Gagasan Sa`id Hawwa Tentang Al-Sayr
Ila 'Llah (Perjalanan Mendekati Allah): Rumusan Dan Ulasan
Dr. Siddiq Fadil
Berdasarkan huraian Sa`id Hawwa
tentang al-sayr ila ‘Llah atau
perjalanan mendekati Allah, dapat dirumuskan bahawa ia adalah perjalanan
transformatif, iaitu anjakan dari al-iman
al-`aqliy kepada al-iman al-dhawqiy.
Dengan demikian iman yang tadinya hanya sebatas tahap mental-konseptual
ditingkatkan ke tahap citarasa dan pengalaman rohaniah yang aktual. Memang iman
bukan hanya sejenis sikap mental, tetapi juga suatu pengalaman indah yang
disebut halawat al-iman (kemanisan
iman).
Dalam kaitan inilah relevannya
tasawwuf dalam erti tadhawwuq al-`aqidah
(pencitarasaan `aqidah) dengan cara yang menepati nass dan kefahaman yang
benar.
Perjalanan rohaniah mendekati
Allah harus memenuhi dua rukun asasi: ilmu
dan zikir. Tanpa kedua-duanya
perjalanan tersebut tidak mungkin berlaku. Ilmu diperlukan sebagai penyuluh
jalan, sementara zikir diperlukan sebagai bekal sepanjang perjalanan di samping
sebagai alat pendakian rohaniah. Dengan kata lain, kita memerlukan ilmu
(tentang al-Kitab, al-Sunnah dan segala yang berkaitan dengan
keperluan-keperluan dalam perjalanan) bagi mengetahui perintah-perintah Ilahi
dan segala hikmah yang tersirat untuk dilaksana dan diaktualisasikan. Kita juga
memerlukan zikir (yang ma’thur atau
yang disunatkan) agar Allah berkenan untuk bersama dalam perjalanan kepada-Nya
sebagaimana yang diisyaratkan dalam sebuah Hadith Qudsi, “Dan Aku bersamanya apabila ia menyebut dan mengingati Aku” (Muttafaqun
`alayh).
Dari segi praktiknya, memang
tidak mudah melaksanakan kedua-duanya (memperdalam ilmu dan memperbanyak zikir)
secara seimbang dan proportionate.
Maksudnya, terdapat kalangan yang lebih menumpu pada kegiatan keilmuan, namun
tetap mengamalkan zikir secukupnya; di samping terdapat pula kalangan yang
lebih menumpu pada zikir, namun tetap menambah ilmu semampunya. Keadaan seperti
itu sebenarnya lumrah dan tidak menjejaskan pencapaian matlamat.
Ilmu: Asas Ma`rifah dan `Ibadah
Mengenai bidang ilmu yang perlu
dikuasai, Sai`id Hawwa menekankan keperluan membuat pilihan secara kontekstual
dengan mengambil kira realiti zaman dan lingkungan. Ada ilmu yang wajib
dipelajari oleh semua orang, dan ada pula yang tidak semua orang wajib
mempelajarinya. Generasi sahabah misalnya, tidak perlu mempelajari bahasa Arab
kerana ia adalah bahasa ibunda yang memang mereka kuasai dan fahami dengan
baik. Mereka juga tidak perlu mempelajari tajwid kerana sebagai penutur
peribumi mereka dapat membaca al-Qur’an tepat sebagaimana yang diajarkan oleh
al-Rasul (s.`a.w.). Tetapi bagi generasi kini (terutama yang bukan Arab) perlu sekali
mempelajarinya di samping ilmu-ilmu lain yang terabai.
Memang seluruh kehidupan Islami (al-hayat al-Islamiyyah) berpangkal pada
ilmu. Demikianlah proses perubahan dari jahiliah kepada Islam telah bermula
dengan iqra’ (baca!), kalimat yang
mengandungi tenaga transformatif yang luar biasa. Kata iqra’, perintah pertama yang mendahului segala perintah itu jelas
membawa implikasi ilmu. Hakikat peri pentingnya ilmu diberi penegasan
sedemikian rupa sejak wahyu pertama: kata iqra’
diulang dua kali dalam tiga ayat, sementara kata `ilm diulang tiga kali dalam lima ayat. Selain itu disebut pula
kata al-qalam, alat terpenting dalam
urusan keilmuan. Demikianlah sebutan kata `ilm
dan yang seakar dengannya dalam surah
al-`alaq itu bukanlah yang pertama dan terakhir, tetapi terus-menerus
sepanjang tempoh penurunan al-Qur’an. Sejak awal lagi, ilmu seperti yang
disebut dalam surah al-`alaq itu
dikaitkan dengan al-Rabb dan al-Khaliq. Dengan menyebut nama Tuhan
sebagai al-Rabb dan al-Khaliq dalam konteks keilmuan,
bererti bahawa ilmu seharusnya dapat membawa manusia mengenali dan seterusnya
mengabdi Ilahi.
Yang dimaksudkan dengan iqra’ (baca) dalam ayat tersebut adalah
pembacaan kedua-dua ayat al-Qur’an dan ayat al-kawn.
Alam ciptaan Tuhan (al-kawn) selalu
disebut sebagai al-kitab al-maftuh,
sebuah kitab terbuka yang menyerlahkan tanda-tanda kemahakuasaan dan
kemahaesaan Tuhan. Memang tujuan penciptaan alam adalah untuk mengenalkan
Penciptanya, Tuhan Yang Maha Esa sebagaimana yang disebut dalam ayat 12 surah al-Talaq:
Allah yang menciptakan tujuh petala langit dan (Ia menciptakan) bumi
seperti itu; perintah Allah berlaku terus-menerus di antara alam langit dan
bumi. (Berlakunya yang demikian) supaya kamu mengetahui bahawa sesungguhnya
Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu, dan bahawa sesungguhnya Allah tetap
meliputi ilmu-Nya akan tiap-tiap sesuatu.
Demikianlah hikmah di sebalik
penciptaan alam - langitnya dan buminya, adalah untuk lita`lam...., (agar manusia mengetahui dan mengenali) Penciptanya
Yang Maha Agung, Tuhan yang memiliki segala sifat kebesaran dan kesempurnaan
yang antaranya seperti yang disebut dalam ayat di atas: kuasa yang tidak
berbatas dan ilmu yang serba meliputi. Dengan mengenal Pencipta akan timbullah
kesedaran untuk mengabdi. Dengan demikian kontroversi di sekitar makna kalimat liya`budun dalam ayat 56 surah al-Dhariyat (Dan Aku tidak ciptakan
jin dan manusia selain untuk mengabdi kepada-Ku), sama ada bererti mengabdi
atau mengenali (liya`rifun) dapat
diselesaikan, iaitu `ibadah sesudah ma`rifah (mengabdi setelah mengenali).
Ilmu yang dituntut dengan memohon
petunjuk dan pertolongan al-Rabb
al-Khaliq, Tuhan Yang Maha Pencipta, akan menemukan tanda-tanda kekuasaan
dan keesaan Tuhan, lalu menumbuhkan keyakinan bahawa Dia dan segala ajaran-Nya
adalah benar. Dengan kata lain, ilmuwan yang menghayati semangat surah al-`alaq akan melihat Tuhan di
mana-mana. Demikianlah maksud ayat 53 surah
fussilat.
Ilmu yang menghasilkan keyakinan
terhadap hakikat tawhid itulah yang mengangkat martabat kesaksian tauhidik para
ilmuwan sehingga layak dideretkan bersama kesaksian Allah dan para malaikat (Ali `Imran:18)..
Zikir: Wahana Ma`iyyatu ‘Llah
Perjalanan menuju Allah (al-sayr ila ‘Llah) pada dasarnya adalah
usaha penyihatan hati demi mencapai matlamat al-qalb al-salim. Hati yang sihat sebagaimana yang disebut dalam
hadith riwayat al-Bukhariy yang terkenal itu adalah punca kesihatan diri -
jasmani-rohani - seseorang. Hati yang sihat juga adalah titik tolak ke arah
kehidupan Islami (al-hayat al-Islamiyyah)
yang utuh dan menyeluruh, istiqamah dalam melaksanakan hak-hak Allah sebagai
realisasi `ubudiyah yang setulusnya.
Dalam kaitan inilah pentingnya zikir sebagai wahana penyihatan hati dan
kesedaran batin tentang kehadiran Allah di mana pun dan bila-bila pun. Hati
yang berpenyakit, jika dibiarkan tanpa penyihatan akhirnya akan mati. Hati yang
mati seperti yang disebut oleh Ibn `Ata’i ‘Llah al-Sakandariy dalam
al-Hikamnya, “… tidak berasa sedih atas luputnya amal ketaatan, dan tidak
menyesal dengan maksiat yang telah dilakukan.”
Zikir secara literal bermakna
menyebut dan mengingat. Dhikru ‘Llah
adalah manifestasi cinta hamba terhadap Tuhannya. Demikianlah resam orang
bercinta, sentiasa mengingat dan menyebut yang dicintai. Manusia secara fitri
memang menyenangi kesempurnaan dan keindahan. Kedua-duanya, al-Kamal dan al-Jamal ada pada Allah, malah pada hakikatnya Allah adalah puncak
segala kesempurnaan dan puncak segala keindahan sebagaimana yang terungkap
lewat Nama-Nama Indah-Nya yang 99 itu. Penghayatan erti hakiki al-Asma’ al-Husna akan memberikan rasa
nikmat berdampingan dengan (Tuhan) Yang Maha Sempurna lagi Maha Indah.
Mencintai Allah adalah cinta yang
timbal balik, mencintai dan dicintai sebagaimana yang dinyatakan dalam surah Ali `Imran:31 yang menyebut
kenescayaan cinta Allah buat mereka yang mencintai-Nya dengan cara mentaati dan
meneladani al-Rasul (s.`a.w.). demikian juga dengan surah al-Ma’idah: 54 yang menyebut tentang kualiti umat yang
ditampilkan sebagai ganti golongan yang murtad. Mereka disebut sebagai kaum yuhibbuhum wa yuhibbunahu (Allah
menyintai mereka, dan mereka demikian pula, sama-sama saling menyintai). Memang
demikianlah berlakunya kesalingan yang juga meliputi dhikr sebagaimana yang
dinyatakan dalam surah al-Baqarah:152
(Ingatilah Aku, nescaya Aku mengingati kamu pula). Apabila Allah mengingati
seseorang, tentunya bukan sekadar ingat, tetapi ingat yang membawa rahmat.
Dengan kata lain, seseorang yang diingati oleh Allah bererti berada dalam
bimbingan dan perlindungan-Nya. Demikianlah betapa beruntungnya orang yang
berzikir, kerana zikir adalah pembawa rahmat dan kurnia. Sebagaimana berlakunya
kesalingan dalam dhikr, demikian pula sebaliknya jika lupa terhadap Allah yang
berakibat dilupakan oleh Allah dalam erti tersingkir dari rahmat-Nya (al-Hashr:19).
Menyedari peri pentingnya dhikru ‘Llah seperti yang diungkapkan di
atas, para ahli rohaniah berusaha menyebatikannya dalam kehidupan harian mereka
menerusi kaedah-kaedah tertentu yang dirasakan berkesan. Imam al-Ghazaliy r.`a.
misalnya, menganjurkan zikir dan do`a tertentu untuk diamalkan pada waktu-waktu
yang menyelangi antara sembahyang-sembahyang fardhu. Zikir yang juga meliputi du`a, membaca al-awrad dan tilawah
al-Qur’an biasanya dipelbagai untuk mengelak kejemuan. Kejemuan mengingati
Allah memang seharusnya dihindari, kerana ia akan mengundang kejemuan Tuhan
terhadap hamba-Nya. Masalah yang selalu dialami dalam zikir ialah ketidakhadiran
hati bersama Allah. Dalam kaitan ini Ibn `Ata’i ‘Llah r.`a. menyarankan agar
hal itu tidak usah dijadikan halangan untuk terus berzikir, kerana sesungguhnya
melalaikan zikir (tidak berzikir sama sekali) itu lebih buruk berbanding lalai
dalam keadaan berzikir.
Zikir yang dihayati dan
disebatikan dalam kehidupan akan membentuk sikap dan watak yang selayaknya
sebagai hamba dan khalifah Allah. Sikap dan watak mereka yang mengamalkan zikir
al-Asma’ al-Husna misalnya, akan mencerminkan sifat-sifat al-Asma’ tersebut
dalam konteks dan batas kemanusiaan. Ia akan terdorong untuk bersikap adil,
berilmu, penyayang, pemurah dan seterusnya. Kerana itu zikir dengan dampak
perwatakan sedemikian itu disebut sebagai `ibadah
ijtima`iyyah yang menjelmakan kepedulian sosial dengan semangat kebaktian
yang tinggi.
KDH: 17052007
(ihsan Minda Madani, sila layari http://www.mindamadani.my/ )
No comments:
Post a Comment