Kita mempunyai pengalaman 15
tahun era Reformasi. Tetapi Reformasi telah bermula lebih awal dan lama daripada
itu. Kita telah melalui suatu evolusi. Ia adalah satu kesinambungan perjuangan –
bagi meletakkan asas kebangkitan baru rakyat.
Betapa pentingnya kita mengadakan
siri-siri kuliah ilmiah kerana pengalaman kita menunjukkan bukan semua
pendokong, penggerak Reformasi samada baik dalam Keadilan ataupun Pakatan,
memahami serta menghayati sepenuhnya semangat perubahan ini.
Kita ada kerajaan-kerajaan negeri
tetapi kita masih bergelut dengan pertembungan - juxtaposition di antara kepentingan perjuangan nasib rakyat dengan
kepentingan-kepentingan kecil.
Perbandingan dengan UMNO/BN tidak
cukup kerana BN/UNMO mewakili sistem yang bobrok dan rosak. Maka sistem kita,
kalau kita ingin katakan kita lebih baik daripada BN, tidak mencukupi. Kita tidak
tertegak kerana kita lebih baik daripada BN. Kita tertegak kerana kita
menjanji, mengikrarkan pembaharuan dan reformasi.
Idealisme kita jelas terpampang sejak
daripada awal – Pengisytiharan Permatang Pauh
mengungkapkan islah mastata’tu
– menjana perubahan sedaya upaya sebaik mungkin. Ini suatu cabaran yang cukup
besar.
Kita perlu bermula di sini dengan
mengenepikan persoalan politik kepartaian dari segi pergelutan biasa. Kita
perlu lihat kerangka besar idealisme perjuangan kita. Nasib orang yang
bertempur di jalanan, orang yang dipukul, orang yang sengsara begitu lama. Itu
tidak hanya menuntut kepada kuasa tetapi menuntut kepada perubahan. Tidak semua
kita mampu melihat dan mengungkapnya dengan canggih, istilah dan konsep.
Kalau kita tanya mereka, mereka
mahu keadilan. Tetapi bagaimana hendak mengungkapkan dengan cerakinan yang
begitu teratur, maka tidak semua akan mampu melakukan. Tetapi bagi generasi
muda, bagi kepimpinan, ini perlu didekati. Apatah lagi kerana ada relevance di dalam pergelutan politik
yang disinggung - pergelutan dalam kepimpinan PKR umpamanya.
Apa sebenarnya yang kita
pertahankan? Apakah yang mahu dijadikan ciri sahsiah kepimpinan yang boleh
ditonjolkan? Sebab itu, kita pohon semua bagi pengertian untuk menyingkap
sebahagian daripada ungkapan di dalam gagasan Gelombang Kebangkitan Asia.
Ini kerana, hendak memimpin ini
menuntut kepada sikap yang lebih tegas dan berani. Idealisme yang lebih baik.
Ilmu yang lebih mendalam. Kalau ilmu kita itu mendatar. Pidato kita sepertimana
menteri biasa, kita tidak akan mampu memimpin. Kalau pengucapan bahasa kita cukup
hambar, kita tidak akan boleh menonjolkan diri kita lebih daripada yang lain. Kita
tidak dapat mengangkat sebagai contoh atau teladan baik dari segi bahasa,
sahsiah atau keperibadian. Apatah lagi konsep ilmu.
Sebab itu, kita pohon kalau pun
bukan kesemuanya tetapi kita cuba menggarap, menanggapi, menilai dan menangkap
maksud kerangka perjuangan yang lebih besar. Apa maksud kerangka yang lebih
besar? Kalau tidak ada kerangka ini, kita akan terbawa dan terheret dengan tuntutan
semasa. Apabila isu ekonomi besar – apakah isunya? Ia isu keadilan, isu
pemerataan, isu economic justice –
atau apa yang disebut oleh Professor John Rawls sebagai distributive justice – keadilan teragih.
Kalau kita tidak faham kerangka
ini kita akan terbawa-bawa, contohnya, kepada
isu bagaimana dengan kepentingan Melayu – seolah-olah terheret kepada kancah
perkauman. Bukan sahaja isu Melayu tetapi begitu juga Cina dan India, contohnya.
Bagi sesetengah orang Cina, Dasar Ekonomi Melayu DEB hanya menguntungkan
Melayu. Fahaman ini tidak tepat samasekali. Pemikiran begini sedikit sebanyak
tersinggung daripada sudut perkauman dia. Dia tidak pernah memikirkan nasib
miskin orang Melayu. Dia berfikir tentang pembelaan yang harus diberi kepada
orang Cina. Kita juga dengar perkara sensitif perkauman dibawa oleh sesetengan
tokoh India seolah-olah orang India sahaja yang dijijikkan. Apabila berbicara, kepentingan
itu hanya isu survival orang India.
Dalam Keadilan, dalam Reformasi,
pemikiran begini tidak boleh berlaku. Walaupun isu itu isu besar ekonomi, namun
ia adalah isu keadilan. Dan keadilan itu tidak boleh terikat hanya dalam batas
kaum. Kalau kita membicarakan ketidakadilan kepada Melayu, pembicaraan tentang
ketidakadilan yang sama, peraturan hukum yang sama terpakai bagi orang Cina,
Dayak, Kadazan dan India. Maka barulah kita membawa keadilan. Kalau ini yang
dibawa, inilah kerangka besar.
How do you encapsulate the whole notion of justice when you become
racist in your projections? Racism and justice is in a juxtaposition. Ada pertembungan
di antara keduanya – perkauman dan keadilan – maka sebab itu, kita harus mula
dengan apa yang disebutkan oelh Malek ben Nabi sebagai guiding ideas – gagasan pedoman.
Kalau tidak, contohnya, apa yang
hangat diperbahaskan di Selangor sekarang – ribut dari cabang ke negeri, ke
ranting, adalah persoalan perlantikan ahli-ahli majlis perbandaran. Ia seolah-olah
memadamkan isu besar yang dihadapi rakyat – kemiskinan, kepapaan, harga barang
yang meningkat dan tahap kefahaman yang remeh di kalangan rakyat.
Maka sebab itu, kita mulakan
dengan merujuk dan berbicara tentang renaissance
– kebangkitan. Tatkala kita menulis The Asian Renaissance, ada yang
membangkitkan tentang asal usulnya istilah, merujuk kepada Florentine – Italian experience, kerana walaupun sains, teknologi
dan keilmuannya baik tetapi ada kelemahannya. Ini disebut oleh Will Durant
sebagai the moral release – iatu kebangkitan ilmu, kebangkitan teknologi dan kebangkitan
sains tetapi meremehkan dan merendahkan kepentingan akhlak dan moral.
Sebab itu di dalam The Asian
Renaissance, kita katakan: the revival of
arts and sciences under the influence of classical models based on strong moral
dan religious foundations. The religious roots of the Asian Renaissance cannot
be ignored or put aside. It is a cultural resurgence dominated by a reflowering
of art and literature, architecture and music, and the advancement of science
and technology. European Renaissance hampir sama tetapi seperti dikatakan
oleh sejarawan Will Durant, ia merosot akhlak dan moral kerana dianggap
kebebasan itu tidak harus terikat dengan isu moral.
(Sedutan Ucapan Anwar Ibrahim yang
disunting daripada The Asian Renaissance
Course)
No comments:
Post a Comment