Pada suatu ketika dahulu masyarakat
Islam tempatan digemparkan dengan mitos air sakti - holy water. Air sihir ini didakwa boleh memurtadkan dengan mencabut
kalimah shahadah daripada orang Islam jika meminumnya. Kemudian cemas dengan tersebar
luas khabar-khabar yang menakutkan tentang Kristianisasi dan riddah menyebabkan guru-guru di sekolah termasuk
sekolah aliran agama menjalankan pemeriksaan mengejut ke atas murid -murid perempuan bagi mengesan
tatu dan rantai-rantai salib pada badan mereka. Maka bergemalah program, penerangan,
syarahan dan ceramah tentang ancaman Kristianisasi dan riddah ke atas umat di merata forum. Seruan mengambil tema defensif
dan semacam menganjurkan mentaliti orang terkepung - siege mentality serta menguatkan lagi kompleks inferioriti, mencerminkan
penerapan psikologi kekalahan.
Sememangnya riddah atau gejala
murtad itu sesuatu yang serious dan dipandang berat oleh seluruh umat. Namun standard
penyelidikan - 'fatabayyanu', kesahihan dan respon berdasarkan fakta yang
tepat amatlah penting demi memastikan keadilan dan kebenaran serta keberkesanan
tindakan. Begitu juga dengan bentuk kefahaman serta tuntasnya cara menangani
cabaran dan pencerahan misi umat.
Apabila ditanya kepada Puan
Animah Ferrar, pendakwah terkenal dan juga bekas penganut Katholik tentang keajaiban holy
water, dia menafikan kesahihannya malah mengatakan orang Katholik sendiri
tidak pernah mengaitkan apa-apa kuasa kepada air tersebut. Ikrar shahadah yang diucapkan
dengan lisan, yang tersemat dihati dan
dibuktikan dengan amal tidak bisa mati akibat curahan air.
Mesej yang sepatutnya disampaikan
kepada murid-murid sekolah terutama sekolah aliran agama adalah supaya membina
keyakinan dan kompetensi sebagai pemuda-pemudi Islam cerah dan cerdas. Pelajar
Islam sepatutnya mempunyai ketrampilan, kekuatan, jatidiri dan kesepaduan ilmu
yang tinggi bagi mendepani permasalahan dan isu semasa. Mereka sewajarnya
mempunyai misi membawa risalah Islam dengan menyakinkan, merasa kaya dengan keIslaman
dan keimanan yang mereka miliki serta kemampuan mengolah dan berhujah atas
kebenaran agama menurut tahap mereka. Mereka perlu mampu bersedia dan berinteraksi
dengan bermakna dengan non-Muslim, menyampai penerangan dan menyebarluaskan
kefahaman yang tepat, dan berkebolehan berhujah dengan penuh kepintaran dan kebijaksanaan.
Mereka perlu bersedia dengan berpegang kepada prinsip Islam serta idealisme
perjuangan untuk bersikap inklusif, menyedari latar kemajmukan masyarakat dan
mengartikulasi perihal kewarganegaraan yang menghasratkan maruah dan
kehormatan. Mereka mempunyai misi menebarkan rahmat ke seluruh alam.
Berikut beberapa cebisan contoh
pencerahan dan pengolahan tentang perhubungan umat Islam pada catatan sejarah
dan interaksi dengan orang Kristian dan ahli Kitab:-
Sepanjang sejarah Islam, layanan umat
Islam terhadap orang bukan Islam adalah contoh teladan terunggul, termasuk
ketika di dalam suasana peperangan. Khalifah pertama Abu Bakr Siddiq r.a. telah
mengirim pasukan tentera ke Syria untuk
memerangi tentera Rum yang telah bertindak agresif. Semasa Abu Bakr memberikan
kata-kata semangat kepada tentera Islam, dia telah berpesan kepada mereka supaya
memelihara dan melindungi rahib-rahib Kristian yang berada di biara-biara
mereka kerana mereka hanya menjadi abid-abid dan membiarkan sahaja golongan
ini.
Pada pembukaan kota Bayt al
Maqdis - Jerusalem, Umar al Khattab r.a. mengisytiharkan perlindungan dan
kebebasan kepada orang Kristian di bandar suci tersebut. Walaupun orang Islam
telah datang sebagai tentera penakluk yang menang, mereka tidak dibenarkan
menghina atau memandang rendah kepada penduduk di situ. Apabila Umar memasuki
kota itu, dia datang dengan penuh tawadu' dan tidak menetapkan peraturan kasar atau
syarat-syarat keras ke atas penduduk yang majoritinya Kristian. Sebaliknya,
Umar membawa perjanjian yang menjaminkan kebebasan dan keselamatan mereka
daripada sebarang bentuk penindasan. Berikut
ini adalah sebahagian daripada perjanjian tersebut:-
"Ini pengistiharan daripada Umar, Amirul Mu'minin, memberikan
jaminan keamanan kepada penduduk kota ini. Kami menjaminkan keselamatan diri mereka,
gereja-gereja mereka, dan salib-salib mereka... gereja-gereja mereka tidak akan
ditutup ataupun dimusnahkan. Tidak ada sesuatu pun akan dirampas atau diambil
daripada mereka ataupun salib-salib mereka. Mereka tidak akan dipaksa
meninggalkan agama mereka dan tidak seorang pun akan dizalimi."
Semasa pemerintahannya, Umar telah
mengarahkan Bayt al Mal - perbendaharaan membantu seorang Yahudi yang tua dan
buta kerana kedaifan. Dia juga menyediakan tanah, peruntukan dan makanan kepada
komuniti kusta Kristian di Syria. Demikian Umar mengangkat ruh Islam ke tahap
universal lebih 1400 tahun yang lalu.
Perjuangan dizinkan menentang
kezaliman dan penganiayaan. Perjuangan ini tidak khusus kepada Islam dan umat
Islam sahaja tetapi semua berhak untuk beribadah kepada Allah swt. Dr Siddiq Fadzil menjelaskan: "Peperangan bagi umat mukminin adalah murni
demi prinsip asasi bahawa `aqidah wajib dilindungi dan dipertahankan. Kebebasan
`aqidah dan kebebasan ibadah adalah prinsip yang kudus dan kerananya harus
sentiasa dihormati dan didaulatkan. Segala bentuk pencabulan terhadap prinsip
tersebut harus dilawan, termasuk dengan perlawanan bersenjata di medan perang.
“Seandainya Allah tidak menolak (keganasan) sebahagian manusia dengan
sebahagian yang lain, tentu telah dirobohkan biara-biara Nasrani,
gereja-gereja, rumah-rumah ibadat orang Yahudi dan masjid-masjid, yang di
dalamnya banyak disebut Nama Allah…(22:40)”. Demikianlah cara Allah mencegah
pencabulan terhadap kesucian prinsip kebebasan ber`aqidah dan beribadah (yang
disimbolkan dengan tempat-tempat beribadat), dengan membangkitkan kaum mukminin
memerangi golongan yang sewenang-wenang mencabul prinsip tersebut. Hanya perang
yang dapat menyelamatkan tempat-tempat ibadat (sawami`, biya`, salawat dan
masajid) dari kehancuran. Nama Allah yang
banyak disebut di dalamnya tidak lagi dapat menginsafkan golongan manusia
pengganas, dan tidak lagi dapat mencegah mereka dari kebiadaban menghancurkan
rumah-rumah ibadat."
Presiden pertama Republik Bosnia
Herzegovina al marhum Aliya Izetbegovic berkata apabila diajukan soalan
wartawan tentang toleransi agama: “Saya
akan berterus terang: ini bukan hanya khabar angin. Sifat kembali kepada
pegangan kepercayaan agama adalah suatu fenomena universal yang berlaku di mana saja komunisme telah
menindas dan menyekat agama secara kejam selama 50 atau 70 tahun. Wujud
Islamisasi di Bosnia, seperti anda katakan, tetapi samalah seperti wujudnya
Kristianisasi, dalam bentuk pemugaran semula minat keagamaan di kalangan orang
Katholik Bosnia dan Kristian Ortodoks. Tetapi Kristianisasi tidak dipandang
serong oleh Eropah yang Kristian, yang tidak sensitif terhadap fenomena ini,
sesuatu yang saya memahami dan saya tidak menaruh dendam."
"Tetapi saya mesti membetulkan anda tentang suatu perkara:
toleransi saya bukan berasal daripada saya orang Eropah bahkan ia kerana saya
orang Muslim. Jika saya bertoleransi, pertamanya dan paling utama adalah
sebagai seorang Muslim, hanya kemudiannya sebagai seorang Eropah. Eropah
mempunyai angan-angan yang memperdayakan terlalu mengagungkan dirinya dan ia masih belum dapat membebaskan
dirinya, walaupun didedahkan fakta-fakta yang nyata."
"Sewaktu
peperangan di Bosnia, sebagai contoh, beratus-ratus buah masjid dan ada juga
gereja-gereja yang telah dimusnahkan.
Semuanya dimusnahkan oleh orang (Serb) ‘Eropah’, tidak satu pun oleh Muslim
Bosnia. Dahulu pihak berkuasa Islam Turki bukanlah pemerintah yang lemah
lembut, tetapi semua orang Kristian dan semua mercu tanda serta warisan penting
bersejarah mereka kekal selamat selama 500 tahun di bawah pemerintahan Turki.
Ini adalah hakikat dan kenyataan. Gereja-gereja biara rahib masyhur di bukit
bukau Fruska Gora, tidak jauh dari Belgrad, kekal sepanjang 300 tahun di bawah
pemerintahan Turki tetapi tidak tahan 3 tahun pun di bawah pemerintahan
‘Eropah’. Gereja-gereja bersejarah ini dibakar oleh tentera German semasa
Perang Dunia ke 2."
Sejarah juga mencatatkan:-
The Prophet s.aw. sent a message to the monks of Saint Catherine in
Mount Sinai:
"This is a message
written by Muhammad ibn Abdullah, as a covenant to those who adopt
Christianity, far and near, we are behind them. Verily, I defend them by
myself, the servants, the helpers, and my followers, because Christians are my
citizens; and by Allah! I hold out against anything that displeases them. No
compulsion is to be on them. Neither are their judges to be changed from their
jobs, nor their monks from their monasteries. No one is to destroy a house of
their religion, to damage it, or to carry anything from it to the Muslims'
houses. Should anyone take any of these, he would spoil God's covenant and
disobey His Prophet. Verily, they (Christians) are my allies and have my secure
charter against all that they hate. No one is to force them to travel or to
oblige them to fight. The Muslims are to fight for them. If a female Christian
is married to a Muslim, this is not to take place without her own wish. She is
not to be prevented from going to her church to pray. Their churches are to be
respected. They are neither to be prevented from repairing them nor the
sacredness of their covenants. No one of the nation is to disobey this covenant
till the Day of Judgment and the end of the world."
No comments:
Post a Comment