang juga mengangkat sumpat laknat di sebuah lagi masjid
mengulangi dakwaan perbuatan terkutuk padahal karakter keperibadian dan
kredibiliti mereka jelas mencuriga dan meragukan.
Apa yang dikatakan dan diingatkan
tentang permasalahan umat Islam berlegar di antara kedaifan umat dan kelesuan
ulama telah nyata berlaku. Para ahli ulama juga menjadi mangsa keadaan
berpolemik dalam memberikan pandangan samada sumpah tersebut sah atau tidak dan
adakah ia mengikut tuntutan ajaran Islam. Sebaliknya, isu pokok dan tunjang
kepada keseluruhan permasalahan iaitu pembudayaan kefasikan, pemerataan fasad,
penularan korupsi, fitnah jahat dan qazaf tidak ditangani dengan jelas dan
tegas.
Maka cabar mencabar pun
berlakulah sehingga ke hari ini oleh pelbagai manusia berkepentingan mendesak
supaya Anwar Ibrahim bersumpah laknat bagi menafikan bahawa beliau bersalah.
Namun Anwar tidak melayani desakan-desakan tersebut dan dia mengambil pendirian
yang konsisten berpandukan fatwa pengerusi ulama sedunia Dr Yusuf Al Qardawi,
pandangan alim ulama' serta para mufti
tempatan bahawa tiada keperluan untuk Anwar bersumpah.
Melihat kepada komentar dada-dada
akhbar mengenai isu ini, jelas menampakkan kejahilan media tempatan tentang
hukum syara’ atau sengaja bersekongkol dalam menyembunyikan hakikat serta hukum
sebenar. Nampaknya mereka tetap mengajak orang ramai mempercayai kejahilan atau
ap yang digelar propaganda jahat. Lebih malang lagi, apabila ada ulama rasmi –
kecuali yang dirahmati oleh Allah swt, yang sepatutnya memimpin dan memandu
para pimpinan dalam perkara agama – berdiam diri atau hanya mengesahkan sahaja.
Kebangkitan gempar seorang
penolong pegawai masjid, Ustaz Ramlang Porigi pada 2008 untuk membantah secara
terbuka dan mendedahkan kebatilan aksi sumpah di Masjid Wilayah satu fenomena
mengkagumkan masyarakat. Dia dilaporkan telah dihentikan perkhidmatannya di Masjid
berkenaan.
Padahal kita diajar untuk
merenung ayat al-Quran, dalam surah al-Mujadalah, ayat 14 hingga 16, di mana
Allah swt menceritakan tentang sifat kaum munafiqin yang selalu bersumpah
palsu.
“Tidakkah engkau melihat (bagaimana jahatnya) orang-orang yang
bersahabat karib dengan kaum yang telah dimurkai Allah (dengan sebab kekufuran
dan khianatnya)? Mereka itu bukanlah dari golongan kamu dan bukan pula dari
golongan kaum yang tersebut itu (kerana mereka ialah golongan munafik); dan
lagi mereka selalu bersumpah dengan dusta, sedang mereka mengetahui (bahawa
mereka adalah berdusta). Allah telah menyediakan bagi mereka azab seksa yang
berat; sesungguhnya amatlah buruk apa yang mereka telah lakukan. Mereka
menjadikan sumpahnya sebagai perisai (untuk menyelamatkan diri dan harta
bendanya daripada dirampas atau dibunuh), maka dengan yang demikian dapatlah
mereka menghalang (dirinya dan orang lain) dari jalan Allah; oleh itu mereka
beroleh azab seksa yang menghina.”
Terjemahan Al Quran dalam Surah
Al Qalam ayat 10 - 14 pula,
Dan janganlah engkau (berkisar dari pendirianmu yang benar, dan jangan)
menurut kemahuan orang yang selalu bersumpah, lagi yang hina (pendapatnya dan
amalannya),
Yang suka mencaci, lagi yang suka menyebarkan fitnah hasutan (untuk
memecah belahkan orang ramai),
Yang sering menghalangi amalan-amalan kebajikan, yang melanggar
hukum-hukum ugama, lagi yang amat berdosa, -
Yang jahat kejam, yang selain itu tidak tentu pula bapanya.
Adakah kerana ia seorang hartawan dan ramai anak-pinaknya (maka ia
mendustakan ugama Kami)?
Menurut Ustazah Fatimah Az-Zahra,
kerja bersumpah ini sebenarnya kerja orang munafik. Sebab mereka tahu mereka
bohong, demi untuk meyakinkan orang ramai supaya pembohongan mereka diterima,
maka mereka pun beriya-iya mahu bersumpah.
Mengikut Imam Syafie, sumpah
adalah makruh berdasarkan Surah Al-Baqarah ayat 224 :- Dan janganlah kamu jadikan (nama) Allah dalam sumpah kamu sebagai
penghalang untuk berbuat kebajikan, bertakwa dan mengadakan islah di antara
manusia. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.
Satu kajian terperinci oleh USIM
menyatakan perlaksanaan sumpah dianggap batal sekiranya tidak menepati
syarat-syarat yang telah ditetapkan oleh syarak. Tidak semua kes-kes boleh
dilaksanakan sumpah. Para ulama bersepakat, tidak boleh melaksanakan sumpah pada
hak-hak Allah SWT semata-mata seperti zina, Qazaf dan lain-lain lagi. Para
ulamak bersepakat mengenai pengharusan melaksanakan sumpah dalam kes-kes mal. (
rujukan baik tentang amalan sumpah di mahkamah syariah di laman:-
http://zulkiflihasan.files.wordpress.com/2008/06/konsep-sumpah-dalam-islam2.pdf
)
Ini telah ditegaskan pula oleh
kenyataan Majlis Fatwa Kebangsaan pada 2008 bahawa sumpah hanya berlaku selepas
proses perundangan dan ia hanya ditentukan oleh mahkamah syariah.
Menurut Fadhlina Sidek, hanya
sumpah syarie sahaja yang diterima dalam sidang penghakiman. Sumpah di Masjid,
di hadapan Kaabah atau memegang Al Quran hanyalah "talghiz" sumpah -
acah-acah. Oleh itu, dinasihatkan supaya kita jangan bermain-main dengan sumpah
apatah lagi di saat berakujanji dengan nama Al
Azim, "Wallahi, Wabillahi Watallahi.." ia membawa implikasi
bersama, andainya berbohong laknat Allah akan menimpa di dunia dan akhirat. Ada
yang sering menganggap sumpah adalah penyelesaian dan apabila seorang itu
bersumpah maka dia telah berlaku betul atau dia tidak bersalah. Andai kita mahu
faham dan mahu ditunjuk ajar, kita akan faham mengapa kesaksian sangat vital dalam syarak. Malangnya kita sudah hidup dalam sumpahan!
Azab dilaknati sumpah ini sangat berat, di dunia sahaja batinnya sudah sakit,
apatah lagi di akhirat kelak!
Tentang persoalan samada apabila
sumpah telah dilafazkan dengan nama Allah swt, bisakah kita menolaknya. Menurut
syarak, sumpah yang diterima hanyalah sumpah yang dilafazkan dalam sidang
penghakiman kerana ada adab dan etika bersumpah bukan setakat menyebut nama
Allah sahaja.
Tentang persoalan perbedaan orang
bersumpah (di luar mahkamah) dengan seseorang yang hanya membaca pernyataan
akhbar -"press statement" ,
Fadhlina Sidek berkata di sini ada dua isu iaitu sumpah dan iqrar. Sumpah di luar sidang penghakiman
akan ditolak kerana di luar prosiding dakwaan. Untuk mengelak tohmahan kepada
sumpah dan syarak, maka sumpah yang syarie
dan diterima hanyalah sumpah dalam sidang kehakiman yang lengkap dengan
dakwaan, adab dan etika sumpah. Pernyataan akhbar - press statement boleh jadi iqrar
atau syahadah alas sima' dan jika iqrar maka ia antara pembuktian yang
kuat selepas syahadah (kesaksian).
Masyarakat perlu dididik dan
memahami tentang sumpah bahawa sumpah ini hanya ada dalam pembuktian dengan
dakwaan yang sah, menurut kaedah "Al
bayyinah alal muddaie wal yamin ala man ankara" bukan suka-suka
bersumpah atas perkara yang didakwa. Dakwaan mesti lengkap bukan fasid atau
tohmahan.
Pandangan dan nasihat mantan
menteri hal ehwal Islam JPM dan penasihat agama kepada Perdana Menteri, al
marhum Tan Sri Dr Abdul Hamid Othman adalah bernas, jujur dan baik diteladani:-
"Perbuatan bermubahalah
(sumpah laknat) adalah bercanggah dengan ajaran Islam terutama jika ia
membabitkan unsur-unsur politik. Sumpah adalah suatu perkara yang tidak boleh
dipermain-mainkan dan hanya perlu dilakukan ketika dalam mahkamah membabitkan
peruntukan undang-undang atau kanun tertentu."
''Sumpah bukan boleh dibuat
sewenang-wenangnya, jika yang bersumpah itu mahu menunjukkan bahawa kalau dia
benar-benar bersalah maka akan turun azab daripada Tuhan. Tetapi bagaimana pula
keadaannya jika orang yang bersumpah itu tidak dikenakan azab (di dunia),
adakah itu menunjukkan dia benar-benar tidak bersalah?"
''Sedangkan ajaran Islam hanya
mempercayai bahawa azab Allah kepada umat-Nya akan dikenakan di akhirat dan
bukannya di dunia," katanya.
No comments:
Post a Comment