Kali ini kita memberikan
perhatian paling serious. Paling ramai sahabat-sahabat akan turun ke medan
pertarungan. Seperti kata-kata dialek Sabah, “Ini kali lah”. Mereka yang turun itu bukan calang-calang alang
kepalang. Kali ini kita tidak bermain-main – kita bersungguh-sunggguh.
Ramai kehadirannya ini memberikan
kita harapan. Sehingga disangkakan jangan-jangan ini kali saja peluang seperti
ini akan tiba. It is now or never.
Kita tidak akan tahu bagaimana di masa depan. Now is the best time. Sudah tentu kita mengharap masa depan yang
lebih baik tetapi kita tidak tahu dan mungkin tidak akan berlaku keadaan
sebegini lagi pada waktu itu.
Kita tampil pada saat kita
diperhitongkan oleh orang. Kalau tidak, tidak mungkin bekas pimpinan kita akan
digunakan diakhbar dan diikuti pula dengan seorang lagi. Ini bermakna kita
tidak boleh diremehkan kerana bekas pimpinan ini tidak akan selaku itu dan
seorang lagi tidak akan selaris itu.
Kita tampil pada saat kekuatan
dipandang orang. Peranan kita adalah pembentukan pemikiran – tugas seorang da’i – pendakwah. Peranan yang sesuai
dengan nama kita iaitu cerdas dan kritis. Kerana tiada erti demokrasi jika ia
berlaku dalam siri kebodohan rakyat. Regim korup mengekalkan kuasa dengan
memperalatkan dan mendapatkan sokongan golongan lemah berfikir dan orang yang
lemah ekonomi. Secara langsungnya, ini bermakna yang memanjangkan usia regim
adalah kemiskinan dan kejahilan. Regim begini amat takut kepada kecerdasan dan
pemikiran kritis.
Begitulah propaganda, penyebaran
maklumatnya diisi. Itulah balasannya bagi orang-orang yang bertahun-tahun
membaca akhbar dan utusan media perdana. Berdosa kita jika kita mengarusperdanakan
akhbar dan media ini kerana dada akhbar-akhbar ini menyebarkan fitnah dan
melemahkan pemikiran.
Bagaimana mungkin berlakunya regime survival dengan mengekalkan
kebodohan dan kemiskinan?
Mereka cukup takut dengan rakyat
yang mandiri, orang yang bebas, kritis dan bebas menilai. Mereka tidak dapat
buat apa-apa kepada orang Melayu kelas menengah kerana orang ini tidak
bergantung lagi kepada pemerintah. Orang Melayu begini tidak hairan dengan
pemberian BR1M atau dihulur beberapa ringgit pun.
Inilah tugas kita sebagai gerakan
pencerdasan umat, pencerahan rakyat agar menjadi kritis dan mampu menilai
sendiri.
Kita inginkan persaingan politik
yang seimbang. Satu sistem dwi parti yang boleh bertukar ganti. Dengan sistem ini
nasib rakyat akan lebih baik, lebih terbela jika ada pilihan tukar menukar. Bukan
50 tahun lagi dengan yang sama dan diterima sebagai taken for granted. Jangan sampai tidak ada langsung pillihan alternatif
– “sudahnya rakyat akan memilih kita
juga, kerana tidak ada alternatif”. Politik keseimbangan ini adalah
maslahah umat dan ini akan memastikan rakyat sentiasa terbela.
Pembangkang hari ini boleh
menjadi pemerintah esok dan begitulah sebaliknya. Itulah demokrasi yang ideal
kerana sebenarnya tiada istilah pembangkang/ pemerintah. Istilah pembangkang
sudah tidak relevan pada perkembangan politik masakini. Pembangkang di Pusat mungkin
saja menjadi pemerintah di negeri dan begitulah pula ada yang di sebaliknya. Pemikiran
sempit dan pandangan dangkal yang suka memomok dan memandang serong pembangkang
serta penyokong mereka wajar dihentikan.
Begitulah juga dengan penjelasan
cetek seorang Timbalan Menteri semasa membahaskan takrif kafir harbi dan kafir dhimmy
dengan membayangkan parti tertentu di negeri tertentu di dalam persekutuan yang
sama ada yang harbi dan ada yang dhimmy menurut di mana lokasi orang itu
berada – suatu pandangan yang tidak masuk akal.
Sebenarnya, itu adalah fikiran semalam
– yesterday’s politics dan politik
lama bukan politik baru. Politik lama sangat suka membayangkan non-Muslim
sebagai adversary – seteru atau
disangsi. Pendokong politik lama tetapi bernama Arus Baru cenderung untuk
menyamakan lantikan wakil rakyat seperti larangan awliya’ padahal melantik wakil rakyat bukan serupa melantik imam
atau amir. Kita perlu kepada kefahaman fiqh yang jitu, mendalami fiqh al mu’asir seperti dianjurkan
Profesor Yusuf al Qaradawi– fiqh kontemporari mengenal kaedah siasah dengan
perkembangan zamannya.
Wakil rakyat adalah wakil untuk
kawasan-kawasan tertentu dan orang yang terpilih yang akan menjadi jurubicara
umat. Sekiranya dilantik menteri Non Muslim pun, kerajaan Abbasiyah telah melantik
mereka sebagai menteri padahal pada masa itu umat Islam kuat dan ramai.
Pada hakikatnya, Malaysia tidak
boleh diperintah bersendirian tanpa sokongan kedua-dua Muslim dan Non Muslim.
Itulah kebijaksanaan pelaksanaan tahaluf
siasiy (Pakatan Politik).
Kita lihat kepada hujah berikut
sebagai contoh:-
Sekiranya kaum bukan Muslim di
dalam pakatan politik menepati janji mereka seperti mengibar bendera Parti
Islam, mengundi calon Parti Islam – bolehkah kita pula tidak menepati janji
kita kepada mereka kerana mereka telah tunaikan janji mereka dan tidak
mengkhianati kita?
Begitulah hujah Tok Guru bahawa
selama ini rakan kita dalam Pakatan tidak pernah khianati kita, kenapa kita
tidak setia dalam Pakatan kita? Setia kepada janji itu adalah etika dan
pegangan utuh dalam Islam.
Tahaluf siasiy adalah berasaskan persefahaman dan perjanjian dengan
Non Muslim secara terhormat. Sepertimana dilihat pada seerah Rasulullah s.a.w.,
pakatan Hilf al Fudul adalah pakatan di kalangan orang-orang Musyrikin Makkah
sebelum datangnya Islam, pakatan bagi membela dan melindungi golongan lemah – mustadhafin dan menegakkan keadilan dan memelihara keamanan.
Rasulullah s.a.w. mengatakan seandainya dipanggil untuk menyertai pakatan
seperti Hilf al Fudul, baginda s.a.w. akan menyahut tujuan itu.
Pada konteks Malaysia, kalau
bersama-sama dalam satu kesefahaman berasaskan prinsip ,moral dan keadilan,
kita layanilah dengan baik. Kita seharusnya tidak lagi melihat Non-Muslim di
Malaysia sebagai dhimmiyun. Mereka adalah
muwatinun – warganegara dan tidak
patut jika mereka tidak diwakilkan pada badan-badan perwakilan di dalam sistem demokrasi.
Prinsip yang di rujuk adalah mabda al
usul – sebagai sesama warganegara, hak dan tanggungjawab -- Muslim dan
bukan Muslim - - pada asasnya adalah sama.
Demikianlah ketetapan yang
berasaskan prinsip: lahum ma lana, wa
`alayhim ma `alayna (mereka berhak mendapat apa yang kita dapat, dan mereka
memikul tanggungjawab yang sama kita pikul). Agama memang tidak menghalang
memberikan pelayanan yang baik dan adil kepada warga bukan Muslim, andainya
mereka tidak memperlihatkan sikap permusuhan dan penentangan terhadap kaum
Muslimin.
No comments:
Post a Comment