Tilmisani menulis bahawa memang
konspirasi dirancang untuk menghancurkan Ikhwan dan telah dikerahkan segala
daya upaya untuk menghambat usaha ke jalan Allah swt. Namun, kehancuran seorang
da'i bukan kerana dia diusir mahupun kerana kelemahannya dieksploitasi.
Kehancuran da'i terjadi apabila dia mula meragui janji-janji Allah atau dia
mulai meninggalkan ikrar yang telah diucapkan ketika berbai'at untuk tetap setia
mengibarkan panji-panji Allah swt. Bai'at
ini akan sentiasa diabadikan dan direalisasikan. Tetapi bai'at ini bukan untuk penentangan sesiapa dan bukan untuk
mewujudkan regimentasi. Dengan bai'at
berjuang di jalan Allah, tiada yang menggentarkannya dan tiada penguasa boleh
mengancamnya. 'Dan tidaklah kamu
menghendaki sesuatu kecuali seizin Allah'
Ikhwan berkeyakinan bahawa aqidah
perlu dibela berhadapan dengan orang yang cuba menistakan dan menodainya.
Ikhwan mengerahkan kekuatannya hanya untuk tujuan pertahanan bukan untuk
menindas. Tidak patut ada orang yang masih mengkritik Muslim yang bangkit
mempertahankan diri, negeri dan aqidahnya.
Pimpinan Ikhwan tidak pernah
mengarahkan para mahasiswanya untuk menyerang pihak lain yang berbeda pandangan
dengannya. Tetapi Sadat, dan pemimpin negara sebelumnya, telah mengarahkan
pengikut-pengikut mereka di kampus-kampus untuk memojokkan dan menganiayai
anggota Ikhwan. Arahan ini menyebabkan mereka berani menyerang mahasiswa yang
kesalahannya hanyalah kerana dia mengajak kepada mengamalkan agama.
Musuh-musuh Ikhwan sengaja
mengambil ungkapan-ungkapan ucapan Imam Syahid Hasan al Banna secara terputus dan
terpisah daripada konteks bagi membayangkan posisi seolah-olah ekstremis.
Padahal da'wah Ikhwan mengajak untuk mengamalkan ajaran al Qur'an dan Sunnah
dengan menempuh cara-cara moderat - wasatiyyah.
Adalah mustahil apabila Ikhwan berpegang teguh kepada prinsip wasatiyyah untuk mengajak ke arah kaedah
kekerasan dan teror.
Ucapan Imam al Banna bersifat simbolik
dan kiasan metafora - isti'arah atau majazi, sesuai dengan diktum menurut
ilmu balaghah. Ini bermaksud memang Ikhwan
berseteru dengan semua orang yang melangggar ajaran al Qur'an tetapi Ikhwan
adalah seteru dalam bentuk perlawanan pena, lisan dan ikhtiar. Ikhwan tidak
memilik dan tidak ingin memiliki meriam dan pesawat untuk bertempur dengan
polis, tentera dan pemerintah.
Imam al Banna mengajak untuk
mengamalkan syari'at Allah dalam segala aspek kehidupan sehingga tiada suatu
tindakan yang menyimpang daripadanya. Syari'at Allah mengecam habis-habisan
kediktatoran lalu bagaimana mereka sanggup menuduh Imam al Banna ingin
menerapkan 'kediktatoran Islam'.
'Maka barangsiapa ingin (beriman) sila beriman, dan barangsiapa yang
ingin (kafir) sila memilih jalan kafir.' AI-Kahfi: 29
'Adakah kamu ingin memaksa manusia sehingga mereka menjadi beriman
semuanya?' Yunus: 99
Sukar untuk seorang Muslim
menerima penggabungan kediktatoran yang
diperlakukan oleh orang-orang jahat dengan prinsip syura Islam yang menghendaki
kesucian dan kebersihan.
Begitulah musuh-musuh Islam terus
menerus mengutarakan isu-isu dan khabar-khabar dusta. Mereka ingin merosakkan
citra gerakan Ikhwan kerana timbul rasa gementar dan takut di kalangan mereka
sehingga mereka (musuh-musuh) tidak dapat berehat, sentiasa menimbulkan
kebimbangan dan kebingungan dalam fikiran mereka.
Ikhwan tidak pernah mendakwa sebagai
satu-satunya pemilik ajaran Islam. Ikhwan hanyalah sebahagian daripada para
da'i yang ada tetapi rasa tenteram di hati mereka kerana berada di jalan
kebenaran. Ikhwan menyeru dengan suara lantang bahawa mereka mengajak untuk
kembali ke pangkuan ajaran Islam yang sahih. Ikhwan mendukung sepenuhnya
sesiapa saja yang mengajak ke jalan ini dan Ikhwan tidak mempunyai cita-cita
untuk menjadi pemimpin mereka. Ikhwan gembira melihat parti-parti politik yang
berkempen mengumumkan program utama mereka adalah penerapan syari'at Islam. Dengan
laungan demikian pun, akhbar parti-parti itu masih tidak berhenti mencerca
Ikhwan. Hanya masa yang mendatang akan menentukan samada ini cuma kempen
pilihanraya atau janji yang akan direalisasi. Pada akhirnya orang akan tahu
siapa yang jujur dan bersungguh-sungguh memperjuangkan Islam dan siapa yang
hanya menyebut Islam di kala mereka memerlukan dukungan rakyat.
Begitulah sikap Ikhwan terhadap
seluruh umat manusia kerana Ikhwan tidak ingin menjadi pihak yang memulakan
lahirnya kejahatan. Apabila Ikhwan diserang
dan dizalimi tanpa alasan jelas dan tanpa hak, maka Ikhwan berhak
mempertahankan diri dalam batasan yang dibenarkan syari'at. Tetapi Ikhwan tidak
akan bertindak merambang terburu-buru sehingga masyarakat menjadi korban.
Ikhwan mengikut saranan Imam Syahid Hasan al Banna, "Kami akan meminta pertolongan melalui panah-panah takdir dan do'a-do'a
menjelang subuh."
Inilah senjata paling ampuh
tetapi kebanyakan manusia tidak memahaminya. Orang yang benar-benar beriman
adalah mereka yang apabila ayat-ayat Allah disebutkan, akan tekulai ke bawah
untuk bersujud, hatinya gementar, sambil mensucikan keagongan Allah dan takdirNya.
Mereka tidak ingin berlaku sombong di hadapanNya.
Pada Mei 1938, majalah An Nadzir
terbit mengumumkan permulaan perjuangan politik Ikhwan al Muslimin. Akhirnya
semua orang mengakui Ikhwan berjuang atas kapasiti politik, bukan teroris atau
pelampau. Tiada yang lebih pendek akal dari mereka yang menuduh Ikhwan akan melancarkan perang dengan
senjata meriam dan pesawat tempur melawan sekalian bangsa-bangsa yang ada di
dunia ini. Adakah orang yang berakal boleh membayangkan Ikhwan memerangi Amerika
dan Rusia, pemilik kekuatan material dan ketenteraan terbesar? Padahal Ikhwan
hanya ingin mengajak dan menyampaikan risalah dengan memanfaatkan sarana dunia
yang beragam.
Oleh itu, bagaimana dengan
hukuman yang dikenakan kepada Ikhwan selama ini? Ini jelas menunjukkan kefanatikan
membabi buta pihak yang menuduh. Ikhwan hanya mengharapkan sikap dan pertimbangan
yang adil. Apabila pemeriksaan dan penyemakan dilakukan tanpa pilih kasih,
bukti-bukti dikemukakan dan pengakuan-pengakuan meluncur tanpa pemaksaan atau
penyiksaan, maka orang bebas mengajukan fakta dan hujah, bagi menegakkan
kebenaran.
Sesungguhnya Allah swt tidak suka
dan tidak senang dengan ucapan dan tindakan orang yang suka melakukan kerosakan
(mufsidin), 'Allah menguasai mereka dari segala penjuru.' 'Cukuplah Allah sebagai
Pelindung.' 'Cukuplah Allah sebagai Penolong.'
Ikhwan menegaskan bahawa mereka
adalah tentera dan pendukung bagi setiap pihak yang berinisiatif menerapkan
syari'at Allah secara rasional ('aql)
dan seimbang (tawazun). Ikhwan telah bertekad
akan selalu menilai dengan kritis bermuhasabah segala langkah mereka supaya
tidak terjebak dalam ketergesa-gesaan atau semangat yang bersifat sesaat.
(Rujukan: Dhikrayaat laa Mudhakiraat, terjemahan Indonesia Bukan Sekadar Kenangan, Umar Tilmisani, Murshid al Am ketiga Ikhwan al Muslimin)
No comments:
Post a Comment